Skillnaden är väl att den har isolering godkänd för samförläggning med 230V, vilket vanliga tele/data-kablar inte har.
Är rätt säker på att Knx-system kräver kabel certifierad och märkt Knx men hittar inget om det på knxswedens hemsida...
Hittade lite info..
"8. KNX stödjer ett flertal kommunikationsmedium
Varje kommunikationsmedium kan användas i kombination med ett eller flera konfigureringslägen, vilket tillåter varje tillverkare att välja rätt kombination för det avsedda marknadssegmentet och applikationen.
Partvinnad tråd, Twisted Pair (KNX TP):
KNX-trafik sänds igenom en separat busskabel, i en hierarkisk struktur av linjer och områden.
Power Line (KNX PL):
KNX-trafik sänds igenom det existerande kraftnätet.
Radiofrekvens (KNX RF):
KNX-trafik sänds via radiosignaler. Enheterna kan vara för enkel eller dubbelriktad kommunikation.
IP/Ethernet (KNX IP):
Detta omfattande kommunikationsmedium kan användas tillsammans med KNXnet/IP specifikationerna, vilka tillåter tunneling eller routing av KNX-datapaket inkapslade i IP-datapaket."
"8. KNX stödjer ett flertal kommunikationsmedium
Varje kommunikationsmedium kan användas i kombination med ett eller flera konfigureringslägen, vilket tillåter varje tillverkare att välja rätt kombination för det avsedda marknadssegmentet och applikationen.
Partvinnad tråd, Twisted Pair (KNX TP):
KNX-trafik sänds igenom en separat busskabel, i en hierarkisk struktur av linjer och områden.
Power Line (KNX PL):
KNX-trafik sänds igenom det existerande kraftnätet.
Radiofrekvens (KNX RF):
KNX-trafik sänds via radiosignaler. Enheterna kan vara för enkel eller dubbelriktad kommunikation.
IP/Ethernet (KNX IP):
Detta omfattande kommunikationsmedium kan användas tillsammans med KNXnet/IP specifikationerna, vilka tillåter tunneling eller routing av KNX-datapaket inkapslade i IP-datapaket."
Klicka här för att svara