Svara Nytt ämne
  1. 2011-04-26 22:10
    Svara | #1

Senior medlem Medlem: jun 2008
    Västra Götaland
    797 inlägg
    Gillad 29 gånger
    98 bilder

Vad finns det som kan gå sönder i en lysrörsarnatur? Läs: Hur fungerar ett lysrör?

Jag har aldrig riktigt förstått hur ett lysrör fungerar. Nu har det blivit "akut" då belysningen under skåpet i köket börjat krångla.

Har själv installerat för ett halvår sedan utan problem. En dag lyste det inte längre. Bytte lysrör. Det nya röret smällde liksom till och lyste en kort stund, sen inte mer. Ett tredje försök, det röret lyste väldigt kraftigt i bägge ändar en liten stund innan det gick sönder.

Bilderna visar armaturen, förutom glimtändaren är det den där "lådan", vad exakt gör den? Nu låter det som en novis på el som frågar men så är faktiskt inte fallet. Däremot har jag som sagt aldrig greppat detta med just lysrör.

Ni som inte gillar Malmbergs får väl vatten på era kvarnar för detta är just ett Malmbergs-exemplar... hehe.

Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2011-04-26 23:08
    Svara | #2

Junior medlem Medlem: okt 2009
    Skåne
    92 inlägg

14 bilder
    Ett lysrör är fyllt med gas som man "antänder". För att få den att antända så behövs det hög spänning, och det är glimtändarens jobb. När gasen sedan "antänts" så behövs inte så hög spänning.
    Reaktorn håller rätt spänning till röret.

Det var en kort beskrivning iaf.
    Prova byta glimtändaren, se bara till att få rätt. Funkar inte det så är rektorn kass och då kan du lika gärna köpa en ny armatur, givetvis ingen Malmbergs då..

Kastar in ett varningens ord också om blinkande lysrör:
    De bli varma i ändarna och reaktorn överbelastas och blir varm den också. Detta är en brandrisk.
    Det finns därför säkerhetsglimtändare som slår ifrån efter ett par försök att tända lysröret. Då bytar man lysrör och återställer tändaren genom en knapp som sitter på tändaren.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2011-04-26 23:17
    Svara | #3

Nykomling Medlem: maj 2008
    Örebro
    31 inlägg
    Gillad 3 gånger
    1 bilder
    Det låter som om det skulle vara kortslutning i "reaktorn/drosseln" "lådan" som du kallar det. Den fungerar som ett växelströmsmotstånd som begränsar strömmen genom lysröret. Jämför med att köra en 3volts ficklampsglödlampa på 12volt. Den lyser till ett kort ögonblick innan den går sönder. Vid fel på glimtändaren brukar det bara stå och glöda i ändarna en stund. Rekommenderar utbyte av armaturen om du inte har någon drossel liggande och kan pröva med den. Tänk på att det ska vara rätt modell. 18W eller 36W.

För tekniken om hur lysrör fungerar mera exakt överlåter jag till andra skribenter. Tror det har avhandlats i någon tidigare tråd som jag inte hittar.
    Senast redigerad av rgba 2011-04-26 23:19 Anledning: Komplettering

4. 2011-04-27 10:42
    Svara | #4

Senior medlem Medlem: jun 2008
    Västra Götaland
    797 inlägg
    Gillad 29 gånger
    98 bilder
    Tack för svar. Reaktorn släpper alltså på full spänning/ström vid påslaget antar jag, till glimtändaren som ökar spänningen under en kort stund. Direkt efter detta begränsar sen reaktorn "strömmen" (spänningen) och lysröret fortsätter att lysa då gasen redan är antänd.

Så ett lysrör som inte vill tända sig ordentligt är antingen trasigt själv, eller så är det glimtändaren. Ett lysrör som lyser upp och smäller till får antagligen för mycket "ström" och då är det troligen reaktorn.

Glimtändare förresten, är ju ofta märkta t.ex. 8-65 Watt och bör då fungera för hela det spannet av lysrör eller? Antar att det är mer noga med reaktorn.

Blir nog Malmbergs igen, detta är ju en typisk reklamation.

5. 2011-04-27 11:01
    Svara | #5

6. 2011-04-27 11:16
    Svara | #6

Forumgud Medlem: aug 2009
    Dalarna
    1 640 inlägg
    Gillad 68 gånger
    3 bilder
    Allmänt tips om glimtändare: Byt alltid samtidgt som du byter lysrör. Dåliga glimtändare är också en brandrisk, så lika bra att vara på den säkra sidan, de kostar ju bara en spottstyver.

7. 2011-04-27 22:35
    Svara | #7

jeffans avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: dec 2010
    Gotland
    302 inlägg

Troberg skrev Visa original
    Allmänt tips om glimtändare: Byt alltid samtidgt som du byter lysrör. Dåliga glimtändare är också en brandrisk, så lika bra att vara på den säkra sidan, de kostar ju bara en spottstyver.
    Eller använd Elektroniska säkerhetständare.
    Vilket jag tycker borde vara krav. Många bränder skulle inte ha startat om man hade krav på det.

