Min son köpte badrumsbelysning med tot 4 stk E14, max 40 W lampor. Men dessa lyser svagare än min fick lampa. Går det att köpa kraftigare lampor till den armaturen. Allt jag lyckades hitta var max 40W motsvarande :(

Har aldrig sett kraftigare lampor med E14-sockel.
Hur kan 160 W bli för lite?

Är det glödljus eller är det någon typ av lågenergilampa formad som en glödlampa?

//Patrik

Och även om det funnits starkare lampor är armaturen knappast godkänd för starkare lampor, det blir helt enkelt för hett i armaturen för att det ska vara bra. Det finns ju halogenlampor i form av kronljus på ca 40 W med E14 sockel dom borde ge lite mer ljus än en "vanlig" glödlampa med samma värmeutveckling.
Ps Inte den som motsvarar 40 W utan den som förbrukar 40 W

Redigerat:
Bo.Siltberg skrev:
Har aldrig sett kraftigare lampor med E14-sockel.
Hur kan 160 W bli för lite?
160W värme. Ja. Ett enda lysrör på 36 W ger mycket mer! Det har vi provat.

Redigerat:
elmont skrev:
Och även om det funnits starkare lampor är armaturen knappast godkänd för starkare lampor, det blir helt enkelt för hett i armaturen för att det ska vara bra. Det finns ju halogenlampor i form av kronljus på ca 40 W med E14 sockel dom borde ge lite mer ljus än en "vanlig" glödlampa med samma värmeutveckling.
Därför letar vi efter lågenergi. Till E27 hittade jag 30W. Perfekt.

En 40 W kronljus halogenlampa ger ca 600 lumen, ett 36 W lysrör lite över 3300 lumen, en "vanlig" 40 W kronljuslampa kanske runt 250 lumen.
E8341383 HAL KRON 42W E14 KLAR = Ca 600 lumen

En halogenlampa är inget annat än en glödlampa med annan gas och tråd som tål hettan lite bättre därav det högre ljusutbytet

elmont skrev:
En 40 W kronljus halogenlampa ger ca 600 lumen, ett 36 W lysrör lite över 3300 lumen, en "vanlig" 40 W kronljuslampa kanske runt 250 lumen.
E8341383 HAL KRON 42W E14 KLAR = Ca 600 lumen

En halogenlampa är inget annat än en glödlampa med annan gas och tråd som tål hettan lite bättre därav det högre ljusutbytet
Tackar!

Eller kanske en Philips "Tornado" lågenergilampa:
http://www.philips.se/c/energy-savi...B18E1504C97C5731.app102-drp3?t=specifications
E14 sockel, 13Watt, 650lumen (motsvarar 57Watt).
Det finns liknande lampor från andra fabrikat också.

Betydligt energisnålare än halogenlampan, och ändå ~50lumen mer ljus.
Och eftersom den bara drar 13Watt så behöver det inte bli så rackarns varmt i armaturen som om du sätter in halogenlampor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.