Byggahus.se
Är på gång att beställa Eljo Renova strömbrytare och uttag (elektriker skall koppla in det), men blir inte riktigt klok på vad jag skall beställa i vissa fall.
När jag kollar på tex: elonline.se/eljo-renova-strombrytare/380-0 finns det 7st olika varianter på brytare.

Tex så har jag två taklampor som skall gå att slå på/av på 4 olika ställen. Vilken modell skall man använda sig av då? Kan man ha dimmer på ett av ställena?
Vad innebär egentligen 2 pol respektive 2+1 polig? När används detta?

Vore tacksam om någon kunde förklara det för en el-novis!

/Johan

Vad gäller pris så kommer du kanske billigare undan på www.elbutik.se på just renova serien, iaf om jag jämför priser med elonline.se.
Köpt hela serien där till huset och priserna är väldans låga - Bra och snabb leverans dessutom.

Är det inte enklare att du tittar på detta tillsammans med din elektriker? Så det inte blir fel menar jag...

Tex, din slå av och på 4 ställen på två lampor blir väl 2 stycken trapp och 2 stycken kors. Byta en mot en dimmer beror helt på vilken du byter och personligen skulle jag i sådana fall sätta in en elektronisk dimmer typ liknande:
http://www.elbutik.se/product.html/tryckdimmer-25-400w-halogen?category_id=694

Då får du dimmer funktionen på samtliga fyra knappar bara du kompletterar med en fjäder i var och sätter dimmern på den sista brytaren alternativt i takdosan.

Innan du hastar iväg och beställer material själv så fråga den tilltänkte elektrikern vad han ska ha för att leverera.

Kan ju vara billigare? Eller inte så mycket dyrare.

Och fördelen med att elektrikern levererar materialet är att han då står för eventuella garantiutbyten osv..

Obs! Jag är ganska partisk i denna fråga :rolleyes:

Om vi då tar vad de olika modellerna innebär.

Den vanligaste brytaren är en trappbrytare. Den används dels vid trappkoppling som namnet antyder. Dels som enkel brytare till en lampa som bara skall gå att tända från ett ställe.

Om du har en "vanlig" trappkoppling med 2 ställen för manövrering så skall det sitta en trappbrytare på båda ställena. En av dess kan bytas mot en dimmer med trappfunktion.

Kronbrytare är en dubbel vanlig brytare, den har 2 knappar, kan maövrera 2 lampor från samma ställe, men har ingen trappfunktion.

Dubbeltrapp har också 2 knappar, kan ingå i 2 trappkopplingar.

Kors omkopplare används vid trappkoppling när man skall maövrera en lampa från mer än 2 ställen. Då har man en "slinga" med vanliga trappomkopplare i vardera änden och korsomkopplare på alla ställen mellan ändpunkterna. Korsomkopplare finns bara i enkelutförande.

I ditt fall med 4 manövreringsplatser så behöver du alltså 2 trappomkopplare och 2 korsomkopplare.

Detta är de brytare du behöver för normal installation.

En 2 polig strömbrytare bryter samtidigt både fas och nolla till lampan (eller vad det nu är för apparat som skall styras), de är lite udda. Vet faktiskt inte riktigt när man vill använda en sådan, de apparater som kräver dubbepolig brytning kräver ofta säkerhetsbrytare, vilket inte uppfylls av en vanlig dubbelpolig brytare.

2 pol plus 1 har jag själv funderat över vad man skall ha den till.

När det gäller en dimmer i trappkoppling så finns det en ny urvalsdjungel. Dimmern måste passa ihop med den last den skall dimma.

Jag tackar för bra svar, tom jag förstod nu användningsområdet för de olika vanliga varianterna! Enda oklara är då hur man skall lösa dimmer på slingan med 4 manövreringsplatser.
Vad är fördelen med en elektronisk dimmer jämfört med tex Eljo Renova transistordimmer?

Enklast hade såklart varit att be elektrikern ta med sig rätt prylar, men det har visat sig vara ordentligt mkt dyrare att köpa genom honom tyvärr.

Ska man dimmra från mer än ett ställe så är det tryckknappsdimmer/dosdimmer som gäller. Då har man en separat dimmer som placeras bakom en strömbrytare (eller någonannanstans). Sen styr man denna med ett valfritt antal återfjädrande knappar (vanlig brytare där man sätter en fjäder bakom knappen).

Gör man så kan man tända/släcka/dimmra från hur många ställen man vill.

hempularen skrev:
Den vanligaste brytaren är en trappbrytare. Den används dels vid trappkoppling som namnet antyder. Dels som enkel brytare till en lampa som bara skall gå att tända från ett ställe.
Förr så var ju "enpolig brytare" rätt vanligt men som tur är så har man nog kastat ut dem ur sortimenten, eftersom det antagligen bara var dyrare att hålla reda på två modeller jämfört med att "onödigtvis" ha trappomkopplare fast man bara behöver en enkel brytare, det är ju oftast bara ett metallbleck och en kabelanslutning extra som skiljer...

hempularen skrev:
En 2 polig strömbrytare bryter samtidigt både fas och nolla till lampan (eller vad det nu är för apparat som skall styras), de är lite udda. Vet faktiskt inte riktigt när man vill använda en sådan, de apparater som kräver dubbepolig brytning kräver ofta säkerhetsbrytare, vilket inte uppfylls av en vanlig dubbelpolig brytare.

2 pol plus 1 har jag själv funderat över vad man skall ha den till.
Jag vet att man måste ha tvåpolig men tror inte att man behöver ha säkerhetsbrytare till badrumsfläktar.

2pol plus 1 borde då vara för badrumsfläkt plus belysning i badrum.

Bonusfrågor appropå det här:
A) när kom kravet på tvåplig brytning till badrumsfläkt
B) gäller kravet även andra ventilationsprylar i badrum? Jag har sett en installation med enpolig brytning där en slags pytte-värmeelement manövrerade en bimetall som öppnade/stängde en ventil, allt detta i taket på ett badrum. (I samma badrum - hyresbostad - installerade hyresvärden någon slags dubbelisolerat elelement efter att det gamla pajade. Jag tyckte det kändes rätt obehagligt att inte ha skyddsjord på elementet, det var dock monterat rejält långt från duschen...)

hempularen skrev:
En 2 polig strömbrytare bryter samtidigt både fas och nolla till lampan (eller vad det nu är för apparat som skall styras), de är lite udda. Vet faktiskt inte riktigt när man vill använda en sådan
Själv så har jag satt utomhusbelysningen på en dubbelpolig brytare för det fall att jag skulle få tillräcklig överledning mellan nolla/jord för att lösa jordfelsbrytaren. Enligt lagen om alltings djävlighet så kommer detta att hända en stormregnig kväll i december när jag jobbar borta, men nu är det bara att släcka, återställa jfb samt vänta på bättre tillfälle att felsöka.

(Och nej, jag vill inte ha den femtiofjärde jfb-sektioneringsdiskussionen. :) I mitt fall så är det rationellt med en. Gammal anläggning som inte enkelt låter sig sektioneras utan omfattande ombyggnad).

Tvåpolig brytare är även lämplig för att bryta ett eluttag placerad utomhus, stolpbelysning ute, grupp för din altan(infravärme, osv). Finns lite olika användningsområden helt enkelt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.