Hej!

Jag bor i ett stort tvåvåningshus med ingång till både nedre (källarplan) och övre plan. Nu är det så att jag hade tänkt fixa till det nedre planet så jag kan hyra ut det till studenter. Det kommer nog bli plats för 3 stycken boenders i egna rum men delar på kök och toalett.

Nu till mitt problem, jag har kommit över två stycken microvågsugnar, en diskmaskin och en spis, dessa hade jag tänkt slänga in i det nybyggda köket på det nedre planet. Men hur kommer detta egentligen gå till när elektrikern kommer, är det genomförbart? Så som jag har fattat så har alla dessa fyra maskiner en ganska stor effekt och hur kan man lösa det utan att säkringen går?

Kommer ta hit en elektriker ganska så snart, men jag vill gärna ha lite kött på benen innan dess!

Tack på förhand, kan förklara mer ingående ifall det behövs

Spisen. är den enfas eller trefas? Spisen har normalt en egen/tre egna säkringar. Dessutom ska det vara grövre kablar från centralen till spisen än vad man har till belysning etc (2,5mm² i stället för 1,5mm²). Så finns det inte en sådan ledning får han troligen dra en helt ny.
De två mikrovågsugnarna kan dela på en säkring. De kan pluggas i ett befintligt vägguttag. Men tänk på att man ofta har andra effektkrävande apparater i ett kök - vattenkokare, kaffebryggare etc. De ska helst inte dela säkring med ugnarna.
Diskmaskinen bör också ha en egen säkring.

Kan verkligen två stycken microvågsugnar dela på en säkring? Hur gör man med de andra "ledarna"? Drar man flera rör eller hur då?

Tack för svar

Erik_a skrev:
Kan verkligen två stycken microvågsugnar dela på en säkring? Hur gör man med de andra "ledarna"? Drar man flera rör eller hur då?

Tack för svar
En mikro brukar vara på sådär 800 watt. En 10 amp. säkring kan belastas med 2400 watt.
Sen förstår jag inte vad du menar med "de andra ledarna".

En normal dimensionering för detta kök är en grupp per

- spis (5G2.5mm², 16A)
- 2 micro (3G1.5mm², 10 A)
- DM (3G1.5mm², 10 A)
- övriga uttag o belysning (3G1.5mm², 10 A)

Det ska få plats i centralen, som kanske fysiskt behöver utökas lite, men det är inga problem.

Huvudsäkringen kan behöva ökas på (minst) ett snäpp. Om man räknar grovt med ett tillskott på 5 kW från dessa "lägenheter" så motsvarar det ca 7 A. Sedan får man bedöma risken för att ni kör 2 x spis, 2 x micro och DM i huset samtidigt.

Och ett råd är att ta dit elektrikern INNAN du fixar för mycket, den resan och timmen kommer med råge att i slutändan betala sig.

Eftersom att det blir några matningar och om det är svåra kabelvägar så kan man ju alltid dra en stigare och sätta en liten central vid köket.
Man kan ju dra en riktig stigare på 6 mm2 och lägger parallellt med huvudcentralen eller så drar man kanske en 5G2.5 mm2 och skapar en undercentral avsäkrad 16 A i huvudcentralen.

//Patrik

Fundera också om du vill ha effektmätning på den del du hyr ut. Enkelt att sätta en elmätare på den nya matningen om man tänker till innan, Tycker iaf att det ska förberedas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.