3 130 läst ·
16 svar
3k läst
16 svar
Tips om el i badrum samt priser mm
Sida 1 av 2
Halloj, har precis köpt tvättmaskin som jag ska ha i mitt badrum i min hyresrätt. Tidigare hyresgästen hade tvättmaskin på samma ställe, det finns ett uttag på väggen (ej stickpropp, man drar in sladden genom ett hål i plastdosan) samt VA-anslutningar.
Jag beställde leveransen med installation inkluderad, men tretti.se-killarna ville inte koppla in den i el-dosan för den var inte godkänd. (vet inte exakt felet, det var min fru som tog emot dem). Hyresvärden hävdar att dom inte supportar eluttag i badrummet, vilket verkar sjukt, för det är ju helt ursprungligt och ej monterat av någon hyresgäst (ej monterat utanpåliggande). Om det nu inte är godkänt att ansluta tvättmaskinen till så borde det ju inte vara bra att det ens sitter där?
Hur som helst, jag har sökt lite här på forumet och det verkar som att det är uttag med integrerad jordfelsbrytare som gäller för min del? Jag har en gammal (uråldrig) elcentral utan jordfelsbrytare.
Vad är ett rimligt pris för att installera ett sådant? Om man byter ut det befintliga uttaget, material + arbete? Tänkte lägga ut det på bello.
Mvh, Lasse
Jag beställde leveransen med installation inkluderad, men tretti.se-killarna ville inte koppla in den i el-dosan för den var inte godkänd. (vet inte exakt felet, det var min fru som tog emot dem). Hyresvärden hävdar att dom inte supportar eluttag i badrummet, vilket verkar sjukt, för det är ju helt ursprungligt och ej monterat av någon hyresgäst (ej monterat utanpåliggande). Om det nu inte är godkänt att ansluta tvättmaskinen till så borde det ju inte vara bra att det ens sitter där?
Hur som helst, jag har sökt lite här på forumet och det verkar som att det är uttag med integrerad jordfelsbrytare som gäller för min del? Jag har en gammal (uråldrig) elcentral utan jordfelsbrytare.
Vad är ett rimligt pris för att installera ett sådant? Om man byter ut det befintliga uttaget, material + arbete? Tänkte lägga ut det på bello.
Mvh, Lasse
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Var sitter den nuvarande dosan i förhållande till dusch/ badkar? Och hur nära dushen eller badkaret kommer maskinen att hamna? Ett uttag skall typiskt sitta minst 1,2m från duschen, och 60cm från badkarskanten. En fast anslutning som det låter som du har idag kan sitta närmare badkar eller dusch under visa förutsättningar.
Om vi antar att det går att montera direkt vid den gamla dosan så bör en elektriker kunna göra det på en timme (egentligen 10 minuter). men räkna med restid osv. Själva uttaget kostar 800 - 2000 beroende på var du köper det. Kan nog bli ännu dyrare om du inte ser till att få prisuppgift från elektrikern först.
Om vi antar att det går att montera direkt vid den gamla dosan så bör en elektriker kunna göra det på en timme (egentligen 10 minuter). men räkna med restid osv. Själva uttaget kostar 800 - 2000 beroende på var du köper det. Kan nog bli ännu dyrare om du inte ser till att få prisuppgift från elektrikern först.
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Om du lägger ut det på Bello så kolla att firman verkligen har behörighet. Det finns en del "elfirmor" på förmedlingssajterna som inte har behörighet, dvs formellt så sysslar de med hempul.
Ta en bild på dosan, verkar ju lite underligt om den inte är godkänd.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Jag ser några saker dom skulle kunnat haka upp sig på
- Att anslutningsdosan var trasig/sprucken.
- Att det saknas JFB
- TM håller inte rätt IP-klass för dess placering (IP44 i område 1 och 2).
- Att dom måste klippa stickproppen på TM (indirekt att dom då konstaterat att ett uttag inte är tillåtet (om TM hamnar i område 1)).
- Att dom av andra skyddsskäl bedömt det olämpligt att placera TM just där.
Frågan är hur höga tankar vi ska ha om "killar från tretti.se"...jag tror inte det...jag tror att dom helt enkelt inte hade rätt skruvmejsel med sig
- Att anslutningsdosan var trasig/sprucken.
- Att det saknas JFB
- TM håller inte rätt IP-klass för dess placering (IP44 i område 1 och 2).
- Att dom måste klippa stickproppen på TM (indirekt att dom då konstaterat att ett uttag inte är tillåtet (om TM hamnar i område 1)).
- Att dom av andra skyddsskäl bedömt det olämpligt att placera TM just där.
Frågan är hur höga tankar vi ska ha om "killar från tretti.se"...jag tror inte det...jag tror att dom helt enkelt inte hade rätt skruvmejsel med sig
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jag lutar nog också åt din förklaring där på slutet Bo 
Kom precis hem och inspekterade eländet. Nu är kåpan borta, verkar som den kan ha spruckit och gått sönder i samband med att installatörerna skulle koppla in tvättmaskinen. Suck. Det ser ut som en vanlig invändig eldosa med jord fas och nolla. Vad jag förstår så måste det vara ström i dosan i nuläget, den går nog på samma säkring som belysningen (som ju är tänd). Verkar dumt med synlig strömförande koppar i badrummet. :-O
För att besvara tidigare fråga: Den sitter närmare 2m upp på väggen och ca 2.5m från badkaret.
Finns det invändiga uttag med jordfelsbrytare? Jag såg denna på Clas Ohlson som verkar endast vara för utvändig installation: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=156687342
...eller hur tolkar man texten; "Monteras i utanpåliggande dosa 32-8952"?
För att besvara tidigare fråga: Den sitter närmare 2m upp på väggen och ca 2.5m från badkaret.
Finns det invändiga uttag med jordfelsbrytare? Jag såg denna på Clas Ohlson som verkar endast vara för utvändig installation: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=156687342
...eller hur tolkar man texten; "Monteras i utanpåliggande dosa 32-8952"?
Bo: Att det inte finns jordfelsbrytare, det vet jag. Fast jag visste inte att jag behövde det tills nu. Jag förutsatte att det skulle gå att sätta in en tvättmaskin i och med att tidigare hyresgästen hade det. Fast frågan är om anledningen att Tretti-killarna inte kopplade in den är avsaknad av jordfelsbrytare eller att de helt enkelt råkade ha sönder doskontaktlocket och därmed gav upp och uppgav jordfelsbrytare som skälet. Som det är nu är det ju inte bra med strömförande kabel synlig i badrummet. Grrr
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Kolla på gruppschemat om den dosan inte är en egen grupp. 2 metet upp? Låter som det stått ett torkskåp där tidigare? Räcker kabeln från TM ändå upp?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Uttag med inbyggd JFB
http://www.elot.se/product.html?product_id=9152
Detta bör du kunna installera själv
http://www.elot.se/product.html?product_id=9152
Detta bör du kunna installera själv
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Personskydd snålar man inte på
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
När grejerna börjar kosta 1/3 av känt kvalitetsmärke kan man ju undra. Den du hittade på Elfa är lika som den jag länkade till