Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Gudfader Medlem: Feb 2007
    Län: Skåne, Sjöbo

Kraftigaste lampa med E14 sockel

Min son köpte badrumsbelysning med tot 4 stk E14, max 40 W lampor. Men dessa lyser svagare än min fick lampa. Går det att köpa kraftigare lampor till den armaturen. Allt jag lyckades hitta var max 40W motsvarande
    Jag är en HAN.
    Dubbelkolla alla mina tips. Jag kan ha fel.

2.    länk #2
    Bo.Siltbergs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2008
    Län: Värmland
    Inloggad
    Har aldrig sett kraftigare lampor med E14-sockel.
    Hur kan 160 W bli för lite?

3.    länk #3
    Patrik_Heds avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2008
    Ålder: 21
    Län: Gävleborg

Är det glödljus eller är det någon typ av lågenergilampa formad som en glödlampa?

//Patrik

4.    länk #4

Är det glödljus eller är det någon typ av lågenergilampa formad som en glödlampa?

//Patrik
    Det är vanliga glöd.

Det är denna.

http://www.jula.se/vaggarmatur-auriga-e14-ip44-128390

Den ger inte mycket!
    Jag är en HAN.

5.    länk #5
    Gudfader Medlem: Jun 2006

Och även om det funnits starkare lampor är armaturen knappast godkänd för starkare lampor, det blir helt enkelt för hett i armaturen för att det ska vara bra. Det finns ju halogenlampor i form av kronljus på ca 40 W med E14 sockel dom borde ge lite mer ljus än en "vanlig" glödlampa med samma värmeutveckling.
    Ps Inte den som motsvarar 40 W utan den som förbrukar 40 W
    Senast redigerad av elmont 2011-04-09 09:58

6.    länk #6

Har aldrig sett kraftigare lampor med E14-sockel.
    Hur kan 160 W bli för lite?
    160W värme. Ja. Ett enda lysrör på 36 W ger mycket mer! Det har vi provat.
    Senast redigerad av BigGitt 2011-04-09 10:00
    Jag är en HAN.

7.    länk #7

Och även om det funnits starkare lampor är armaturen knappast godkänd för starkare lampor, det blir helt enkelt för hett i armaturen för att det ska vara bra. Det finns ju halogenlampor i form av kronljus på ca 40 W med E14 sockel dom borde ge lite mer ljus än en "vanlig" glödlampa med samma värmeutveckling.
    Därför letar vi efter lågenergi. Till E27 hittade jag 30W. Perfekt.
    Jag är en HAN.

8.    länk #8
    Gudfader Medlem: Jun 2006

En 40 W kronljus halogenlampa ger ca 600 lumen, ett 36 W lysrör lite över 3300 lumen, en "vanlig" 40 W kronljuslampa kanske runt 250 lumen.
    E8341383 HAL KRON 42W E14 KLAR = Ca 600 lumen

En halogenlampa är inget annat än en glödlampa med annan gas och tråd som tål hettan lite bättre därav det högre ljusutbytet

9.    länk #9

En 40 W kronljus halogenlampa ger ca 600 lumen, ett 36 W lysrör lite över 3300 lumen, en "vanlig" 40 W kronljuslampa kanske runt 250 lumen.
    E8341383 HAL KRON 42W E14 KLAR = Ca 600 lumen

En halogenlampa är inget annat än en glödlampa med annan gas och tråd som tål hettan lite bättre därav det högre ljusutbytet
    Tackar!
    Jag är en HAN.

10.    länk #10
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2005

Eller kanske en Philips "Tornado" lågenergilampa:
    http://www.philips.se/c/energy-savin...specifications
    E14 sockel, 13Watt, 650lumen (motsvarar 57Watt).
    Det finns liknande lampor från andra fabrikat också.

Betydligt energisnålare än halogenlampan, och ändå ~50lumen mer ljus.
    Och eftersom den bara drar 13Watt så behöver det inte bli så rackarns varmt i armaturen som om du sätter in halogenlampor.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01