Jag har en fråga ang att vi ska riva en vägg i köket och göra en helt ny planlösning.
Vi kommer att anlita en el-kille samt en snickare.

Min fråga är vem är ansvarig för kartan vid propp-skåpet som visar vilken säkring som går till viket uttag att den är uppdaterad? eller är det bara en sak som är bra att ha?

Det är fastighetsägaren som ansvarig för anläggningens elsäkerhet, sen kan ju denne anlita någon fackkunnig att utföra arbetet. Och ja, gruppförteckning skall finnas i någon form.

Ingen av dem är väl tvungen, men alla seriösa elektriker skulle uppdatera gruppförteckningen.
Om du vill så kan säkert elektrikern skriva om hela gruppförteckningen på en dator och sedan sätta upp åt dig.
Men då är det viktigt att man gör en check och kollar så att säkringarna bryter det som står eller annars ändra i gruppförteckningen som ska renskrivas.

Snickaren har ingenting med det att göra. :)

//Patrik

Finns det verkligen ett faktiskt krav på att gruppförteckning skall finnas?
Isf var finns det kravet?
Vem kontrollerar och vad händer om det saknas?
Eller, mer troligt, vad händer om den skulle vara felaktig på någon punkt?

Sunt förnuft och lagkrav är inte samma sak...

Det står säkert i någon utgåva av Svensk Standard.

Lagen föreskriver i detta fall vem som skall utfärda föreskrifter (Elsäkerhetsverket). Dessa föreskrifter innehåller sedan antingen direkta anvisningar eller hänvisar till någon tillämplig Standard.

Det går finfint att vara utan gruppförtäckning men räkna med att nästa eljobb tar betydligt längre tid och betänk att datorn med det viktiga arbetet, villalarmet, cirkulationspumpen eller andra viktiga saker kan bli strömlösa nästa gång elektrikern ska göra ett jobb på anläggningen

Som sagt, det är skillnad på lagkrav och sunt förnuft.
Jag ifrågasätter inte nyttan av gruppförteckning. Enedera dagen skall jag fixa en till mitt eget hus.
Jag är fullt införstådd med de negativa konsekvenserna av att sakna denna...

Men jag tvivlar, som sagt, på att det finns ett explicit krav på att det skall finnas en gruppförteckning.
För övrigt är väl inte heller SS tvingande. Det är ett, av många, sätt att nå godkänd anläggning.
Sedan kan man så klart avtala om att SS skall följas för en entreprenad. Men då är det avtalet som skapar kravet.

Elinstallationsreglerna (och sunt förnuft) säger bl.a. detta:

132.13 Dokumentation av elinstallationer
Varje elinstallation ska förses med lämplig dokumentation.

Och en gruppförteckning lär väl vara det enklaste man kan göra.

Hur brukar man benämna rum? på ett "korrekt sätt" Sovrum 1,2.3 osv? Finns det ngn standard hur man brukar göra?

snaggletooth skrev:
Elinstallationsreglerna (och sunt förnuft) säger bl.a. detta:

132.13 Dokumentation av elinstallationer
Varje elinstallation ska förses med lämplig dokumentation.

Och en gruppförteckning lär väl vara det enklaste man kan göra.
Jag inser att jag är otydlig och omformulerar mig:
Menar ni att jag är skyldig att ta fram en gruppcentral för mitt 60-tals hus?
I nuläget saknar jag alla former av el-dokumentation.

Och jag har jättesvårt att tro att det finns lagkrav på att den skall finnas.

Vad som gällde på 60-talet vet jag faktiskt inte, men reglerna är inte retroaktiva i det här fallet.
Men jag antar din anläggning har ändrats på någon gång under modern tid och tydligen ska du göra en ändring/utökning nu och då gäller de nya reglerna i det här fallet.
Men direkt lagkrav? Nej, finns inga sådana förutom dom som står i starkströmsföreskrifterna som bl.a. säger att en anläggning ska vara utförd enligt god elsäkerhetsteknisk praxis, vilket man i praktiken uppnår genom att följa Elinstallationsreglerna SS 436 40 00.
Om man avviker från svensk standard och följer andra bedömningsgrunder måste detta dokumenteras på något sätt.
Så man kan säga att ett indirekt lagkrav finns på att anläggningen skall dokumenteras.
Och som sagt, en gruppförteckning är ju ganska smidig att fixa.

Sen exakt Hur gruppförteckningen ska vara utförd går ju att diskutera.
Det ska ju framgå vilken säkring som är till vad, men det finns hur många exempel som helst på grupptavlor som är godkända men absolut inte logiska lr tydliga.
Som på ett av ställena där ja jobbar: Lägenheter, gruppförteckning original från tidigt 80-tal.
5 rader som lyder " Belysning 10 A" 6 rader "Vägguttag 10 A" varav en av dessa "vägguttag" är uttag till kyl/frys samt diskmaskin.
Vidare: 2 rader "Ansl.dosa 16 A" en st "Perilex 16 A" samt "Vent 6A"

Kan ni gissa vad allt är till? en av "Ansl.dosa 16 A" är till tvättmaskin, den andra förbereder för bastu.
"Vent 6 A" säger ju inte direkt att det är en frånluftfläkt på 3 faser säkrade 6 A med motorskydd på krypvinden, ovan luckan, medans fläktmotorn sitter på andra änden taket.

Dom tavlorna är ju godkända vid slutbesiktningen så tydligen är en tydlig tavla en tavla där iaf alla proppar står med...

• Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
DjAlbert skrev:
Sen exakt Hur gruppförteckningen ska vara utförd går ju att diskutera.
Det ska ju framgå vilken säkring som är till vad, men det finns hur många exempel som helst på grupptavlor som är godkända men absolut inte logiska lr tydliga.
Som på ett av ställena där ja jobbar: Lägenheter, gruppförteckning original från tidigt 80-tal.
5 rader som lyder " Belysning 10 A" 6 rader "Vägguttag 10 A" varav en av dessa "vägguttag" är uttag till kyl/frys samt diskmaskin.
Vidare: 2 rader "Ansl.dosa 16 A" en st "Perilex 16 A" samt "Vent 6A"

Kan ni gissa vad allt är till? en av "Ansl.dosa 16 A" är till tvättmaskin, den andra förbereder för bastu.
"Vent 6 A" säger ju inte direkt att det är en frånluftfläkt på 3 faser säkrade 6 A med motorskydd på krypvinden, ovan luckan, medans fläktmotorn sitter på andra änden taket.

Dom tavlorna är ju godkända vid slutbesiktningen så tydligen är en tydlig tavla en tavla där iaf alla proppar står med...
Hehe Logiskt. :rolleyes: Var till en kund i slutet av förra året, på gruppförteckningen där fanns det 5-6 rader där det stod belysning och uttag på översta raden och sedan - II -.

//Patrik

På min gamla central fanns det en karta med ELVÄRME tydligt uppmärkt på en trefasgrupp. Denna grupp följde sedan med till den nya normcentralen och antecknades i den nya listan.

Så när jag skulle skruva bort det sista elelementet häromdagen bröt jag trefasgruppen och började skruva.

Blev ganska förvånad när det tjöt i spänningstestaren, som jag för EN gångs skull råkade ha till hands. ETT element av 20 i kåken var enfas och hängde på en belysningsgrupp..

Så, lita inte på förteckningen.

Det var mycket jobbigare förr att skriva centralförteckningar (med skrivmaskin). Förmodligen därför man var latare! ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.