Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    qrz
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2008
    Län: Östergötland

Elmätare visar 28% högre ström?

Har en modern elmätare med fjärravläsning osv.

Elmätaren har också en knapp där man kan växla vad som visas i displayen mellan:

1-3: V för respektive fas
    4-6: A för respektive fas
    7-10: W för respektive fas samt totalt

När jag först såg detta antog jag att effekten skulle vara detsamma som V för respektive fas multiplicerat med A för respektive fas, men av någon anledning så diffar det på 28%. Är det någon som kan förklara detta?

Här följer en tabell med mina uträkningar...

Kolumnerna V*A= W och W/V=A är beräknade...

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2010
    Län: Värmland

Du bör nog ta med effektfaktorn med när du räknar om du inte har rent resisitiva belastningar på alla faser.

3.    länk #3
    baxs avatar
    bax
    Senior medlem Medlem: Apr 2006
    Län: Härliga Härjedalen

Min gissning är att även om mätaren visar fasspänningen så redovisas Watten med effektfaktor (cos fi, vanligen 0,7-0,8)
    Sådärja!.....Nämen?...Vafan nudå?

4.    länk #4
    Bo.Siltbergs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2008
    Inloggad
    Det är den nyttiga effekten man betalar för, så det är naturligt att elmätaren visar effekt (W) och inte skenbar effekt (S=U*I).
    Dina huvudsäkringar måste dock tåla den verkliga strömmen.
    Du har en effektfaktor på ca 0.78 (W/(U*I)) vilket är lågt, eller? Kör du några stora motorer, många lysrör?

5.    länk #5
    qrz

Ok, men det mätare visar som effekt är densamma som den jag blir debiterad för, eller?

Det som visas som effekt på min mätare, är detta den skenbara effekten och det som visas som watt den aktiva effekten? Det är den aktiva effekten som man blir debiterad för, eller?

6.    länk #6
    qrz

Det är den nyttiga effekten man betalar för, så det är naturligt att elmätaren visar effekt (W) och inte skenbar effekt (S=U*I).
    Dina huvudsäkringar måste dock tåla den verkliga strömmen.
    Du har en effektfaktor på ca 0.78 (W/(U*I)) vilket är lågt, eller? Kör du några stora motorer, många lysrör?
    Hmm, stora motorer på 950W total förbrukning? Vi har iofs dubbel uppsättning av kyl/frys, det kan väl bidra med lite... Sen är det kanske 5-6 energisparlampor tända och lite trafos och sånt då...

7.    länk #7
    Bo.Siltbergs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2008
    Inloggad
    Ja, det är den avlästa effekten som du betalar för, oberoende av vad dom avlästa värdena på spänning och ström ger för produkt.
    Ett gäng lågenergilampor kanske kan ge en sådan fasförskjutning? Vet faktiskt inte vad som är normalt, tycker det lät häftigt bara om normala hushåll i regel har en fasvinkel på 38 grader. Det tycker inte nätbolagen om.

EDIT: Sant, din förbrukning på 950W vid detta tillfälle är ju inte så mycket - det kan också förklara den låga effektfaktorn. Den kanske t.o.m blir bättre om du drar igång vedkapen!
    Senast redigerad av Bo.Siltberg 2011-04-05 21:28

8.    länk #8
    Junior medlem Medlem: Aug 2008
    Län: Stockholm

Skenbar effekt mäts ju i Voltampere (VA), inte Watt (W). Så om din mätare är märkt med W måste den visa aktiv effekt, inte skenbar effekt.

9.    länk #9
    snaggletooths avatar
    Forumgud Medlem: Apr 2008
    Län: Jönköping

Lånenergilampor har väldigt dålig effektfaktor, T.ex. en E27 av märke ***** på 10W drar 80mA, cos fi = 0,54, en E27 230V LED av märke ********* på 6W drar 110mA, cos fi =0,24 !!!, oftast är det kapacitiv reaktiv effekt det handlar om, så har man någon motor, järnkärnetrafo eller någon annan induktiv last på så kan de ta ut varandra.

10.    länk #10
    mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2008
    Län: Gotland

Mäter du med effektvakten till värmepumpen eller något i den stilen? Är den inte inställd för rätt omsättningstal på strömtransformatorerna blir det rejält fel.

Du kan verifiera att det är rätt genom att endast ha resistiva laster igång, typ värmeelement och glödlampor. V x A skall då ge Watt, dvs den skenbara effekten är noll.
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

11.    länk #11
    Patrick Es avatar
    Senior medlem Medlem: Aug 2009
    Län: Stockholm

Hur stor är mätosäkerheten i effektvakten? Den lär ju knappast vara konstruerad för att kunna mäta med någon större percision.
    Hur mäts strömmen resp spänningen? Om mätaren bara tar korta mätsample kan man ju få med peakar i ström och spänning som ger stora fel.

12.    länk #12
    qrz

Effektvakten kan visa upp till 10% fel enligt Nibe, och det var egentligen detta jag försökte kontrollera genom att jämföra med elämätaren i serviscentralen...

13.    länk #13
    qrz

Men jag tror egentligen att jag har fått svaret och jag är nöjd.. Cosfi var boven i dramat...

14.    länk #14
    mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2008
    Län: Gotland

Då är det nog så att du har 10% fel där och resten är skenbar effekt.

En effektvakt kräver mycket ringa noggranhet för att skydda huvudsäkringarna vlika tål kraftig överlast under korta perioder.

Det sägs fö att moderna elmätare typiskt visar 10-20% högre energi än gamla elektromekaniska genom att de är bättre på att hantera moderna laster med kraftigt pulserande strömmar. Vet dock inte hur mycket sanning det ligger i detta.
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

15.    länk #15
    qrz

Insåg att jag kanske inte var helt nöjd... Effektvakterna visar ju som man ser i tabellen ett värde som ligger ganska nära det värde jag får om jag dividerar Watt på elmätaren med Volt. Men effektvakten borde väl egentligen mäta detsamma som elmätaren i form av ström?

Och enligt Nibe så måste jag korrigera för cosfi för det är ingenting som värmepumpen har koll på, utan den ska bara visa aktiv ström...

Tycker jag förstår hur det borde va men tycker inte att min tabell matchar så att säga...

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01