2 877 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
Märklig installation?
Sida 1 av 2
Bytte en el central från diaz till dvärgbr. Och stöte på en märklig grupp. En 3-fas grupp updelad på 1-fas laster + en tvåfasgrupp i samma rör. Alltså fem säkringar. 10A Fk 7x1,5mm2
1. Tvättmaskin
2. torktumlare
3. uterum +Golvärmetermostat
4. Golvärme 2-fas
5. Golvärme 2-fas
1fas i golvärme slingan är alltid inkopplad medan en är via Termostaten.
Eftersom golvärmen inte belastar nollan så kan inte nollan överbelastas. Men fem grupper i samma gruppledning känns väl magstarkt.
Eftersom det är en riktig elfirma som gjort det får man anta att de har underlag för (god elsäkerhetsmässig praxis). Men jag kom att undra, övertar jag ansvaret för installationen när jag återinkopplar gruppen i den nya elcentralen. 5polig säkring finns ju inte så det blir ju inte fråga om allpolig säkring.
1. Tvättmaskin
2. torktumlare
3. uterum +Golvärmetermostat
4. Golvärme 2-fas
5. Golvärme 2-fas
1fas i golvärme slingan är alltid inkopplad medan en är via Termostaten.
Eftersom golvärmen inte belastar nollan så kan inte nollan överbelastas. Men fem grupper i samma gruppledning känns väl magstarkt.
Eftersom det är en riktig elfirma som gjort det får man anta att de har underlag för (god elsäkerhetsmässig praxis). Men jag kom att undra, övertar jag ansvaret för installationen när jag återinkopplar gruppen i den nya elcentralen. 5polig säkring finns ju inte så det blir ju inte fråga om allpolig säkring.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Med 5 belastade ledare får jag belastningsförmågan till 10.5 A för FK 1.5 i rör. Det är ett klart regelbrott med 10A diazed som säkring som kräver 13 A. Med 10A dvärgar är det precis på gränsen. Nu kan man säkert reducera detta då golvvärmen är fast inkopplad och därmed har en viss maximal effekt. Även TM/TT kan man med god vilja räkna ned lite med också.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Varför då?? Det finns ingen enskild grupp här som kräver mer än 1.5 mm².
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Tre faser delar på samma nolla, fem faser (två grupper) delar på samma skyddsjord. Så långt tror jag allt är ok även om det inte är god praxis.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Rrrrr, om du läser första inlägget så verkar golvvärmen vara 400 volt och då blir det ingen överlast på nollan.
Nollan ingår bara i trefasen 3x230 V.
Protte
Nollan ingår bara i trefasen 3x230 V.
Protte
Ja, golvvärmen är på 400V och det är en slinga. Jag är också väldigt tveksam till installationen men den är gjord av en elfirma med kvitto. Det finns inget estetiskt tilltalande sätt att ändra om och mata golvärmen med en separat grupp tyvärr.
Ja matningen är 3fas 230v + 2fas 400v + nolla och jord i samma rör. Innan i diazcentralen så var de inlaggda på säkringar lite varstans i centralen. Nu ligger de såklart efter varandra märkta med samma gruppnummer.
Är främst ute efter ansvarsfrihet, borde ju vara så att den förra elfirman håller med installationsansvaret. Är ca. 4år sedan det gjordes.
Ja matningen är 3fas 230v + 2fas 400v + nolla och jord i samma rör. Innan i diazcentralen så var de inlaggda på säkringar lite varstans i centralen. Nu ligger de såklart efter varandra märkta med samma gruppnummer.
Är främst ute efter ansvarsfrihet, borde ju vara så att den förra elfirman håller med installationsansvaret. Är ca. 4år sedan det gjordes.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Jag tror inte det finns något att anmärka på enligt reglerna.
543.1.4 tillåter gemensam skyddsledare för flera kretsar (där arean inte behöver vara summan av fasledarna utan vald utifrån den grövsta fasledaren). Den ingår ju dessutom i samma "hölje" (rör) som alla andra ledare.
Och belastningsförmågan kan dom har räknar korrekt på. Vi saknar dock uppgifter här på märkeffekter och på vad som är fast installerat, spinout?
Men att knöka in allt detta i samma rör är ju ingen lösning man väljer om man inte är absolut tvungen.
543.1.4 tillåter gemensam skyddsledare för flera kretsar (där arean inte behöver vara summan av fasledarna utan vald utifrån den grövsta fasledaren). Den ingår ju dessutom i samma "hölje" (rör) som alla andra ledare.
Och belastningsförmågan kan dom har räknar korrekt på. Vi saknar dock uppgifter här på märkeffekter och på vad som är fast installerat, spinout?
Men att knöka in allt detta i samma rör är ju ingen lösning man väljer om man inte är absolut tvungen.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Kan tänka mig kvinnfolk som hotar med kökskniven när du kommer med en rulle kabel på axeln 
