Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2010
    Län: Västra götaland

http://www.jula.se/grenuttag-3-vags-127603

Av ren nyfikenhet, vad händer om man har 1 m 1.5mm2 och sen på det en 25m 5x2.5mm2. Rent logiskt blir det ju en flaskhals, men blir det det i praktiken?
    Abslut ingenting förutom att 1.5 mm2 blir varmare än 2,5 mm2. När du gör spänningsfallsberäkningar m.m, då blir den totala längden c:a 26,5 m 5G2,5 mm2 kabel istället för 26 m i normalfallet med 2,5 mm2.

Förövrigt är det inte speciellt "proffsigt" att gå ner i kabelarea för att sedan gå upp igen. Det blir en "otydlig" elanläggning"

2.    länk #17
    spinouts avatar
    Senior medlem Medlem: Mar 2009
    Län: Skåne

Det finns dimensioneringsregler även för anslutningskablar i SS (svenska standard), egna tabeller etc.
    Praxis är att man alltid kan gå ner "en area" i anslutningskabeln. Detta är vedertaget eftersom man får räkna med ganska osannolika förhållande för att inte få det att fungera.

3.    länk #18
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Jag köpte en råbillig 2kW värmefläkt från Bauhaus.
    Riktigt crap, men det gör inte så mycket i just det här fallet, samt med tanke på priset.

Men när jag sen skulle dra ur sladden efter den gått ett par timmar blev jag riktigt förvånad över hur varm själva sladden var.
    Jag kollade givetvis sladdens märkning, jajamän, 2x0,75 mm2

Den fläkten var aldrig tänkt få vara igång när jag inte är närvarande själv, detta är nu en benhård regel, och skitfläkten får bli containermat när det tillfälliga behovet nu snart är över.
    Den som vet mest, gissar minst.

4.    länk #19
    Senior medlem Medlem: Sep 2006
    Län: Blekinge
    Inloggad
    Jag köpte en råbillig 2kW värmefläkt från Bauhaus.
    Riktigt crap, men det gör inte så mycket i just det här fallet, samt med tanke på priset.

Men när jag sen skulle dra ur sladden efter den gått ett par timmar blev jag riktigt förvånad över hur varm själva sladden var.
    Jag kollade givetvis sladdens märkning, jajamän, 2x0,75 mm2

Den fläkten var aldrig tänkt få vara igång när jag inte är närvarande själv, detta är nu en benhård regel, och skitfläkten får bli containermat när det tillfälliga behovet nu snart är över.
    Du körde ju fläkten för att få ut värme, och du fick ju lite extra värme från kabeln, så vad klagar du på?

5.    länk #20
    Bo.Siltbergs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2008
    Län: Värmland
    Inloggad
    Sladden (SKX) till vår dammsugare blir bra varm också...

6.    länk #21
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2006

Sladden (SKX) till vår dammsugare blir bra varm också...
    Dammsugare är dessutom ett extremfall för där har du ofta en ganska lång sladd!

7.    länk #22
    Rikard Ågrens avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2008
    Län: Västerbotten

Dessutom ofta inte helt utrullad = ännu sämre kylning

8.    länk #23
    Junior medlem Medlem: Jun 2010
    Län: Skåne

Dessutom just inte helt UTRULLAD, inte bara att den ligger i dammsugaren...

9.    länk #24
    NetNuts avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2009
    Län: skåne

Hehe - då är man inte ensam om varma kablar, min Electrolux dammsugare med märkeffekt 1600w är ansluten med 9m 0.75 skx - vid längre städuppdrag blir den mer än ljummen trots att den är helt utrullad....

10.    länk #25
    electrocuteds avatar
    Forumgud Medlem: Jan 2008
    Län: älvsborg

Hehe - då är man inte ensam om varma kablar, min Electrolux dammsugare med märkeffekt 1600w är ansluten med 9m 0.75 skx - vid längre städuppdrag blir den mer än ljummen trots att den är helt utrullad....
    man skulle nästan kunna tro att e-lux kommit över ett parti 200volts motorer från japan och anpassar spänningen med hjäp av ledningsresistansen...

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01