Enligt elektrikern var det bara att peta upp ett par runda tranformatorer i hålen där spottarna ska sitta. Frågan är om man bara lägger den på innertaket brevid spotten då, eller om man monterar fast den på något sätt?
Bör man sedan lägga flexslang mellan hålet där transformatorn ska sitta och de spottar som ska kopplas till samma transformator?
Eller är det bättre att sätta 2st apparatdosor i väggen och sätta transformatorerna där och sedan dra flexslang till de olika spothålen? Är det förvirrande att montera apparatdosorna i väggen med hålet mot rummet brevid för att minimera antal hål i badrumsväggarna?
Har inte bestämt mig ännu vad jag ska ha för tak, men det blir antagligen gips eller typ Tak-Ess skivor.
Moderator
Medlem: Feb 2005
Län: Stockholm
Metoden är inte helt ovanlig. Att sätta transformatorer i dosor i väggen går i många fall bort efterssom de flesta transformatorer har en begränsning på 2m ledning till armaturen. Begränsingen beror på att de lägger ut höga frekvenser på utgången, en lång ledning ger dels radiostörningar (bra sändarantenn), dels risk för överbelastning av slutsteget i "trafon".
Risken med att ha dem i samma hål som spotten är att de blir överhettade, och kan stänga ned pga. temperaturen. Den höga omgivningstemperaturen minskar även livslängden på transformatorn.
Jag mätte ut vart jag ville ha spottarna, drog slang dit med dragtråd i. Gjorde mig en ritning med mått på vart jag skulle göra hål sen när gipset hamnat på plats. Snickarn reglade ner taket ca 5 cm och sedan gjorde jag hål. Petade upp en Osram mouse 105 VA trafo i ett av hålen där jag hade dragit fram matning till.
Jag bara petade upp den och la den en bit ifrån hålet. Det räcker att den ligger där på gipset. Om man skruvar fast den så går det ju inte att få ut den sen.