Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Apr 2011
    Län: Stockholms län

Jordkabel till hus

Hej,
    jag ska lägga nytt elkabel till mitt hus. Elektrikern sa att jag ska ta EKKJ 4x16+16.
    Detta kabeln är inte så billigt, undrar om jag kan också tar en NYYJ kabel. Dom finns i Tyskland betydligt billigare men inte den EKKJ, är den NYYJ kabel även godkänt här i Sverige?

Tack

2.    länk #2
    Bo.Siltbergs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2008
    Län: Värmland
    Inloggad
    Är kabeln godkänd i EU så får den användas även i Sverige, dvs vi kan inte motsätta oss det. Den ska också vara godkänd för de förläggningssätt, temperaturgränser etc som vi använder i Sverige - så kolla tillverkarens anvisningar noga. Datat för kabeln verkar ju helt ok.

EDIT: Glömde länken jag tittade på: http://www.eland.co.uk/electrical-ca...y-j-cable.html
    Senast redigerad av Bo.Siltberg 2011-04-06 19:36

3.    länk #3

Hej, tack för svaret.

Jag undrar bara om anslutningen. Från stolpen kommer 3x10+10. Dem 3 går till säkringen och tråden är ju bara jord- antar jag , så är det bara 4kabel

Men hur ska man nu ansluter om man tar 4x10+10, det är ju 5kabel?

4.    länk #4
    Senior medlem Medlem: Nov 2005

Man gör en övergång från TN-C till TN-S, alltså seperata ledare för PE och N istället för en kombinerad PEN.

5.    länk #5
    Forumgud Medlem: Nov 2006

Det kan ju vara intressant att veta vad kabeln kostar och var i Tyskland man beställer den om det lönar sig att frakta hem.

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2007
    Län: Gävleborg

Är du säker på att det skulle vara så grovt som 4x16+16, om det kommer 3x10+10? Är det en lång sträcka kabeln ska gå?

7.    länk #7

Hej, jag ska gärna förbereda ledningen. Nu är det bara en fritidshusområde och kommunen vill ändra detailplanen.
    Man vet ju aldrig vad händer.
    Kabeln är ca 35m lång

Men jag förstår nog inte så riktig hur man koppla ihop alt. Från stolpen kommer ju röd, svart och grå plus tråden för jordning. Men jag har ju sen L1 röd, L2 svart, L3 grå, blå och jordning.
    Ska man lega blå och jordning ihop bara?
    Jag vill koppla kabeln på en skarvuttag och koppla till en byggcentral. Skarvuttagen koppla man som vanligt?

Ps. Kabeln 5x16 NYY-J kosta ungefär 100Sek per meter- EKKJ skulle jag får för 140Sek, om man har tur so får man en rest jättebilligt

Mvh
    Max

8.    länk #8
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2007

Vart går 3x10+10 kabeln? Går den från ett elmätarskåp på stolpen till ditt hus och du vill byta ut den kabeln? Gör gärna en skiss, eller ta en bild, så blir det enklare att förstå och förklara.

9.    länk #9
    Patrik_Heds avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2008
    Ålder: 21

4x16+16 kändes lite väl smaskigt för detta ändanmålet, tycker jag.

//Patrik

10.    länk #10
    Bo.Siltbergs avatar
    Inloggad
    Menar du brun när du säger röd?
    Fasledare ska vara L1 Brun, L2 Svart, L3 Grå, Nolla Blå och skyddsjord grön/gul.
    Om NYY-J-kabeln har andra färger. t.ex röd fasledare, så är den nog inte förenlig med Svensk standard.

Och 16 mm² för 35 m kabel låter onekligen överdrivet - det skulle säkerligen räcka med 6 mm². Men jag har nog inte förutsättningarna klara för mig här.
    Den där stolpen, sitter mätarskåpet där?
    Ska du byta ut hela den gamla kabeln eller ska du skarva längs vägen?

För gå från 4-ledarsystem till 5-ledarsystem så kopplar du den blå ledaren och skyddsledaren till samma klämma i mätarskåpet.

11.    länk #11
    Senior medlem Medlem: Oct 2008
    Län: -

Finns hur många gamla jordkablar som helst som har röd som L1. Standard förr kan ha varit röd, vit svart eller röd, gul, grön osv.. På den tiden användes uteslutande den koncentriska skärmen till jord.
    Ska du ha så grovt som 16 kvadrat så kör hellre FKKJ, men kör annars vidare på 10 eller 6.

12.    länk #12
    Bo.Siltbergs avatar
    Inloggad
    Jag fick uppfattningen att L1 var röd även i den nya NYY-J-kabeln !?

13.    länk #13

Jag vill förbereda huset. om man verklingen kör med 35A så är kabeln klar. just nu kör jag på 20-25A.
    Man vill ju inte läge en ny kabel när man behöver mer ström.

Om jag säger röd så menar ja ju brun

Anslutningen till skarvuttag går jag som vanligt eller? eftersom pe och n är ju ihopkopplad.

14.    länk #14
    Forumgud Medlem: Nov 2006

En jordkabel ansluter man väldigt sällan till ett "skarvuttag". Man har aldrig gemensam PEN i ett uttag, det är bara för fast installation innan en central.

Mellan vilka punkter ska du dra denna kabel? Vad finns för anslutning på vardera ställena?
    Gör gärna en skiss eller ta bilder som efterfrågats tidigare på anläggningen och vad som finns på dom båda ställena.

15.    länk #15
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Du har nog inte tillräckligt koll på alla de nödvändiga förutsättningarna och vi kommer säkert missa något viktigt om vi försöker hjälpa till så här över ett forum.
    T.ex. får den kabeln inte sluta med en uttagspropp.
    Sen verkar det finnas en tillräckligt stor osäkerhet över färger och en del annat.

Så jag föreslår att du gräver ett klart kabeldike, lägger 5-10 cm mjukt fyllnadsmaterial (sand t.ex.) i botten ifall det är stenig mark, lägger ner kabeln hela vägen.
    Sen tar du ut en elektriker som fixar allt, det är inte många minuter extra i arbetstid att spara på de saker du kan få hjälp med här, så betala istället elektrikern. Det kostar väl mindre än en enda meter av den där kabeln!

Slutligen fyller du själv igen, återigen med 10 cm snällt material mot kabeln, sen märkband och slutligen fyller du med vad som helst utom stora stenblock.

Det är grävkostnaden och kabelkostnaden som är det stora i detta sammanhang, och det ena kan du fixa själv (om du inte har med en knäpp elektriker att göra), det andra kommer du inte ifrån.
    Den som vet mest, gissar minst.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01