Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Apr 2011
    Län: Kalmar

16A in från elskåp ute. Räcker det?

Hejsan!

Jag har bara 16A på faserna in till huset. Blir det problem om jag kopplar in 16A induktionshäll och ugn? Behöver jag köpa in proppar i massor eller tror ni att jag klarar mig? (har inga hushållsmaskiner utöver det vanliga i huset)

Mvh

/Jake

2.    länk #2
    Bo.Siltbergs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2008
    Län: Värmland
    Inloggad
    Det räcker. Du har väl haft en spis där tidigare?

3.    länk #3
    snaggletooths avatar
    Forumgud Medlem: Apr 2008
    Län: Jönköping

Precis, har du haft spis tidigare och det har funkat med 16A så finns det ingen anledning att oroa sig. Möjligtvis en brasklapp för att moderna hällar/ugnar till 99% har 230V elementspänning och skapar ojämnare fördelning mellan faserna till skillnad från äldre spisar som oftast har 400V elementspänning.

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: Apr 2011
    Län: Kalmar

Tack för svar.

Jag var lite orolig för att den nya köksutrustningen skulle dra mer ström än tidigare och att det skulle bli överbelastat när annan förbrukning kommer till.

5.    länk #5
    Patrik_Heds avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2008
    Ålder: 21
    Län: Gävleborg

Oftast brukar det inte vara någon fara, men skulle det bli problem så kan du ju alltid låta en elektriker säkra upp din anläggning till 20 eller 25 A. Om din stigare (kabeln mellan huvudsäkringarna och huvudcentralen) är korrekt dimensionerad, vill säga (vilket den högst troligt är).

//Patrik

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01