Svara Nytt ämne
  1. 2011-02-22 16:07
    Svara | #1

Nykomling

planera LED belysning i badrum med snedtak

Hej!
    Min man och jag håller på att renovera vårt badrum i en gammal kattvind i vårt 30-tals hus. Vi har rivit ut allt ner på sågspånet, så nu finns det bara möjligheter ;-). Så här har vi tänkt att badrummet ska se ut: http://www.byggahus.se/vbgallery.php...dview&id=46897
    Min fråga är hur det blir bäst att fördela belysningen så att det varken bländar vid tvättställ och i duschen eller blir mörka hörn under snedtaket (som ju går över 2/3 av golvytan). Min man vill helst inte bygga in spottar i snedtaket. Vi vill köra på LED belysning då de inte bygger så mycket på höjden och blir varma. Dessutom ska vi ha en stor spegel med sidobelysning.
    - Hur mycket watt behöver vi till detta badrum (ca. 8 qm) så att det upplevs som ljust?
    - Var ska LED spottarna sitta? Också med tanke på evt skuggning.
    - 12 V eller 230 V när det är en nyinstallation?
    - Finns det någon fackhandel (i Närke) där man kan få bra hjälp? Finns ju massor på internet men då måste man ju veta exakt vad man ska ha.

Väldigt tacksam för svar!!
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2011-02-22 16:44
    Svara | #2

Forumgud
    Först skall man komma ihåg att LED-spottar som skall ha bra ljus blir varma dock är vanligare att de ligger runt 50-60 grader.
    Bländningsfritt ljus når du lättast genom att använda matt lins eller matt glas framför.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2011-02-22 20:06
    Svara | #3

cederbuschs avatar
    Forumgud Inloggad
    det var ju ett bra tips med matt lins eller glas, ska jag komma ihåg.
    Om de blir 50-60 grader, kan man då ha brännbart material omkring?

4. 2011-02-22 20:31
    Svara | #4

erk
    Junior medlem
    En stor anledning till att även LED behöver luft runt sig är tydligen att livslängden påverkas negativt av värme.
    Vet dock ej hur mycket

5. 2011-02-22 20:55
    Svara | #5

cederbuschs avatar
    Forumgud Inloggad
    Då kan vi i alla fall inte ha dem i snedtaket, för där behöver vi varje cm isolering.
    Hur många Led-spottar behöver man i ett 8 qm badrum? erfarenhet någon?

6. 2011-02-22 21:35
    Svara | #6

Forumgud
    Hur många spottar ni behöver är lite som att fråga om hur långt ett snöret är. Om kravet är inga mörka hörn kan ni klara detta med spegeln och 1 st spott som har stor ljusspridning. För att kunna räkna på antal ljuspunkter behöver man veta vad för krav på LUX ni har. 5, 50, 500..
    Men för att komma med en gissning, säg att med spegeln så 2 max 3 spottar i taket med bra spridning på ljuset.

Ett tips är att ladda hem Dialux. ett program för ljusberäkning i rum.

7. 2011-02-22 21:36
    Svara | #7

Forumgud
    erk skrev Visa original
    En stor anledning till att även LED behöver luft runt sig är tydligen att livslängden påverkas negativt av värme.
    Vet dock ej hur mycket
    Inte bara tydligen. Det är skadligt för LED. De leverantörer man pratar med om detta säger allt från 35-50 grader.. inte över det. ju lägre ju bättre för LED.
    För varmt kan utan problem halvera livslängden om det vill sig illa.

8. 2011-02-22 21:45
    Svara | #8

Rrrrrs avatar
    Gudfader
    Hur mycket plats finns ovanför det plana taket? Ni kan ju antingen sätta 3-4st lite starkare LED där.

Eller sätta många små i snedtaket. Finns små som inte bygger mer än skivtjockleken nästan.

Dessa har nog stor spridning samt nog bra kapslingsklass för att sitta där:

http://www.hidealite.se/svenska/inom...it-45-vit.html

eller

http://www.hidealite.se/svenska/inom...t-140-vit.html

Går att dimmra med rätt konverter.
    EL-intresserad datanörd

9. 2011-02-23 08:41
    Svara | #9

cederbuschs avatar
    Forumgud Inloggad
    Ser att frugan lånat mitt inlogg.

Vi har idag ca 2,4 m till originalinnertaket. Jag är inne på att sänka detta en smula för att ha plats att dra lite rör men också sätta spottar. Men frågan är hur mkt plats som beräknas behövas. Ville helst undvika alltför varma spottar med tanke på att det är träinnertak med sågspån ovanpå.

Ska kika på förslagen ovan. Det kanske inte är så tokigt ändå.

