Vad använder du för typ av toppklämma då? Ubåt? Wago 773 9 hål? ;)

//Patrik

• Gilla
Roy Olsson
  • Laddar…
Är Elkos kulodosa med snabbplint något att ha? Har aldrig provat

U-båt....kan bli tight med wago kanske...

Glufsglufs skrev:
Om man inte kopplar biledaren i båda ändor så tappar den sitt syfte utifall den skulle släppa i den enda ända som är kopplad.
Tänk om den släpper i båda ändar då..:x
Om man gör rätt från början släpper den inte :cool:

yxis skrev:
Appropå det här undrar jag om det är lagligt att i vissa fall skala av en EKRK "mitt på" för att kapa och ansluta vissa ledare i en kulodosa medan man låter övriga bara passera förbi genom dosan?
Ja, klart man kan. Vad skulle kunna vara olagligt med detta?d^_^b

mycke_nu skrev:
Jo, men det behovet har man inte så ofta i vanliga bostäder. Då är det bättre att ansluta på så många ställen som möjligt.
Jag har bestämt för mig att även avskärmningen blir bättre av att ansluta i båda ändar. Avskärmningen blir sällan/aldrig bättre av att minska kopplingen mot jord.

Räv3n skrev:
Tänk om den släpper i båda ändar då..:x
Om man gör rätt från början släpper den inte :cool:
Om den släpper så har man inte gjort rätt vare sig man kopplar in i en eller två ändar men släpper en så är kontakten i hela kabeln kvar samt om du får yttre påverkan på kabeln som skulle kapa biledaren och den bara är kopplad i ena änden så har du tappat all kontakt i den ena delen av kabeln, detta undviker man om båda ändor är inkopplade.

ampz skrev:
Jag har bestämt för mig att även avskärmningen blir bättre av att ansluta i båda ändar. Avskärmningen blir sällan/aldrig bättre av att minska kopplingen mot jord.
Vad roligt att du har bestämt det! Speciellt då alla andra experter och förståsigpåare säger tvärt om :cool:

ampz skrev:
Jo det blir den. :)

Ansluter man skärmen i båda ändar går det ström genom den, och denna ström inducerar spänning i signalledaren man försöker skydda.

Ni får ursäkta att jag som trådskapare varit lite osynlig men jag har haft fullt upp med att koppla:)
Jag har kört med Eljos kulodosa och jag fick till det till slut men ska testa Elkos variant med plint nästa gång för det blev trångt. Jag kopplade biledaren i båda ändar och isolerade denna med gul/grön "slang" och jag tror det är själva slangen som gör det extra trångt. Använder ni sådan eller skippar ni den om det blir trångt?

Som bara elektriker så säger jag ja, använd slang men som elektriker med erfarenhet så nä...skippa....

Finns mig veterligen inget generellt krav på att använda skyddsslang på biledare. Man ska använda det (eller tejp) om man anser att det finns risk att den kommer i kontakt med fas/nolla.

Jag skippar att isolera biledaren i dosor, men i centraler däremot..

//Patrik

Redigerat:
Skippar att isolera menar du?

Rikard Ågren skrev:
Skippar att isolera menar du?
Ja. :blushing:

//Patrik

Det kan ju inte vara större krav på att isolera biledaren än att typ isolera hela skalet på en såndär okrossbar dosa av metall...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.