Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Mar 2011
    Län: Halland

Täta med silicon

Jag har förstått att tätningar med silicon är vanligt förekommande för många av er här (gör det själv från gång till gång)
    Men efter en besiktning på ett stort el jobb som min dåvarande firma utfört så fick vi påbackning på tätningarna vi hade gjort med just silicon, besiktningsmannen hade för sig att det kunde lägga sig en hinna på bleck och kontakter och orsaka dålig/glapp kontakt. Har inte hört det varken före eller efter... Någon mer som hört eller upplevt detta?

2.    länk #2
    Rrrrrs avatar
    Gudfader Medlem: May 2008
    Län: Västerbotten
    Inloggad
    Jo har också hört nåt om det där.. Men är det om man råkar smeta våldsamt inne i en strömbrytare? Eller gör ångorna att det blir dålig kontakt? Jag har många gånger tätat kapslade uttag ute tex med silikon, och jag har aldrig varit med om att det blivit problem.

Jag var på en lackeringsfirma, har jag för mig att det var, där det var totalförbud mot att använda silikon pga att det avger nåt som stör lackeringen?
    EL-intresserad datanörd

3.    länk #3
    jeffans avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2010
    Län: Gotland

Sen reagerar väl halogenfria rör och kablar så bra med silicon. De löses upp.

4.    länk #4
    WATTisPOWERs avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2009
    Län: Uppsala

Silikon är ett skiit
    Ytor som blivit silikonsmittade omöjligör all annan ytbehandling inom en radie på 20 meter och upp till 100 m i vindriktningen.
    Silikon borde förbjudas

5.    länk #5
    Gudfader Medlem: Feb 2007
    Län: Skåne, Sjöbo

Vad tätar man med då? Utomhusakryl?
    Jag är en HAN.
    Dubbelkolla alla mina tips. Jag kan ha fel.

6.    länk #6
    WATTisPOWERs avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2009
    Län: Uppsala

Vad tätar man med då? Utomhusakryl?
    Vad som hellst förutom silikon T.ex någon Polyuretanprodukt, eller en 1-komponent akryllatexbaserad fogmassa.
    Eller en bitumenbaserad 1-komponent tätningsmassa.
    Eller en polyesterbaserad 2-komponents fogmassa
    Eller en fogmassa, baserad på butylgummi.
    Eller tuggummi
    Eller ...............................vad som helst, men inte silikon.

7.    länk #7
    Forumgud Medlem: Dec 2004
    Inloggad
    Vet inte vad som gäller för silikon som tätningsmedel. Däremot så kan silikon som finns i olika smörjprodukter "förflytta" sig och ge kontaktproblem, men det är mera än 30år sedan man gjorde den upptäckten. Arbetade på Ericsson i början av 80-talet när man bytte till ett silikonbaserat fett och det orsakade både utbyte av komponenter och även att viss utrustning fick kasseras.
    Men att t.ex. tätning med silikon kring en genomföring i apparatdosa skulle ge t.ex. problem via förångning eller liknande på en vanlig strömbrytare för starkström ser jag som föga troligt.

8.    länk #8
    Rikard Ågrens avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2008

Jag skrev nyss såhär i en annan tråd

"Silicon är det nån som använder det fortfarande när det finns AquaTät?

http://www.duri.fi/products.php?ProductID=4890

Har haft en sån halvtrasig tub liggande kallt i servicebilen i 2 år, fungerar fortfarande utmärkt. Går ju dock inte att "foga" med utan bara för att täta med

9.    länk #9

Och vad tätar ni med mellan VP rör/kablar/ledare som löper ut från fasaden?
    T.ex. till väggbelysning, uttag m.m.
    Jag är en HAN.

10.    länk #10
    Rikard Ågrens avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2008

Aqua Tät går fint där också. Blir det synligt är det kanske bättre med uteakryl

11.    länk #11

Ok.
    Får skippa silikon
    Jag är en HAN.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01