10. 2011-02-23 09:50

Forumgud
    Nu är det svårt att se hur stort takfönstret är. Men gjorde en enkel beräkning på golvytan, tak samt fönster vilket i mycket grova drag gav runt 200 Lux i medeltal på golvet med enbart dagsljus in. Men det var mycket grovt och snabbt ihopslängt i modellen. Sätter du mellan 2-4 spottar i taket (beroende på styrka och ljusspridning), samt även har ljus i spegeln så skall du slippa störande mörka hörn. Samt i rent allmänljus kunna nå en nivå på kanske 4-500 Lux. För att få en hint om vad det är i ljus kan man säga att 500 lux är krav när man bygger kontor där man skall sitta och läsa. 1000 lux och uppåt då pratar vi ljus för pilliga jobb.
    Tänk även igenom om du vill ha kallt ljus eller varmt ljus. Det är något du kan leka med, Speglen har troligen varmtvitt ljus för att slippa se sjuk ut när man ser sig i spegeln.

Frågan om hur mycket plats är svårt att svara på, det styrs lite efter vad för spottar du väljer. Kollar du på Rrrrr´s förslag så behöver du inte mycket mer än vad det krävs för att få plats med rör.

11. 2011-02-23 10:43

cederbuschs avatar
    Forumgud Inloggad
    Takfönstret tror jag frun hade bestämt till 70 X 118 i fönsteryta (ca).

Det skulle vara schysst med några led-spottar som går att dimmra och vinkla. Då kan vi sätta t ex 3 spottar parvis i det raka taket och vinkla in ena raden mot snedtaket. Vad tror ni om det?

Har kollat lite snabbt var dessa hidealite kan köpas men det verkar vara svårt att hitta hela utbudet på internet.

12. 2011-02-23 14:05

Nykomling
    Nu var jag på Bauhaus på min lunchrast, för de säljer hide-a-lite. Fanns en massa spottar och även några LED. De som var godkända i zon 2-3 i badrum IP44 var från Nordlux, Triton LED Hi-power 3 w som skulle motsvara 30 w vanliga lampor.
    Jag fick hjälp av en kille som jobbar där (han kom faktiskt fram till mig och frågade om jag behövde hjälp, inte dåligt för Bauhaus!) och vi provade de två vanligaste LED spottarna från Nordlux. Det var väldigt skarpt ljus måste jag säga, gjorde ont i ögonen och bländade väldigt. De hade dessutom bara ganska kalla LEDs. Om man dimrar dem eller tar små spottar med mindre effekt, är det svårt att ha dem som enda allmänbelysning.
    Killen tyckte att vi skulle ta lågenergispottar istället som även har varmare ljus. Men då måste man ju ha en skyddshink över varje spot. Å andra sidan hade vi ju tänkt att sänka taket lite i alla fall. då funkar det kanske med 12 cm till hinkarna.
    En annan idé som jag kom på är att köpa billiga halogen eller lågenergispottar och sedan ersätta själva ljuskällorna med varma LED lampor. Många LED spottar är ju just anpassade till att kunna ersätta halogenspottar med 230 V. Men visst verkar det lite onödigt krångligt...!
    Har tyvärr inte hittat LED-spottar med IP44 och varmt ljus och vinklingsbara på internet... :-(

Apropå fönstret så är det 78 x 118 cm yttermått, själva fönsteryta är 60 x 90 cm. Men man måste väl utgå ifrån totalt mörker under stora delar av dygnet och året här uppe i Norden, förstod inte vilken relevans fönsterytan har för belysningen.

13. 2011-02-23 14:28

Nykomling
    Ser att många LED spottar inte är dimbara, gäller det även för speciella LED dimmer? Och vad betyder Vdc? Till vilka spottar kan man alltså använda den här dimmern: http://www.led-huset.com/led-tradlos...12-48vdc/264-0?
    Kan ju ingenting om elektricitet inser jag, ampere, volt, watt - helt hopplöst. Behöver man kunna allt det här bara för att kunna köpa en passande belysning till sitt badrum?? Får kanske be maken om en liten kortkurs i bilen på vägen hem, han har iaf läst elprogrammet på gymnasiet... ;-)

14. 2011-02-23 14:33

Nykomling
    Just det: är det själva ljuskällan/LEDen eller armaturen/spotten/"huset" omkring den som har skyddsfaktor IP44, 21 osv?

15. 2011-02-23 15:09

PHermanssons avatar
    Fullvärdig medlem
    "Vdc" är driftspänning, alltså den spänning de kräver. I det här fallet likspänning, därav "dc". Finns utrustning med växelspänning också, tex är det rätt vanligt i lågvolt halogen. Betecknas med "Vac". Sen tycker jag inte man ska haka upp sig på att köpa med led monterat, det är ju enkelt att köpa halogenspottar och sen sätta i led-lampor.

Liknande ämnen

1. Planera belysning
    av sthlmspaning i forum Belysning
  2. Belysning snedtak, nockbalk
    av wintermania i forum Inredning
  3. Planera badrum
    av janpe066 i forum Badrum

Taggar