19 199 läst ·
72 svar
19k läst
72 svar
Jordfelsbrytaren löser ut när vi duschar
Sida 1 av 5
Hej
När min sambo duschade i förgår "gick strömmen" efter att hon duschat ett tag (5-10min). Vi bor på landet med luftledningar, men tyckte ändå det var lite konstigt, för det blåste inte så mycket. Gick ner och kollade elskåpet och såg att jordfelsbrytaren hade löst ut. Slog på den igen och hon kunde duscha vidare utan problem. Sen var det min tur att duscha och då löste jfb ut igen! Jaja, kan väl kanske vara störningar på nätet...
Igår duschade ingen av oss hemma.
Nu nyss när hon ställde sig i duschen löste jordfelsbrytaren ut igen efter 5-10min!
Nu tror jag inte på slumpen längre. De tre senaste gångerna vi har duschat har den löst ut, och de är de enda tre gångerna den har löst ut över huvud taget.
Vad kan det bero på?
Tack på förhand
//Tobbe
När min sambo duschade i förgår "gick strömmen" efter att hon duschat ett tag (5-10min). Vi bor på landet med luftledningar, men tyckte ändå det var lite konstigt, för det blåste inte så mycket. Gick ner och kollade elskåpet och såg att jordfelsbrytaren hade löst ut. Slog på den igen och hon kunde duscha vidare utan problem. Sen var det min tur att duscha och då löste jfb ut igen! Jaja, kan väl kanske vara störningar på nätet...
Igår duschade ingen av oss hemma.
Nu nyss när hon ställde sig i duschen löste jordfelsbrytaren ut igen efter 5-10min!
Nu tror jag inte på slumpen längre. De tre senaste gångerna vi har duschat har den löst ut, och de är de enda tre gångerna den har löst ut över huvud taget.
Vad kan det bero på?
Tack på förhand
//Tobbe
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Har ni varmvattenberedare?
//Patrik
//Patrik
Det hände igen nu när jag duschade...
Nej, vi har inte varmvattenberedare. Vi har vedpanna.
Det finns inga elutag i badrummet, t o m strömbrytaren till belysningen sitter utanför badrummet. Det enda som går på el i badrummet är belysningen (två spottar inbyggda i badrummsskåpet) och pumpen till den vattenburna golvvärmen. Jag hade lyset släckt och pumpen avstängd när jag duschade.
Nej, vi har inte varmvattenberedare. Vi har vedpanna.
Det finns inga elutag i badrummet, t o m strömbrytaren till belysningen sitter utanför badrummet. Det enda som går på el i badrummet är belysningen (två spottar inbyggda i badrummsskåpet) och pumpen till den vattenburna golvvärmen. Jag hade lyset släckt och pumpen avstängd när jag duschade.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Är pumpen utsatt för fukt, när du duschar?
Även om en förbrukare typ pumpen är "avstängd" så kan den läcka till jord.
Du bör mäta upp var läckan finns
Även om en förbrukare typ pumpen är "avstängd" så kan den läcka till jord.
Du bör mäta upp var läckan finns
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Hydroforpumpen då? Men då borde det ju lösa ut när ni diskar också. Men du kan ju prova spola i köket 5-10 minuter och se
NopeHelioz skrev:
Ja, den sitter ju i badrummet, så det är den. Hur mäter jag upp var läckan finns?WATTisPOWER skrev:
Det kan jag testa, men det har hittills inte varit några problem när vi kört diskmaskin, tvättmaskin, tvättat bilen eller diskat för hand.Rikard Ågren skrev:
Tack till alla för svaren så här långt!
Simplaste mätningen gör man med en Läckströmstång,denna mätning är momentan och kan i vissa fall vara svår att hitta felet med, men oftast funkar det.
I knepigare fall kan man mäta och logga med en Läckströmsprovare.
Läckströmstången går kanske att hitta för ca 2000-3000:- och Läckströmsprovare kostar runt 25.000:-, så oftast lönar det sig att ringa din elektriker.
I knepigare fall kan man mäta och logga med en Läckströmsprovare.
Läckströmstången går kanske att hitta för ca 2000-3000:- och Läckströmsprovare kostar runt 25.000:-, så oftast lönar det sig att ringa din elektriker.
Som redan nämnt tycker även jag att det låter som en klok idé att leta läckströmmar, men givetvis kan det vara annat också.
Vill bara dubbelkolla en sak först. Har du en eller flera jfb? Om du har flera kan det vara en vägledning till var felet sitter om du kikar på vad som blir strömlöst.
Rent spontant känns det som att om det går ett antal minuter efter det att ni börjar duscha tills dess att jfb löser ut så är det relaterat till att luftfuktigheten bygger upp under tiden. Jag råkade ut för ett liknande bekymmer i en gammal lysrörsarmatur för nåt år sedan vilket gav mig lite huvudbry innan jag hittade det.
Andra tänkbara felkällor som du troligtvis inte vill höra, men som ändå bör nämnas, är t.ex. läckande avloppsrör som gör att vatten samlas någonstans.
Vill bara dubbelkolla en sak först. Har du en eller flera jfb? Om du har flera kan det vara en vägledning till var felet sitter om du kikar på vad som blir strömlöst.
Rent spontant känns det som att om det går ett antal minuter efter det att ni börjar duscha tills dess att jfb löser ut så är det relaterat till att luftfuktigheten bygger upp under tiden. Jag råkade ut för ett liknande bekymmer i en gammal lysrörsarmatur för nåt år sedan vilket gav mig lite huvudbry innan jag hittade det.
Andra tänkbara felkällor som du troligtvis inte vill höra, men som ändå bör nämnas, är t.ex. läckande avloppsrör som gör att vatten samlas någonstans.
Bara enBjurran skrev:
Det var det första vi tänkte på, men hoppas så klart hitta något annat som är felBjurran skrev:
Jo, det har vi ju faktiskt. Sitter en 9kW elpatron i ena ackumulatortanken. Den är dock inte igång.Gnor skrev: