3 432 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
Jorfelsbrytare och el-värme
Sida 1 av 2
Jag har en sommarstuga som har elvärmen påkopplad vintertid (+7 grader) och har en central som är försedd med jorfelsbrytare, nu undrar jag om man får koppla el-centralen så att el-värmen ej slås ifrån via jordefelsbrytaren om det skulle bli ett fel på ett element utan endast automaten till elementet bryter
Det är aldrig att rekommendera att undanta saker från jordfelsbrytare! Bättre då att dela upp anläggningen på flera JFB och/eller installera ett larm som skickar dig ett sms om strömmen försvinner, temperaturen sjunker osv..
Man måste inte ha JFB till fast installerade elradiatorer, men det är inte fel att ha det för brandskyddets skull och sätt i så fall en 300mA-modell separat för värmen.
När jag satte mycket jordfelsbrytare för ca 5år sedan så var försäkringsbolagen nöjda med att skippa värmen på jordfelsbrytaren. De tyckte det var för mycket kostnader på sönderfrysta hus.. Hur det är nu vet jag inte, men antar att det är samma.
Är du sällan dit vintertid så hade jag skippat jfb om jag var som dig..
Är du sällan dit vintertid så hade jag skippat jfb om jag var som dig..
Eller använd ojordade radiatorer. (Det finns de som är "dubbelisolerade" istället). Men jag är lite obekväm med stora elektriska prylar med metallhölje men utan jordanslutning...
Att byta från en till två jordfelsbrytare är nog den bästa lösningen. Se till att ha lite värme installerade på vardera jordfelsbrytare.
Att byta från en till två jordfelsbrytare är nog den bästa lösningen. Se till att ha lite värme installerade på vardera jordfelsbrytare.
Jag skulle nog säga tvärt om, använd jordade element. Då är risken att de blir strömförande minimal.
Dubbelisolering litar jag inte speciellt mycket på. Minns dödolyckan med handduksvärmaren för ett tag sedan.
Dubbelisolering litar jag inte speciellt mycket på. Minns dödolyckan med handduksvärmaren för ett tag sedan.
Handukstorken som orsakade dödsolyckan var inte dubbelisolerad. Den hade jord (som fas var kopplad på).
Det var kopplat till rätt färg (gulgrön) vid handukstorken samt en dosa bort. Två dosor bort så var gulgrön ansluten till röd ledare (som någon tidigare elektriker/hempulare trott varit jord. Fast det var tändtråd)
Lite lurigt fel. Eftersom de fick nolla (genom en glödlampa) på handdukstorkshöljet ifall strömbrytaren i ett rum bort var i rätt läge. Så det kan ju ha sett bra ut då den som installerade handukstorken mätade.
En från elsäkerhetsverket berättade detta på en kurs. Som exempel på varför det är viktigt att mäta jordkontinuitet.
Det var kopplat till rätt färg (gulgrön) vid handukstorken samt en dosa bort. Två dosor bort så var gulgrön ansluten till röd ledare (som någon tidigare elektriker/hempulare trott varit jord. Fast det var tändtråd)
Lite lurigt fel. Eftersom de fick nolla (genom en glödlampa) på handdukstorkshöljet ifall strömbrytaren i ett rum bort var i rätt läge. Så det kan ju ha sett bra ut då den som installerade handukstorken mätade.
En från elsäkerhetsverket berättade detta på en kurs. Som exempel på varför det är viktigt att mäta jordkontinuitet.
Redigerat:
Jag skulle använda en sån här lösning i stället.
http://www.hager.se/elcentraler-nor...jordfelsbrytare/fjaerrstyrningsmodul/4913.htm
http://www.hager.se/elcentraler-nor...jordfelsbrytare/fjaerrstyrningsmodul/4913.htm
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Hur stor är egentligen brandrisken vid jordfel på en radiator?snaggletooth skrev:
Om det är en korrekt kopplad 230V-radiator så borde både överhettningsskydd och termostat fortsätta fylla sin funktion.
Om jordfelet ligger så att strömmen blir galet stor så borde säkringarna lösa ut. (Klenare strömmar än vad tröga diazed-säkringar tål borde väl termostat och överhettningsskydd klara, resistiv last?).
Det återstående fallet är element matade med 400V där termostat och kanske överhettningsskydd bara bryter ena fasen, och jordfelet gör att elementet utvecklar en hel del effekt men ändå mindre än vad propparna tål kontinuerligt. Hur varmt kan elementet bli då?
Det felaktiga elementet kommer ju värma huset en hel del, varpå andra närliggande elements termostater kanske förblir helt avstängda. I värsta fall skulle man då kunna få 10A 400V över ett element konstant, alltså 4600W. Farligast borde detta vara på ett litet element, eftersom överlasten blir störst då. Om elementet ändå är på t.ex. 2000W (ett riktigt stort element) så är det ju "bara" dubbla effekten.
Frågan är hur lång tid den del som strömmen går genom håller vid ett jordfel? Från den fas som inte skyddas av överhettningsskydd så kommer det bli maximalt 2300W innan 10A-säkringar löser ut långsiktigt.
Om man tänker ett element som har märkeffekt på 400W vid 400V, så är hela elementet på 400 ohm. Vid jordfel så får man räkna på 230V spänning från fas till jordfel, och för att få 2300W / 10A så behöver man då ett element på endast 23 ohm. 23 ohm är knappt 6% av hela värmemotståndet i exempelelementet, och denna lilla del av elementet kommer ha en märkeffekt på 23W och utveckla 2300W, alltså 100 gångers överlast. Jag skulle tro att denna återstående del på nolltid blir så varm att det blir ett jordfel ännu närmare inkommande fas varpå proppen går, och frågan är om utsidan av radiatorn hinner bli ens fisljummen innan innanmätet bränts sönder såpass att proppen gått?
För övrigt verkar det minst sagt korkat ifall enpolig termostat och enpoligt överhettningsskydd skulle sitta på samma fas. Ser det ut så? Är det ens okej att ha enpoligt överhettningsskydd på 400V-element? (En elektronisk termostat skulle kunna paja så att den är konstant på vid ett jordfel som leder till överström genom termostaten, så den kan man iofs inte lita på).
Värt att tänka på är kanske också vad för väggar elementen sitter på. Visst, färg är brännbart men om de sitter på en betongvägg utan brännbara prylar i närheten så ska det nog till ett riktigt rejält fel innan det uppstår någon riktigt stor brandfara. Om det däremot är en trävägg som kanske är tapetserad så är det klart värre.
Fritidshus är väl ofta (men inte alltid) rätt gamla hus som varit permanentboenden, och då är de knappast byggda med dagens normer som föreskriver brandhejdande material som t.ex. gipsskivor, utan det kan sitta spånskivor, tretex eller ännu äldre trämaterial som brinner lätt...
Jag kan säga att alla el-bränder jag har varit ute på är penuts jämfört med en fuktskada. Även mycket små bränder i el-apparater har stora konsekvenser. Överallt där jag har varit på bränder har det saknats jordfelsbrytare.
Tycker det skulle vara krav på jordfelsbrytare i alla bostäder även gamla.
Skulle också vara krav på spisvakt till spisen. Samt timmeruttag till kaffebryggare, brödrost och strykjärn.
Tycker det skulle vara krav på jordfelsbrytare i alla bostäder även gamla.
Skulle också vara krav på spisvakt till spisen. Samt timmeruttag till kaffebryggare, brödrost och strykjärn.