Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2011
    Län: X

Uttag med separat brunntändning

Vad säger reglerna om ett vägguttag med separat brunntändning där den ena brunnen är monterad på obruten fas och den andra styrs via en väggströmbrytare?

Är det tillåtet eller bör jag göra något åt det?

Borde det då märkas upp på något särskilt sätt?

2.    länk #2
    Patrik_Heds avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2008
    Ålder: 21
    Län: Gävleborg

Det är så de är tänkt att användas. Om jag inte minns helt fel så följer det med en liten klisterlapp man kan sätta i brunnen.

Detta uttag finns också med separat brunntändning.
    http://elbutik.se/product.html/trend...ategory_id=314

//Patrik
    Senast redigerad av Patrik_Hed 2011-04-03 09:20

3.    länk #3
    Rikard Ågrens avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2008
    Län: Västerbotten

Det är det de vägguttagen är till för. Det ska dock vara på samma säkring

Märkning är inget krav men är såklart praktiskt. I offentliga utrymmen och kontor skulle jag absolut märka upp, i en bostad beror det på den som bor där.

4.    länk #4
    snaggletooths avatar
    Forumgud Medlem: Apr 2008
    Län: Jönköping

Ingen fara, det är väl det som är meningen med separat brunntändning? Under förutsättning att det är samma fas/grupp vi pratar om, man får absolut inte ha två olika faser/grupper så. Men en skylt som talar om att uttaget är styrt är aldrig fel.

5.    länk #5
    305
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2007
    Län: Skåne

Det finns även en lågprisprodukt med dito funktion; Jula och liknande, säljer ibland ett fyrvägsuttag, av det unika kvalitetsvarumärket "Anslut". Detta består av två st tvåvägsuttag, under samma fyrbrunnskapsling. Dessa två måste kopplas ihop manuellt vid montering, vilket man givetvis kan låta bli...

6.    länk #6
    Patrik_Heds avatar

Det finns även en lågprisprodukt med dito funktion; Jula och liknande, säljer ibland ett fyrvägsuttag, av det unika kvalitetsvarumärket "Anslut". Detta består av två st tvåvägsuttag, under samma fyrbrunnskapsling. Dessa två måste kopplas ihop manuellt vid montering, vilket man givetvis kan låta bli...
    Eljo Trends 4-vägsuttag ser likadant ut, förutom att det är färdigkopplat från fabrik.

//Patrik

7.    länk #7
    305
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2007
    Län: Skåne

Jo, fast med det fabrikatet, får man inte mycket kvalitet för pengarna:-)

Fast nu tillhör väl Du de som kommit att befrias från ockerpriser, på allt vad installationsmtrl heter....

8.    länk #8
    Patrik_Heds avatar

Jo, fast med det fabrikatet, får man inte mycket kvalitet för pengarna:-)

Fast nu tillhör väl Du de som kommit att befrias från ockerpriser, på allt vad installationsmtrl heter....
    Haha Jo, och samma sak verkar gälla på VVS-materal också.
    Var på Ahlsell och köpte en takdusch. Först skulle jag inte få köpa, men när jag berättade att jag jobbade åt en lokal elfirma så fick jag lov, fick dessutom 300-350 kr rabatt.

//Patrik

9.    länk #9
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2011
    Län: X

Det är det de vägguttagen är till för. Det ska dock vara på samma säkring

Märkning är inget krav men är såklart praktiskt. I offentliga utrymmen och kontor skulle jag absolut märka upp, i en bostad beror det på den som bor där.
    Toppen. Tack för ett bra och kortfattat svar!

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01