Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    andreasbengtssons avatar
    Nykomling Medlem: Apr 2011
    Ålder: 29
    Län: Skåne

Koppla in dubbla 16A säkringar till utomhusspa

Hej hej!

Nån som kan ge mig tips/råd om hur man lättast går till väga när man ska koppla in dubbla 16A automatsäkringar till ett utomhusspa? Är de något man vågar pilla med själv?

Tacksam för all hjälp

Andreas
    Happ, hur gör jag nu då? :/

2.    länk #2
    Patrik_Heds avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2008
    Ålder: 21
    Län: Gävleborg

Det finns många smågrejer som man kan hempula med, men inkoppling i central är inte en av dem...
    Har man dålg koll så ska man lämna över den biten till någon annan.

Dessutom är det behörighetskrävande, men det visste du nog redan.

//Patrik

3.    länk #3
    andreasbengtssons avatar

Det finns många smågrejer som man kan hempula med, men inkoppling i central är inte en av dem...
    Har man dålg koll så ska man lämna över den biten till någon annan.

Dessutom är det behörighetskrävande, men det visste du nog redan.

//Patrik
    Jajamen de visste jag.. tänkte mest om de inte va nån större raketforskning.. Har en vän som är elektriker men han får ju aldrig tummen ur... man vill ju få de inkopplat så fort som möjligt

4.    länk #4
    Gudfader Medlem: Dec 2004
    Blogginlägg: 3

Se till att där är JFB.

/K

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2010
    Län: jämtland

Raketforskning är väl i.nte så svårt om man bara kan, lika är det med el. Det handlar bara om att kunna för att det ska vara enkelt

6.    länk #6
    andreasbengtssons avatar

Jordfelsbrytare är införskaffat, men vill inte riktigt pilla med fingrarna där

7.    länk #7
    mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2008
    Län: Gotland

Då skall du invänta elektrikern, läs vad som hände i Thailand.
    http://www.dn.se/nyheter/sverige/sve...cka-i-thailand

El och vatten är en farlig kombination.
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

8.    länk #8
    jeffans avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2010

Hej hej!

Nån som kan ge mig tips/råd om hur man lättast går till väga när man ska koppla in dubbla 16A automatsäkringar till ett utomhusspa? Är de något man vågar pilla med själv?

Tacksam för all hjälp

Andreas
    Lättast är väl att ringa en elfirma.

9.    länk #9
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Län: Stockholm

Att överhuvudtaget ge sig in att koppla i sin central skall man inte överväga om man inte är väldigt kunnig på el. Att koppla in en jordfelsbrytare i centralen innehåller massor med möjliga fallgropar. Kopplar du fel så brinner det, och på ganska osannolika ställen. Dvs kopplar du in en jordfelsbrytare till poolen felaktigt så kan det börja brinna på vinden eller annat osannolikt ställe.

10.    länk #10
    Gudfader Medlem: Dec 2004
    Blogginlägg: 3

Lägger till förklaringen då det med att brinna överallt inte säger allt.
    Kort sagt, då man med en JFB bryter förbindelsen mellan jord och nollskena så innebär det i praktiken att om man gör fel så har man slumpmässiga spänningar runt om i anläggningen upp till 400V, det vill man inte ha och man skapar en ren dödsfälla i huset.

Lite förenklat och jag har sluppit att mäta ut exakt vad som sker, det räcker så bra med att saker brinner upp och det var faktiskt orsakat av en elfirma. Det är dumt att skicka ut för tidiga lärlingar på ett EIO-eltest och speciellt om de inte ens har instrument med sig. Nu är detta en 15 år sen så defintivt överspelat och självklart slapp jag betala nåt. Kyl/frys skulle ändå bytts men småkul att han gillade mitt Fluke, det var bättre än vad de hade på firman *S* Att jag sen ville haft gjort en meggning är ju en annan sak men men.

Med andra ord, det är för lätt att missa om man rotar i en central och därför som man _måste_ veta exakt vad man gör, både en och två gånger. Där är inte något utrymme för misstag.

