Byggahus.se
Hej,

är det praktiskt sett OK att skicka 16A genom en hyffsat fritt hängande 1.5mm2 gummikabel ca 1 meter?

Om det nu bara är 1m varför kan du då inte skaffa en kabel som är rätt dimesionerad??

Det är OK om det är en lös förlängningskabel och inte en del av den fasta installationen i ditt hus.

Men som redan sagt ovan, skaffa helst en annan kabel.

Mikael_L
Vad ska du driva?
Något som går i konstant16A drift eller intermittent?
Tillfälligt bruk eller halvpermanent?
Har du 1,5mm2 över och undrar om du kan slippa köpa ny kabel?

Hej, dels finns det färdiga övergångar 3fas --> 1fas med sådan kabel att köpa, dels har jag lite övergångar liggande.:.

Mikael_L
Men hur konstant blir belastningen, och hur pass permanent blir inkopplingen?
Hur varmt runt om?

Gummikabel är den uslaste kabeln som finns om det blir varmt, annars är den rätt bra på många vis.
(Den ska/får ej grävas ner i mark heller)

För ett högst tillfälligt bruk (några månader) och intermittent drift skulle jag inte tveka att använda den.
Men är driftsfallet värre skulle jag välja grövre och ev annan kabel.

Det är i högsta grad intermittent eller tillfälligt:) då kör jag på i lugn och ro

Anslutningskablar kan dimensioneras efter lasten. Så om maskinen inte kommer att dra mer än 10A kan du använda 1,5mm². Man brukar dock aldrig (vet inte om det är lag på det eller bara "brukligt") gå ner mer än ett steg.

christoffer09 skrev:
Det är i högsta grad intermittent eller tillfälligt:) då kör jag på i lugn och ro
Som sagts tidigare, man skulle gärna vilja veta vad det är du har tänkt ansluta.

Om det inte är något riktigt speciallfall så skulle jag säga att du kan använda 1.5 mm2. Vi snackar 1 m med en gummikabel som är luftkyld...

//Patrik

Tycker mig minnas att det står att man kan gå ner ett "steg" på arean, på en anslutningsledning.

http://www.jula.se/grenuttag-3-vags-127603

På ett sånt sitter det ju tex 5x1.5mm2.

Det är väldigt varierande vad som körs; men är det vinter är det värmefläkt som körs ett par timmar åt gången, är det sommar är det större 1-fas verktyg.

Av ren nyfikenhet, vad händer om man har 1 m 1.5mm2 och sen på det en 25m 5x2.5mm2. Rent logiskt blir det ju en flaskhals, men blir det det i praktiken?

Kan ju tillägga att ibland så går det inte ens att använda "rätt" area på anslutningskablar. T.ex. till hällar.
Att koppla 2.5 mm2 i en perilexkontakt är omöjligt. Åtminståne om man ska ha den rätt dragavlastad osv.

//Patrik

Mjao, i praktiken kan man nog "gå ned" i area på en anslutningskabel, men de tål inte mer än fast förlagda, de tål lika mycket som utanpåliggande kablar med normal kylning. SS 424 14 24 anger att 1.5mm² anslutningskabel tål 18A och alltså får avsäkras med 16A även om det är precis på gränsen för en diazed.

Dessutom om man märker ord här så matar en anslutningskabel en specifik apparat som därmed styr den maximala ström som kan gå i kabeln. Säkringen blir då bara kortslutningsskydd.

För skarvsladdställ däremot måste säkringen skydda mot överlast.

Var det inte nån som inte för så länge sedan blev ålagd att dra tillbaka en "sladd" med 1,5 mm² och CE 416 stickpropp

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.