Vi tänker snart kartlägga och dra om elen i huset. Frågan är om man ska "uppgradera" till ett snabbsäkringsskåp. Frågar du vissa svarar de ja absolut, andra säger "varför då?".

Synpunkter och kunskap kring ämnet?:S

I denna tråd är de flesta synpunkter belysta: http://www.byggahus.se/forum/el/167845-svart-att-byta-fran-proppskap-till-normalcentra.html

snaggletooth skrev:
Diazedcentraler:
är robusta och håller nästan i all evighet
Porslin och metall är en vacker kombination som inte åldras :)
Kan vara knepiga vid ombyggnader / utökning
Trasiga propphuvar utgör en säkerhetsrisk vid säkringsbyte
Säkringsbyte kan utföras av lekman
.
.
.

Normcentraler:
är oftast lite bräckliga (ej plåtkapsling)
Plast åldras och blir fult med tiden (ej plåtkapsling)
Ganska smidiga vid ombyggnad / utökning
Dvärgbrytare med rörliga delar som bör motioneras
Säker återställning av utlöst dvärgbrytare som kan utföras av lekman
Fackman krävs för byte av havererad dvärgbrytare
.
.
.

Och nej, det är inte svårt att byta från diazed till norm

Det enda jag vet är att om man har snabbsäkringar i sin central och en löser ut mer än några gånger (säg 3-4) så börjar den försämras och löser ut lättare och lättare tills du byter ut den. Det är mig veterligen det enda negativa med den typen också.

Finns det belagt? Det verkar en aning otroligt.

Brytning under kortslutning åldrar dvärgbrytare. Tillverkarna brukar ange tillåtet antal sådana brytningar.

Brytning under överlast åldrar minde.

Snabb genomgång av fördelar/nackdelar med dvärgbrytare vs diazed (enligt mig)

Fördelar med Normcentral

• Man behöver ej en ny säkring varje gång "säkringen går"
  • Centralen blir mindre och snyggare (enligt mig ;))
  • Bättre kapslingsklass (man kan inte peta in ett finger å dö)
  • Lättare att dela upp centralen på flera jordfelsbrytare, personskyddsautomater eller flera huvudbrytare om man så vill det.
  • Går att sätta in andra saker som tidur/astrour/kontaktorer/reläer/ringledningstrafo osv osv i samma kapsling
  • Lättare att komplettera med med jord/noll-plintar (och är oftast fler från start)
  • I nya dvärgbrytare (iaf från Hager) kan man ansluta två ledare till samma dvärg
  • Dvärgbrytare finns med snabbanslutning vilket "efterdrar sig själv" och ger då mindre risk för glappkontakt i framtiden (iaf teoretiskt, ingen vet väl hur dessa kommer funka om 20år då de är så pass nya)
  • Normcentraler går att få infälld i väggen (Även om jag faktiskt har sett infällda diazedcentraler så tror jag inte det går att få tag på längre?)
  • Säkringen löser ut snabbare (mer exakt) vid överlast/kortslutning. (Kan också vara en nackdel, se fördel #2 på Diazed)
  • Det finns 3-poliga säkringar.
  • Man kan sätta en "hjälpkontakt" på en dvärgbrytare/personskyddsautomat/jordfelsbrytare som ger larm då den löser ut.

Fördelar med Diazedcentral

• Diazedsäkringar begränsar kortslutningsströmmen mer
  • En diazedsäkring tål mer överlast innan den löser (jämfört med B, C dvärbrytare) (både bra och dåligt. Bra ur driftsäkerhetssynpunkt, sämre ur person/brandsäkerhetssynpunkt)
  • Känns "rejälare". Passar bättre än dvärgbrytare för verkstäder, industri osv
  • Ingen elektronik som kan haverera. Har längre livslängd.

Redigerat:
petersv skrev:
Brytning under kortslutning åldrar dvärgbrytare. Tillverkarna brukar ange tillåtet antal sådana brytningar.

Brytning under överlast åldrar minde.
Det låter mest som kontaktslitage. Vad är det som avses?

mycke_nu skrev:
Finns det belagt? Det verkar en aning otroligt.
Ingen aning, elektrikern på mitt husbygge upplyste mig om det när vi pratade om storleken på anläggningen.

