hej samtliga,

jag har ett litet problem, och att jag har kakelplattor som är sågad så att det går runt två vägguttag istället för att man har plockat bort dem och kaklat för att sedan sätta tillbaka dessa. Jag vill nu göra om detta så att vägguttagen döljer silikoneringen som är utförd runt om befintliga vägguttag.

Jag har hittat ett vägguttag från schneider, som heter robust som mäter 149(h)*108 (b)mm
Dock så ser dessa inte så roliga ut och jag undrar därför om någon vet om några snyggare varianter av stora vägguttag. Det är två uttags modellen jag söker. Om ni inte vet om något, men har ett förslag på om man kan göra något annat som kan se snyggt ut och är okej enligt säkerhetsbestämmelserna så meddela gärna.

Eller fixa amatörjobbet med kakelplattorna?

jo om det hade varit så enkelt, då dessa plattor ej finns att köpa längre. Så tyvärr kan jag inte säga att ditt svar var till någon hjälp

Plock bort dom, fyll ut runt dosan (inte i dosan) med kakelfog till kakelkanten, skaffa långa dosskruv och du får då ut uttaget i liv med kaklet samt en kakelfog runtom.

Eller så sätter du ett utanpåliggande 4-vägsuttag, det täcker men bygger även ut en bit från vägg.

Gör som Glufsglufs sa eller montera eljo Robust 2 vägs uttag.
Fast de är inte snygga... :S
9620C971-D9B6-4B97-ABE4-3910504A9E32.JPEG

Vill du göra det riktigt ful montera:

A2B4C062-3638-45A2-A4E4-E7A9475D5B74.JPEG

Redigerat:
Låter som att det har varit en riktig "guldklimp" framme.. :S

Lycka till (ej avundsjuk)!

//Patrik

det finns elko 90 ramar att köpa dom är 90 istället för 80

Gör en lagom stor snygg plåt med fasade kanter i samma färg som kaklet (med doshål i mitten). Eller en annan platta som passa in. Rostfri plåt? (den kan man borsta lätt med sandpapper så ser det ut som "borstat stål"), Aluminium? EK?

Bara fantasin som sätter gränserna ;)

just nu håller cheapys kundtjänst på att jaga nya plattor, om man inte får tag i det så är jag nog mest inne på att försöka fixa nån form av skiva bakom för att ge ett bättre intryck än det man har idag. Jag trodde faktiskt att det skulle finnas ett lite större utbud på stora eluttag, än endast robust och den andra ovan. Det borde väl ha funnits någon tokig designer eller något, men jag hade troligtvis fel

4-vägsuttag

G
Du har aldrig skrivit minimåtten för att täcka "skadan".

Lite offtopic, men hur har dom där robust tillkommit? Har sett dom överallt på min dotters dagis, tillsammans med en märkskylt vid varje uttag som verkar speca vilken grupp dom sitter på (helt nybyggd förskola).

Vad är syftet med dom groteskt fula uttagen och vad är syftet med gruppmärkningen? Något konstigt lagkrav för offentliga utrymmen?

Gruppmärkning är väl inte så ovanligt i företagslokaler och annat? Förenklar för den som ska in och göra jobb i anläggningen senare.

Kan inte syftet med "robust" vara att dom är mekaniskt "robusta"?

Robust används på förskolor och skolor för de är stort sett vandalsäkra vilket tyvärr behövs i dagens skolor... Märkningen är för att underlätta ev. felsökning

Gruppmärkning känns mest som en grej för att offentliga lokaler ska vara lite fulare än andra lokaler. Om gruppmärkningen är SÅ viktig så kunde den väl göras på undersidan av uttagens kåpa, lämpligtvis spegelvänd och så får elektrikern hålla en spegel under uttaget för att se märkningen. Antalet gånger märkningen används torde vara försumbart jämfört med antalet gånger den bara ser otroligt ful ut...:x

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.