Att koppla in ett utomhusspa är inte heller ett lämpligt pularprojekt, kabelval, förläggning etc är viktigt och likaså inkoppling med. Ett tips är att jordledaren skall gå av sist. Just på ett utomhusspa tror jag inte man kan vara för noggrann och behöver man sen två separata grupper på 16 A så är risken för fel rätt stor om man är ovan.

Inget illa menat utan välvilliga varningar.

/Kent
    Senast redigerad av snickarboden 2011-04-04 19:08

11.    länk #11
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2011
    Län: X

Att överhuvudtaget ge sig in att koppla i sin central skall man inte överväga om man inte är väldigt kunnig på el.
    Jag håller inte alls med. En elcentral är föredömligt okomplicerad. Det krävs inte alls mycket ellära för att förstå hur den fungerar. Sen att nivån på gymnasiets yrkesprogram är så låg att alla elektriker upplever det som supersvårt är en helt annan sak.

Att konstruera en villacentral, komplett med uppmätning av förimpedans, lastbalansering av fasta förbrukare, beräkning av utlösningsvillkor, isolationstestning av anläggningen och uppmätning av jordfelsbrytarens utlösningskarakteristik skulle vara en fullt normal och helt genomförbar laborationsuppgift på naturvetenskapliga eller naturtekniska programmets andra eller tredje år.

Tillägg: Därmed inte sagt att jag inte håller med alla andra här om att man absolut inte skall rota runt i sin elcentral utan att veta vad man håller på med. Det är en viss skillnad att utföra en uppgift i ett labb under kontrolerade former med handledning, instuderingsuppgifter och förberedande teorilektion och att som första projekt kasta sig in i en riktig anläggning.
    Senast redigerad av Steamboy 2011-04-04 21:41

12.    länk #12
    Patrik_Heds avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2008
    Ålder: 21
    Län: Gävleborg

Jag håller inte alls med. En elcentral är föredömligt okomplicerad. Det krävs inte alls mycket ellära för att förstå hur den fungerar. Sen att nivån på gymnasiets yrkesprogram är så låg att alla elektriker upplever det som supersvårt är en helt annan sak.

Att konstruera en villacentral, komplett med uppmätning av förimpedans, lastbalansering av fasta förbrukare, beräkning av utlösningsvillkor, isolationstestning av anläggningen och uppmätning av jordfelsbrytarens utlösningskarakteristik skulle vara en fullt normal och helt genomförbar laborationsuppgift på naturvetenskapliga eller naturtekniska programmets andra eller tredje år.
    Tyvärr är det även lika okomplicerat att koppla fel och bränna en majoritet av alla grejer i huset...

//Patrik

13.    länk #13
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2011
    Län: X

Tyvärr är det även lika okomplicerat att koppla fel och bränna en majoritet av alla grejer i huset.
    Det relevanta är inte hur lätt det är att göra fel utan hur svårt det är att göra rätt. Jag hävdar bestämt att det inte är svårt att göra rätt eftersom en elcentral inte är särskilt komplicerad.

Tillägg: Sen skall man ha perspektiv på allt. När jag argumenterar att det är enkelt utgår jag från mig själv. Med en civilingenjörsexamen, drygt ett års sammanlagt elpraktik och en kompletterande kurs med AB-teorin står jag ganska långt ifrån medelsvensson. Särskilt som jag har ett aktivt intresse, lusläser forumet och tar alla tillfällen jag får till att arbeta praktiskt med el. Så även om jag skriver långa inlägg och är motvals kärring hela tiden så är jag i grund och botten helt överrens med alla andra här. Medelsvensken har inget i en elcentral att göra!
    Senast redigerad av Steamboy 2011-04-04 22:35

14.    länk #14
    mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2008

Steamboy.. läs vad tråden handlar om, och vad hempularen skrev. Det finns andra trådar där vi diskuterar behörighet mm.
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

15.    länk #15
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2005

Hur kommer det sig då att studenter från det naturvetenskapliga programmet inte klarar av att räkna med bråk, eller känner till vilken färg det är på skyddsjorden när de ett år senare börjar läsa på högskola?
    Även naturvetenskapliga programmen och högskoleutbildningarna i Sverige har en skrämmande låg nivå.

Jag påstår att ytterst få elever som går ut det naturvetenskapliga programmet begriper hur ett trefassystem fungerar.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01