8. 2011-04-29 22:20
    Svara | #8

Gudfader Medlem: sep 2004
    4 340 inlägg
    Gillad 102 gånger
    17 bilder
    Vad gäller glimtändare så finns det i princip två sorter som är aktuell på svenska marknaden.

Den ena sorten är märkt nåt i stil med "230V single" och ofta t.ex. 8-65W eller liknande. De används dels i alla armaturer där man har bara ett lysrör, och dels i alla armaturer där varje rör är på säg 36W eller mer.

Den andra sorten är märkt nåt i stil med "230V series, 115V single" och används i armaturer med minst två rör och där det dessutom är dubbelt så många lysrör som reaktorer. Dessa bör verkligen bytas parvis om man byter en. Tricket i en sån armatur är att man kan seriekoppla två rör på uppåt 18-20W, med varsin glimtändare men med en enda gemensam reaktor.

Tänk på att lysrör innehåller kvicksilver så gör inga provkörningar med misstänkta armaturer inomhus, om du inte är sugen på att kvicksilverförgifta folk alltså...

I princip borde man kunna provköra en reaktor genom att mata en vanlig glödlampa genom den och se hur mycket spänningsfall man får över den. Om man jämför två likadana reaktorer ska man givetvis få samma spänningsfall om man provar med samma glödlampa.

Appropå tipset att alltid byta glimtändare så önskar jag att jag inte vore så urbota snål. Jag bytte ett par antika glimtändare i några armaturer i garaget för de tog så evinnerligt lång tid på sig att tända sig när det är kallt i garaget. Givetvis var jag för snål för att slänga dem, de funkar ju acceptabelt i rumstemperatur... "bra-att-ha"-reserv...

9. 2011-04-30 08:14
    Svara | #9

Junior medlem Medlem: okt 2009
    Skåne
    92 inlägg

14 bilder
    jeffan skrev Visa original
    Eller använd Elektroniska säkerhetständare.
    Vilket jag tycker borde vara krav. Många bränder skulle inte ha startat om man hade krav på det.
    Håller helt med på att det borde vara krav.
    Försäkringsbolagen brukar kräva detta på större företag iaf.

10. 2011-05-02 07:10

Stringfellow Hawkes avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: okt 2007
    Stockholm
    489 inlägg
    Gillad 19 gånger
    6 bilder
    Köp en armatur med HF-don, så grymt mycket bättre. T.ex. Fagerhult Zest.... Du slipper blinkandet vid tändning också..
    Mvh, Stringfellow

11. 2011-05-12 00:03

pellefants avatar
    Forumgud Medlem: mar 2004
    Norrbotten
    2 957 inlägg
    Gillad 8 gånger
    55 bilder
    Stringfellow Hawke skrev Visa original
    Köp en armatur med HF-don, så grymt mycket bättre. T.ex. Fagerhult Zest.... Du slipper blinkandet vid tändning också..
    Istället får du byta hf-donet
    Hörde även att hfdonet kan paja om man byter rör med spänning på
    På min arbetsplats har ett antal armaturer med hf lagt av, den gamla typen av armaturer behöver det bara bytas rör och tändare i....

12. 2011-05-12 16:31

HF-don håller tyvärr sämre än konventionella don och är c:a 3-4 ggr dyrare som reservdel. Men utvecklingen går väl framåt får man hoppas. Fördelen är snabbare tändning, är skonsammare mot rören, effektfaktor nära 1, och blir inte så varma. Men att de skulle paja vid lysrörsbyte vet jag inte?

13. 2011-05-13 02:16

Göran.Ws avatar
    Forumgud Medlem: aug 2007
    47 år
    skåne Tomelilla
    2 487 inlägg
    Gillad 143 gånger
    43 bilder
    Mina armaturer utomhus med hf don tänder direkt även vid 15 minus och lyser med acceptabel styrka direkt för att ge full effekt efter några minuter.
    Dom äldre med reaktor tar evigheter att tända vid såna temperaturer och lyser knappt något alls dom första minuterna.
    "Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda ved pannor rätt"

14. 2011-05-13 17:15

Gudfader Medlem: sep 2004
    4 340 inlägg
    Gillad 102 gånger
    17 bilder
    Om gamla reaktor-rör tar tid på sig vid minus 15 så byt till nya glimtändare (av något "känt märke", märkesglimtändare typ t.ex. Osram, Philips o.s.v. är så billiga att det inte är värt att köpa nåt billigare). Jämför min postning 2011-04-29, 20:20, där jag haft just det problem du beskriver, och det hjälpte att byta tändarna.

De gamla jag bytte ut var sånadär antika med metallkapsling, tillverkade innan det fanns tillräckligt bra plast

15. 2011-05-13 21:02

Göran.Ws avatar
    Forumgud Medlem: aug 2007
    47 år
    skåne Tomelilla
    2 487 inlägg
    Gillad 143 gånger
    43 bilder
    Det beror nog på vad man har för lysrör med för vist är det väl så att vissa rör har svårare att tända än andra.
    "Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda ved pannor rätt"

Liknande ämnen

1. Finns det musskrämmare som fungerar?
    av Bosse_A i forum Övrigt husrelaterat
  2. G23 lysrör
    av DIY_freak i forum El
  3. Lysrör
    av UncleRemus i forum El