1 473 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Hjälp med Spot-installation..
Skall bygga en ny vägg cirka 10 cm framför en befintlig vägg. Kommer sedan montera 6 st "rutor" med en ram i varje som sedan har en spotlight i var och en. Dessa sex spotlights skall kopplas till en dimmer på ena sidan av väggen.. Det kommer vara cirka fem meter från sista spotten till dimmern.
Ytterligare en ruta skall sedan rymma en platt-tv som sedan skall ha tre spottar som i sin tur kopplas till en annan dimmer så man kan styra de olika individuellt.
Då till frågorna..
Det sitter två eluttag på den befintliga väggen vilka jag kommer att dra ut en decimeter till den nya väggen.. Kan jag ta ström från dessa till spottarna/dimmern?
Vad skall jag tänka på då jag köper spottarna.. Finns det spottar som kan sammankopplas på det här sättet. Dvs. sex spottar till en dimmer? Villl ha vitt lite varmare ljus helst med matt glas så man inte ser ljuskällan alltför tydligt..
Förstår att en elektirker måste koppla allt men tänkte dra fram allt så denne bara kan koppla på det sista..
Hjälp emottages tacksamt!!
Ytterligare en ruta skall sedan rymma en platt-tv som sedan skall ha tre spottar som i sin tur kopplas till en annan dimmer så man kan styra de olika individuellt.
Då till frågorna..
Det sitter två eluttag på den befintliga väggen vilka jag kommer att dra ut en decimeter till den nya väggen.. Kan jag ta ström från dessa till spottarna/dimmern?
Vad skall jag tänka på då jag köper spottarna.. Finns det spottar som kan sammankopplas på det här sättet. Dvs. sex spottar till en dimmer? Villl ha vitt lite varmare ljus helst med matt glas så man inte ser ljuskällan alltför tydligt..
Förstår att en elektirker måste koppla allt men tänkte dra fram allt så denne bara kan koppla på det sista..
Hjälp emottages tacksamt!!
Förstår inte riktigt hur du har tänkt det. Rita en skiss kanske?
Men direkt du börjar snacka om rutor och ramar så tänker jag "fyrkantiga spottar"!
Några olika förslag som jag kan tänka mig.
1: Svaga "diffusa" spottar som lyser rakt fram? Typ Glasbetong eller nåt sånt här
2: Vanliga spottar som vinklas 90grader neråt (släpljus efter väggen).
3: Vanliga spottar som vinklas lite uppåt och lyser upp taket.
4: Lampetter med upp/ner ljus tex som denna
Men somsagt.. Gör en skiss!
Men direkt du börjar snacka om rutor och ramar så tänker jag "fyrkantiga spottar"!
1: Svaga "diffusa" spottar som lyser rakt fram? Typ Glasbetong eller nåt sånt här
Skall ta ett kort och rita upp men har inte tillgång till det just nu tyvärr.. Tänk dig 10 cm djupa fack/nischer 50X50cm.. I varje kommer sitta en spott som lyser upp facket...Rrrrr skrev:Förstår inte riktigt hur du har tänkt det. Rita en skiss kanske?
Egentligen är det själva inkopplingen som jag är mest undrande över.. Spottarnas utseende skall vara så diskreta som möjligt och helst med dold ljuskälla typ hidealight.. Men frågan är vad man har att välja mellan då man måste kunna koppla 6 st till en dimmer.. Behöver inte lysa särskilt starkt utan mest för prydnad men också för att ljusa upp rutan/nischen som TV:n kommer sitta i..
Tror du skulle klara dig med såkallade möbelspottar (10-20W 12Volt) De flesta fabrikaten har dessa och det är transformatorn som skall vara dimbar,
Och spottarna kan sedan via en tranformator kopplas till dimmern som man i sin tur tar ström från vägguttaget?R_Strandberg skrev:
Dvs inte via stickproppen utan att man kopplar ström på baksidan av vägguttaget inne i väggen?
Blir ju ganska långa avstånd från sista spotten till dimmern också.. ofta står det max 2 meter på spottarna.. Vill ju inte att den närmaste spotten lyser mer än den längst bort så att säga...
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Små LED spottar borde väl fungera utmärkt i det här fallet. Inga problem med längd på kabel, enkel installation med seriekoppling, dimmas med hjälp av konverter och återfjädrande tryckknapp
Okej.. Får försöka leta rätt på sådana då.. Ger de ett bra ljus? Helst skall hela rutan bli upplyst så det inte bara blir en punktbelysning...Rikard Ågren skrev:
Klicka här för att svara