C
Hej, enligt bilden skall jag koppla mina två sladdar till 1 och 2 eller 1 och 4.

En är fas och den andra neutral. Är neutral en så kallad nolledare?
Min två sladdar leder båda ström vilket är lurigt.

Termostaten är enpolig och går till en varmvattenberedare.

• termo2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Koppla du som bilden säger så blir det nog bra. Neutral = Nolla. Men om båda trådarna är spänningsförande kanske du har 2 faser d.v.s. 400V. men som vanligt är det bäst att mäta sig fram.

Är VVB'n 400V eller 230V? (för vissa spelar det ingen roll - dom fungerar på båda spänningarna)
Har du 230V eller 400V mellan dina "sladdar"?
Vill termostaten ha 230V eller 400V?
Det måste finnas en anvisning för hur termostaten ska kopplas in och som beskriver skillnaden mellan dom två alternativen.
Enligt den suddiga bilden spelar det ingen roll hur den kopplas, men det är då högst oklart varför dom visar två alternativ för vilken som är fas/nolla kan rimligen inte spela någon roll.

C
Jag vet att det är 380V ström som går till varmvattenberedaren. På termostaten står det 250V och 400V. Båda sladdarna är svarta och verkar båda vara fas. Är det bara att koppla in dem till 1 och 2?

Eftersom det handlar om 400v är det då ok att koppla in fas där nollan egentligen skall vara inkopplad?

Redigerat:
Man kan ana ett kretsschema tryckt på termostaten och vad jag kan se av det så spelar det ingen roll vilket av alternativen du väljer och likaså fas eller nolla spelar heller ingen roll. Men som sagt lite bättre bilder hade inte skadat för säkerhets skull.

C
Så här ser det ut på termostaten.

Det spelar alltså ingen roll vilken av de två svarta fasledarna som går till 1 och 2?

• termostat.jpg
Utan bättre info så verkar det som att det inte spelar någon roll.
Det har dock betydelse ifall termostaten i sig vill bli strömförsörjd.
Finns det elektronik och kanske en lysdiod på den?

C
Redigerat:
Som nämnts tidigare kan du koppla hur du vill enligt bilden i #1, du behöver inte mer info om detta inget kan gå fel.
Koppla in matningen på 1-2 och elementet på 3-4 så är allt ok.

C
Ok, tack så mycket för det.

Redigerat:
C
1 och 2 funkade inte men idag kom jag på att 1 och 3 funkar. Precis så kopplades den förra modellen enligt anvisning av NIBE trots att de båda har samma kopplingsschema vilket är mysko. Samma kopplingsschema till båda men olika anvisningar/instruktioner hur de skall kopplas.

Nu kanske ni tror att jag har hittat fel instruktioner men dem har jag fått av cotherm samt att bilderna jag postat här har samma kopplingsschema som på själva termostaten.

Det löste sig tillslut, tack för all hjälp.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.