Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Sep 2007
    Län: Halland

Dosa för nära vägg.

I mitt 70-tals hus har jag ett vägguttag alldeles i ett ytterhörn på vardagsrummet. När jag skulle byta det uttaget mot ett nytt (Eljo Trend) så är ramen för bred (ytterväggen är i vägen). Hur 17 tänkte elektrikern här?

Min spontana åtgärd var att sätta ett doslock med "näsa" på detta uttag och skarva ut en EKK och sätta ett utanpåliggande uttag bredvid (10-15 cm) längre in på väggen. Men det är ju ingen snygg installation i ett vardagsrum - ser verkligen hemmagjort ut.

Hur hade ni gjort? Jag slipper gärna jobbet med att fräsa ut för en ny dosa och tapetsera om.

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2010
    Län: Norrbotten

Funkar det inte att sätta ett utanpåliggande utanpå det existerande "hålet", förskjutet då så pass att det ryms? Det borde väl ändå dölja hålet?

3.    länk #3
    Junior medlem Medlem: Sep 2007
    Län: Halland

Funkar det inte att sätta ett utanpåliggande utanpå det existerande "hålet", förskjutet då så pass att det ryms? Det borde väl ändå dölja hålet?
    Varför tänkte jag inte på det!! Det skulle nog kunna funka om man använder en påbyggnadsram till Eljo Trend. Det uttaget jag har nu, är deras "vanliga" utanpåliggande uttag och det är smalare än hålet.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01