9 738 läst · 12 svar
10k läst
12 svar
16 ampere huvudsäkring
Jag har 16 a säkringar i mätarskåpet . ska bygga ut huset med 50 kvm till totalt 80 kvm.
Tror ni att det räcker med 16 a efter utbyggnaden?
total effekt 3*220*16=10,5 kw
det gamla huset (30 kvm) drar totalt 5000 kwh per år
utbyggnaden drar nog 50kvm*60 kwh/kvmm2=3000 kwh
totalt blir det 8000 kwh per år
hur mkt effekt drar en spis om två plattor är påslagna ?
6 element drar maximalt 5000 w
det borde fungera med 16 a huvudsäkring
hur mkt kostar det att gå från 16 a till 20 a huvudsäkring?
Tror ni att det räcker med 16 a efter utbyggnaden?
total effekt 3*220*16=10,5 kw
det gamla huset (30 kvm) drar totalt 5000 kwh per år
utbyggnaden drar nog 50kvm*60 kwh/kvmm2=3000 kwh
totalt blir det 8000 kwh per år
hur mkt effekt drar en spis om två plattor är påslagna ?
6 element drar maximalt 5000 w
det borde fungera med 16 a huvudsäkring
hur mkt kostar det att gå från 16 a till 20 a huvudsäkring?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Hur mycket det kostar per år får du kollad med din nätleverantör
Jag skulle säga att du klarar dig. Om alla element går för fullt och du lagar mat och tvättar/tumlar/diskar samtidigt kanske det kan lösa ut
Jag skulle säga att du klarar dig. Om alla element går för fullt och du lagar mat och tvättar/tumlar/diskar samtidigt kanske det kan lösa ut
har vanliga el-element men kommer att komplettera med en luft-luft värmepump
i det gamla huset är det 2-glas fönster men dessa kommer att bytas ut mot 3-glas samt att ytterväggen kommer tilläggsisoleras med 10 cm . i den nya delen blir det 22 cm isolering i väggar och 40 cm i taket och 20 cm i golvet och 3-glas fönster.
i det gamla huset är det 2-glas fönster men dessa kommer att bytas ut mot 3-glas samt att ytterväggen kommer tilläggsisoleras med 10 cm . i den nya delen blir det 22 cm isolering i väggar och 40 cm i taket och 20 cm i golvet och 3-glas fönster.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Tydligen har han elektriska element
"6 element drar maximalt 5000 w"
Eller pratar han om spisen?
"6 element drar maximalt 5000 w"
Eller pratar han om spisen?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Och jag har kört på 20A i 6 år trots att jag bara förbrukar ca 6000 per år... snacka om pengar i sjön men det blir liksom inte av att byta
Jag var nyligen till en kund som har rätt stort hus (två våningar a´ 100m² ca + källare). De värmer huset med bergvärmepump och har 16A mätarsäkring! (i kalla norrland)
Börjar tro att han har "trimmat" säkringarna
Börjar tro att han har "trimmat" säkringarna
Fööre jag koverterade till vattenburet körde jag 16A till mitt hus på 1½/160m2 men en luft/luft värmepump+ element,
men man får tänka på att inte köra mer än en storförbrukare i taget,
storförbrukare här hemma, Torktummlare, dammsugare, strykjärn, hårtork och spisen/ugnen.. Vill du slippa tänka på det så byter du upp till 20A och betalar en lite högre tariff, tror jag sparade 1300 på att säkra ner efter att jag monterade värmepumpen.
men man får tänka på att inte köra mer än en storförbrukare i taget,
storförbrukare här hemma, Torktummlare, dammsugare, strykjärn, hårtork och spisen/ugnen.. Vill du slippa tänka på det så byter du upp till 20A och betalar en lite högre tariff, tror jag sparade 1300 på att säkra ner efter att jag monterade värmepumpen.
Körde tidigare på 16A med en elförbrukning på 22000kWh(numera vedeldning till det mesta) och 80kvm yta.
Det funkade bra men om Elementen gick för fullt och både diskmaskin, spis o tvättmaskin fick man byta en och annan huvudsäkring.
Bytte upp till 20A för att slippa tänka på belastningen när man skulle köra vedmaskiner, kompressorn mm. och sen dess har jag inte bytt en enda gång men det kostar dryg 2000 om årett
Det funkade bra men om Elementen gick för fullt och både diskmaskin, spis o tvättmaskin fick man byta en och annan huvudsäkring.
Bytte upp till 20A för att slippa tänka på belastningen när man skulle köra vedmaskiner, kompressorn mm. och sen dess har jag inte bytt en enda gång men det kostar dryg 2000 om årett
Om du bor inne i Uppsala så kan det vaar så att det är samma pris på 16, 20 och 25 A om det är så att du nu har Vattenfall och det tidigare varit Uppsala energi.
En effektvakt kan också lösa problemet.