Ska dra en kabel från dosa på kattvind (KV), igenom en vägg och in i en hall till ett par VU. KV är oisolerad och ej uppvärmd så frågan är om det går att använda EKRK hela vägen från dosan på KV? Eller måste man köra EKLK/EKK på KV och sen sätta en dosa där den kommer ut i hallen och sen vidare med EKRK. Problemet är att kabeln kommer ut i hallen i ett snedtak och jag tror inte det vore så snyggt att sätta en dosa där som blir att sitta lite på sned, om den ska följa taklisten vill säga.

Vad är det för dosa? Har du tur kan du sätta en rörmuff i dosan och sedan gå med slang från dosan genom väggen. Den biten kabeln som går i rör skall då vara uppskalad, den får inte gå hel (läs oskalad) i rör.

Skrev först och tänkte sen. Det finns någon regel om att man inte får gå någon längre sträcka med EKRK i rör, hur långt minns jag inte. 30 cm snurrar i skallen..uppskalad borde det inte finnas begränsning på.. jag avvaktar tills någon mer svarat!

Eller så sätter du en dosa på KV innan du går igenom ut i hallen.

Eller så drar man EKK/EXK hela vägen. Klamrad eller i VP-rör i kattvind och i en snygg minikanal inomhus.

Du kan också välja EXK som har ung samma styvhet och grovlek som EKRK men får installeras inne, ute, i rör etc. Finns bl.a. hos eldirekt.se för 9:-/m, fast jag tror man måste köpa en 100m rulle då. Frågan en lokal elektriker om du får köpa några meter.

Rrrrr skrev:
Eller så drar man EKK/EXK hela vägen. Klamrad eller i VP-rör i kattvind och i en snygg minikanal inomhus.
Jag har ett gammalt hus där all annan el är utanpåliggande så jag vill inte köra med kanal, annars ett bra tips.

Men EXK låter ju väldigt bra i mitt fall, får nog köpa några meter av den eller göra som Glufsglufs förselog, sätta dosan på kattvinden.

Tomas J skrev:
Jag har ett gammalt hus där all annan el är utanpåliggande så jag vill inte köra med kanal, annars ett bra tips.

Men EXK låter ju väldigt bra i mitt fall, får nog köpa några meter av den eller göra som Glufsglufs förselog, sätta dosan på kattvinden.
Kör du med EKRK hela vägen, det blir alldeles utmärkt och i linje med installationen i övrigt.
Fortsätt att hålla din utanpåliggande installation snygg och prydlig.

Jag håller med GK100. Möjligtvis att jag skulle lagt EKRK:n oskalad i rör, om det inte var någon längre sträcka på kattvinden. Vara lite lagom wild and crazy, typ.

Sedan vill jag tillägga att det finns en övertro på EXK. EXK kan INTE ersätta kulo.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Möjligtvis att jag skulle lagt EKRK:n oskalad i rör, om det inte var någon längre sträcka på kattvinden. Vara lite lagom wild and crazy, typ.
Det finns inget som hindrar att dra den i rör i såna här sammanhang, dvs med rör utanpåliggande som extra skydd eller för att inte behöva klamra så mycket osv. Det man inte ska göra om det ska vara helt regelrätt är att dra in oskalad kulo längre sträckor i en infälld rörinstallation.

GK100 skrev:
Det finns inget som hindrar att dra den i rör i såna här sammanhang, dvs med rör utanpåliggande som extra skydd eller för att inte behöva klamra så mycket osv. Det man inte ska göra om det ska vara helt regelrätt är att dra in oskalad kulo längre sträckor i en infälld rörinstallation.
Jaså? Ahm, vad bra. :)

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Sedan vill jag tillägga att det finns en övertro på EXK. EXK kan INTE ersätta kulo.
Vilka egenskaper tänker du på? Jag trodde EXK var en bra allroundkabel :S

Bo.Siltberg skrev:
Vilka egenskaper tänker du på? Jag trodde EXK var en bra allroundkabel :S
Främst att den inte är styv som en EKRK. Så vida man inte klamrar med 18 cm klammeravstånd så ligger den inte dikt mot t.ex. en golvlist. Den är dessutom svårare att förlägga helt spikrak och är lite för tunn för att passa bra under LETTI-klammer.

Dock ska man inte utesluta den helt för att ersätta ställen där Kulo hade sats annars. Färdigställde t.ex. en köksrenovering idag där jag klamrade EXK med LETTI en bit i ett köksskåp. Där funkade den utmärkt! Enkel att pyssla med och blir ändå skapligt rak.

//Patrik

Redigerat:
Patrik_Hed skrev:
jag klamrade EXK med LETTI en bit i ett köksskåp.

//Patrik
Ahhh....kör du med letti i köksinredning????:O Är du tokig pöjk :P:D

Clips tycker jag funkar bäst i köksinredning med tanke på alla de olika material stommarna kan vara i, Letti gillar jag inte i det syftet...:S

EXQn ska visst vara styvare än EXKn men jag har inte provat den. EXK är INTE en ersättare för EKRK. Dock är ju en ring på 100m trevlig att ha i bilen

Glufsglufs skrev:
Ahhh....kör du med letti i köksinredning????:O Är du tokig pöjk :P:D

Clips tycker jag funkar bäst i köksinredning med tanke på alla de olika material stommarna kan vara i, Letti gillar jag inte i det syftet...:S
Ja, självklart! ;) Även fast än det är i ett köksskåp så ska det vara lite snyggt. Undantaget är bakom ugn och micro. Där kan man köra spik- eller skruvklammer. :)

LETTI fäster bra det, men man kan få klippa av benet lite om man klamrar i bottenskivan i köksskåp.
Brukar även köra LETTI tvåben om jag klamrar under ett överskåp.

Rikard Ågren skrev:
EXQn ska visst vara styvare än EXKn men jag har inte provat den. EXK är INTE en ersättare för EKRK. Dock är ju en ring på 100m trevlig att ha i bilen
En ring i bilen är riktigt mysigt att ha! Jag gillar EXK jättemycket, om det är i rätt miljöer. Att dra i rör är den ju underbar.

//Patrik

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.