Hej Hej

Har installerat ett gäng med dosdimmrar i huset för ett tag sedan.

Dessa.
http://www.abnovum.se/Ljusstyrningar/Dimmer/ETDU1_universaldimmer.pdf

I hallen där jag har 4st brytare trappkopplade fick jag problem efter ca 1 månad, då vill inte 2st brytare fungera, funkar ibland men väldigt sällan.
Dimmer är kopplad på den sista brytaren, alltså sista tändtråden i slingan.

Testade nu att koppla bort dimmer och då funkar alla brytare som vanligt igen.

Kan det vara ledningslängden som blir för lång på dom 2 st brytarna som inte vill vara med eller vad kan det annars vara ?

Nån som har nån idé ?

Mvh Mattias

Trappkoppling låter lite konstigt om det är den dimmern, den vill ju ha återfj. trycknappar för styrning?

Hej

Har monterat fjädrar i samtliga brytare.

Kan tillägga att jag har likadana dimmrar i kök och vardagsrum, vardagsrummet dock 1 brytare bara och i köket 2.

Kopplingen låter som sagt konstig. Kan du lägga upp en bild eller beskrivning över hur du kopplat.

Hej

Förstår inte vad som är konstigt.

Från början var det alltså 4st brytare som är trappkopplade i hallen.
Dimmern ska ju klara trappkoppling.

Dosdimmer sitter kopplad på sista brytare där tändtråden som går från brytaren till lampan istället går till dimmern och sedan vidare till lampan.
Fjädrar är monterade i samtliga brytare för att bli återfjädrande.

Har som sagt fungerat och fungerar öven utan problem i köket, där med 2st återfjädrande brytare,

/Mattias

Låter fortfarande konstigt med trappkoppling på den dimmern... posta lite bilder på hur du har kopplat så kanske vi kan hjälpa dig.

Du ska ju inte ha en trappkoppling mot dimmern utan en tråd från varje brytare in på dimmern för att ge impuls.

Fast om man funderar lite så borde det iofs kunna fungera med en vanlig trappkoppling också. Så länge alla brytarna är återfjädrande och allt är "OFF" när brytarna står i sitt normalläge. Om man då en kort stund trycker ned en av brytarna så blir det ju en puls.

Men det är som sagt inte så man skall koppla om man följer inbkopplingsschemat.

Den stora fördelen med dosdimmrar är ju att man slipper traditionell trappkoppling! Man kan dimmra från hur många håll som helst med mycket enklare koppling (bara en slutning via impulsknapp(ar))

J
Vad har du för fabrikat på strömbrytarna?

Hej

Som sagt ska allt fungera utan en "traditionell trappkoppling"
Nu är det kopplat så att brytarna ger impuls när man trycker.

Eljo trend på samtliga brytare.

Mvh Mattias

Hej

Det verkar vara så att jag måste dra om allt så jag får brytarna paralell kopplade.

Nu har jag ju 2 brytare som är trapp och 2 kors.
Mäter spänningen när jag trycker på brytaren och den ger 230V i en impuls men tänder inte (dock ibland). lyckas inte mäta nu vart impulsen stannar eller om den kommer fram till dimmer, lite kort om armar ensam :) undra om det är nån lustig kombination som den kors kopplingen låser sig i och släpper inte fram impulsen där.

Tycker att det borde funka med tanke på att den ska tända och släcka på impuls och det ska den väl få med denna koppling.

Hittade en gammal tråd om liknande koppling med dosdimmer, dock inte likadan.

http://www.byggahus.se/forum/el/70922-dosdimmer.html

Pratade även med elektriker jag sprang på på jobbet och han hade visserligen inte kopplat in just denna men liknande och tyckte att det borde fungera med. vanligaste var väl dock att man paralell kopplade alla brytare sa han.

/Mattias

Absolut enklast är ju att sätta dimmern i takdosa vid lampan om det finns eller i en kopplingsdosa där all brytare delas upp så har man en fas till alla brytare och tändtråd tillbaka till dimmern och vidare till lampan ihop med nollan.
Om man nu har trubbel med att få ihop det alltså.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.