Fullvärdig medlem
Medlem: Mar 2011
Län: X
Uttag med separat brunntändning
Vad säger reglerna om ett vägguttag med separat brunntändning där den ena brunnen är monterad på obruten fas och den andra styrs via en väggströmbrytare?
Forumgud
Medlem: Jan 2008
Län: Västerbotten
Det är det de vägguttagen är till för. Det ska dock vara på samma säkring
Märkning är inget krav men är såklart praktiskt. I offentliga utrymmen och kontor skulle jag absolut märka upp, i en bostad beror det på den som bor där.
Ingen fara, det är väl det som är meningen med separat brunntändning? Under förutsättning att det är samma fas/grupp vi pratar om, man får absolut inte ha två olika faser/grupper så. Men en skylt som talar om att uttaget är styrt är aldrig fel.
Fullvärdig medlem
Medlem: Dec 2007
Län: Skåne
Det finns även en lågprisprodukt med dito funktion; Jula och liknande, säljer ibland ett fyrvägsuttag, av det unika kvalitetsvarumärket "Anslut". Detta består av två st tvåvägsuttag, under samma fyrbrunnskapsling. Dessa två måste kopplas ihop manuellt vid montering, vilket man givetvis kan låta bli...
Det finns även en lågprisprodukt med dito funktion; Jula och liknande, säljer ibland ett fyrvägsuttag, av det unika kvalitetsvarumärket "Anslut". Detta består av två st tvåvägsuttag, under samma fyrbrunnskapsling. Dessa två måste kopplas ihop manuellt vid montering, vilket man givetvis kan låta bli...
Eljo Trends 4-vägsuttag ser likadant ut, förutom att det är färdigkopplat från fabrik.
Jo, fast med det fabrikatet, får man inte mycket kvalitet för pengarna:-)
Fast nu tillhör väl Du de som kommit att befrias från ockerpriser, på allt vad installationsmtrl heter....
Haha Jo, och samma sak verkar gälla på VVS-materal också.
Var på Ahlsell och köpte en takdusch. Först skulle jag inte få köpa, men när jag berättade att jag jobbade åt en lokal elfirma så fick jag lov, fick dessutom 300-350 kr rabatt.
Det är det de vägguttagen är till för. Det ska dock vara på samma säkring
Märkning är inget krav men är såklart praktiskt. I offentliga utrymmen och kontor skulle jag absolut märka upp, i en bostad beror det på den som bor där.