1 079 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Hjälp med tak belysning???
Hej!
har flyttat in i ett hus där vårat sovrum är mycket märkligt!
Vi har tre väggutag och en strömbrytare
Strömbrytaren bryter väggutagen och de finns inget utag för någon lampa i taket.
Hur löser man de om man vill ha lampor eller någon skena i taket??
Jag hittar inga kopplingsdoser i väggarna heller,har precis rivit ner tapeten så dosor om de finns så sitter de bakom skivoorna som sitter där idag.
Tacksam för svar
marcus bruhn
har flyttat in i ett hus där vårat sovrum är mycket märkligt!
Vi har tre väggutag och en strömbrytare
Strömbrytaren bryter väggutagen och de finns inget utag för någon lampa i taket.
Hur löser man de om man vill ha lampor eller någon skena i taket??
Jag hittar inga kopplingsdoser i väggarna heller,har precis rivit ner tapeten så dosor om de finns så sitter de bakom skivoorna som sitter där idag.
Tacksam för svar
marcus bruhn
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Tidigare ägare ville väl ha belysningen ansluten enbart i vägguttagen. Låter som en märklig lösning men det finns säkert sådana som vill ha det så också. Lösning? Utanpåliggande montage eller riva upp väggarna om du inte hittar någon takdosa
Om du vet vad du sysslar med skulle du kunna öppna brytare och vägguttag för att undersöka om det inte finns nån dold dosa nånstans.
Om du vet vad du sysslar med skulle du kunna öppna brytare och vägguttag för att undersöka om det inte finns nån dold dosa nånstans.
Det sitter inte något plastlock mitt i taket då över en infälld dosa?
nej de finns inga dosor som är gömda vi har letat
men om vi vill ha en skena i taket kan man då dra ner kabel och koppla på mot ett väggutag? Givetvis en behörig person
eller vart tar man krämen ifrån? Kanske dummma fråger men en annan tycker de bara ska finnas utag i taket för lampor!!
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Är det lågt i tak? Förmodligen inte i detta fallet, men det hade kunnat varit en förklaring till varför elektrikern satt tändning på ett vägguttag istället för något i taket.
//Patrik
//Patrik
Redigerat:
Klicka här för att svara