Rrrrr skrev:
Snabb genomgång av fördelar/nackdelar med dvärgbrytare vs diazed (enligt mig)

Fördelar med Normcentral

• Man behöver ej en ny säkring varje gång "säkringen går"
  • Centralen blir mindre och snyggare (enligt mig ;))
  • Bättre kapslingsklass (man kan inte peta in ett finger å dö)
  • Lättare att dela upp centralen på flera jordfelsbrytare, personskyddsautomater eller flera huvudbrytare om man så vill det.
  • Går att sätta in andra saker som tidur/astrour/kontaktorer/reläer/ringledningstrafo osv osv i samma kapsling
  • Lättare att komplettera med med jord/noll-plintar (och är oftast fler från start)
  • I nya dvärgbrytare (iaf från Hager) kan man ansluta två ledare till samma dvärg
  • Dvärgbrytare finns med snabbanslutning vilket "efterdrar sig själv" och ger då mindre risk för glappkontakt i framtiden (iaf teoretiskt, ingen vet väl hur dessa kommer funka om 20år då de är så pass nya)
  • Normcentraler går att få infälld i väggen (Även om jag faktiskt har sett infällda diazedcentraler så tror jag inte det går att få tag på längre?)
  • Säkringen löser ut snabbare (mer exakt) vid överlast/kortslutning. (Kan också vara en nackdel, se fördel #2 på Diazed)
  • Det finns 3-poliga säkringar.
  • Man kan sätta en "hjälpkontakt" på en dvärgbrytare/personskyddsautomat/jordfelsbrytare som ger larm då den löser ut.

Fördelar med Diazedcentral

• Diazedsäkringar begränsar kortslutningsströmmen mer
  • En diazedsäkring tål mer överlast innan den löser (jämfört med B, C dvärbrytare) (både bra och dåligt. Bra ur driftsäkerhetssynpunkt, sämre ur person/brandsäkerhetssynpunkt)
  • Känns "rejälare". Passar bättre än dvärgbrytare för verkstäder, industri osv
  • Ingen elektronik som kan haverera. Har längre livslängd.
Detta var ju så bra så att det skulle kunna klistras! ;)

//Patrik

Glöm inte bort att ta med att fördelen med en befintlig central är att den redan sitter på plats och är inkopplad, en inte försumbar ekonomisk aspekt, speciellt om man inte avser att byta allt på en gång...

• Gilla
jkarlberg
  • Laddar…
Laga inte saker som inte är trasiga....

Sitter centralen så till att man ser den hela tiden är det en sak att byta till en snygg infälld normcentral men sitter den på en plats där det spelar mindre roll hur det ser ut kan man bygga ut med valfri lösning, det går alldeles utmärkt att blanda diazed och norm i en ny central om man så önskar.

Ursäkta min fördröjning i svar, men tack för era synpunkter! Är fullt upp med byggandet och har inte tid med adminstration ;)

Skitbra lista med för å nackdelar :)

Tror faktiskt vi behåller vår gamla hederliga glas keramiksäkringar. Vi hade funderingar på att flytta proppskåpet eftersom vi skulle dra om elen. Men den blir kvar där den är och den är ej så synlig. Annars hade vi nogg bytt till dvärgarna.

Vill bara komplettera med fler skillnader: keramiska säkringar sitter åtskilda så att de löser ut enbart på värme från sin egen ström inte av varandras värme vilket kan ske vid hög ström genom en eller flera vägg-i-vägg normsäkringar.
Keramiska säkringar börjar inte smälta och droppa ner eller brinna om de av någon anledning inte löser ut på hög ström.
Har läst rapporter om sådant som inträffat med normcentraler. För och nackdelar, vill man ha något idiotsäkert så är nog keramiska bäst i lägen när det värsta händer och i frestande miljöer men de tar ju stor plats. Med andra ord ingen mening att byta bort en fräsch proppcentral om den inte är i vägen, jordfelsbrytare går ju att koppla in ändå!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.