Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Sep 2007
    Län: Halland

Lämplig längd för skalning?

Finns det några riktvärden/branchstandarder för hur långt in i en kopplingsdosa (eller strömställare) t ex en EKK eller EKRK skall/bör dras innan man skalar av skyddande mantling (dvs vita/gråa plasthöljena)??

Det är ju begränsat utrymme och kabeln med sin mantling är ju på grund av sin styvhet ganska svårarbetad och tar mycket plats.

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2006

Finns igen standard men den skalas i regel direkt inanför kanten/locket just för att den annars blir svår att hantera.

3.    länk #3
    Junior medlem Medlem: Sep 2007
    Län: Halland

Finns igen standard men den skalas i regel direkt inanför kanten/locket just för att den annars blir svår att hantera.
    Tack för snabbt svar.

4.    länk #4
    Rikard Ågrens avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2008
    Län: Västerbotten

Jag brukar lämna max 10 mm annars blir det fort fullt i dosan

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2010
    Län: Västra götaland

På samma ämne: Jag har sett en inkoppling av en strömbrytare, där skalningen slutar ca 3 mm utanför, utförd av erfaren elektriker (man ser alltså de inre ledarna).

Personligen tycker jag inte det ser klokt ut, och jag gissar att det inte är riktigt ok heller?

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2004

Extra fult blir det när vederbörande "lagat" sitt misstag med svart eltejp...

7.    länk #7
    Patrik_Heds avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2008
    Ålder: 21
    Län: Gävleborg

På samma ämne: Jag har sett en inkoppling av en strömbrytare, där skalningen slutar ca 3 mm utanför, utförd av erfaren elektriker (man ser alltså de inre ledarna).

Personligen tycker jag inte det ser klokt ut, och jag gissar att det inte är riktigt ok heller?
    Det är knappast utfört av en kunnig elektriker i alla fall. Skala för kort gjorde man de tre första gångerna man klamrade kabel i övningsbåsen i skolan.

Och du har helt rätt, det är inte alls okej.

//Patrik

8.    länk #8

Nu är det här i ett väldigt avsides rum, och gjordes i samband med en stor renovering, kan ju vara så att någon annan har gjort just den grejen. Fast det är ju snyggt och rakt klamrat och så, och det gör väl inte vem som helst.

Men ändå, det var då fan att man inte kan råka på vettiga elektriker i verkligheten. Jag är ju total amatör, och varje gång jag pratar med någon elektriker kan jag råka nämna något som de inte har en aning om vad det är ("vadå induktiv last?") eller gör någon koppling som jag tycker är tveksam, och som här sen visar sig vara helt uppåt väggarna. Är det bara att gå direkt mot större firmor som är safe?

Och om man utvecklar, varför är det inte ok? För att det inte längre är "dubbelisolerat"?
    Eller för att det inte blir någon dragavlastning? (Blir det det om man tar med yttre isoleringen?)
    Senast redigerad av Niklas_x 2011-04-06 22:32

9.    länk #9
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2006

Nu är det här i ett väldigt avsides rum, och gjordes i samband med en stor renovering, kan ju vara så att någon annan har gjort just den grejen. Fast det är ju snyggt och rakt klamrat och så, och det gör väl inte vem som helst.

Men ändå, det var då fan att man inte kan råka på vettiga elektriker i verkligheten. Jag är ju total amatör, och varje gång jag pratar med någon elektriker kan jag råka nämna något som de inte har en aning om vad det är ("vadå induktiv last?") eller gör någon koppling som jag tycker är tveksam, och som här sen visar sig vara helt uppåt väggarna. Är det bara att gå direkt mot större firmor som är safe?

Och om man utvecklar, varför är det inte ok? För att det inte längre är "dubbelisolerat"?
    Eller för att det inte blir någon dragavlastning? (Blir det det om man tar med yttre isoleringen?)

Kabel är tillverkad för att vara synlig och för beröring men har man då skalat av det yttre höljet så uppfyller den inte längre kraven helt enkelt. Det har inget med "dubbelioslering" att göra.
    Det har heller inte med dragavlastning att göra, en kabel som är fast installerad (klammrad) behöver ingen dragavlastning i apparter/dosor.

10.    länk #10

Ok!
    (Får för övrigt justera min uppgifter lite, snarare 7 mm utanför. Kan utan problem få in en penna emellan. Märkligt...)

11.    länk #11
    Bo.Siltbergs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2008
    Län: Värmland
    Inloggad
    Nakna ledare är ju bara enkelisolerade och får därför inte vara åtkomliga, så man kan nog säga att det har med dubbelisolering att göra.
    Du får väl flytta upp strömbrytaren en centimeter så att den täcker kabeln.

12.    länk #12

Ja, det är ju alltså inte min, jag ser den bara regelbundet.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01