2 054 läst ·
15 svar
2k läst
15 svar
Skiljevägg hamnar mitt på eluttag
Sida 1 av 2
Hallå!
Jag ska dela in gillestugan i två exakt lika stora rum, och då kommer skiljeväggen att behöva gå ut från väggen precis där det sitter ett eluttag... Hur löser man sånt? Jag antar att det inte är tillåtet att bara sätta ett lock över och sen smälla upp en regel? Eller?
Jag ska dela in gillestugan i två exakt lika stora rum, och då kommer skiljeväggen att behöva gå ut från väggen precis där det sitter ett eluttag... Hur löser man sånt? Jag antar att det inte är tillåtet att bara sätta ett lock över och sen smälla upp en regel? Eller?
Är det sista uttaget i slingan är det bara att ta bort uttaget och dra ur trådarna. Är det skarvat vidare till nästa uttag kan det vara värt att skarva rören in till den nya mellanväggen och sätta en dosa där med uttag.
Är det vidarekopplat så byt trådarna så att de passerar dosan hela. Skarvar får inte vara dolda.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Hur som haver så måste dosan brytas bort och rören måste antingen skarvas ihop och tråda om eller Strandbergs utmärkta förslag, skarva in rören i den nya väggen och sätta en dosa där med ett uttag.
Hur som helst så måste en elektriker dit och fixa det.
Edit: Som redan nämnts, detta gäller om det är vidarekopplat.
Men även om det är det sista uttaget på den slingan så tycker jag att det kan vara värt att gör som Strandberg föreslog. Ett extra uttag är alltid bra att ha!
//Patrik
Hur som helst så måste en elektriker dit och fixa det.
Edit: Som redan nämnts, detta gäller om det är vidarekopplat.
Men även om det är det sista uttaget på den slingan så tycker jag att det kan vara värt att gör som Strandberg föreslog. Ett extra uttag är alltid bra att ha!
//Patrik
Redigerat:
Har aldrig hört om nån som haft för många uttag 
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Dragfjäder, robotslang och lite gipsbruk tror jag är melodin.
Eller flytta väggen lite grand. Skulle nog jag gjort iaf.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Minsta möjliga arbete är mitt valspråk... 
Hm, ja det vore ju bra om man kunde få in uttaget i ett av rummen istället. Om jag skulle flytta väggen, finns det regler för hur nära ett hörn uttaget får sitta? Jag kommer att behöva en elektriker för att fixa belysningen, men det är ju efter att jag reglat upp alla väggarna.. Om jag ska ha in uttaget i nya väggen så måste elektrikern dit i princip samtidigt som jag ska ha upp första regeln ju, och sist jag behövde en elektriker fick jag vänta 2 månader 
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Det är förnuftet som styr när man ska sätta en vägg bredvid ett uttag. Man ska inte sätta för nära för man vill ju gärna kunna få i vinklade kontakter och dyl.
//Patrik
//Patrik
Men, det handlar ju om att flytta väggen max 4-5 cm åt endera hållet och så kan uttaget sitta kvar där det är samt att man kan skarva vidare med en kabel eller något till andra sidan väggen och få ett uttag där med. Är det verkligen så noga med 4-5 cm?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Men sedan är ju inte ingreppet att skarva på ett eller två rör någon rymdforskning heller, så om TS måste vänta på en elektriker i 2 månader för att sedan kunna köra igång så kan ju även någon här beskriva hur han ska göra.
Om TS verkligen vill ha väggen på mitten och ett eller flera uttag i den nya väggen utan få det utanpåliggande.
//Patrik
Om TS verkligen vill ha väggen på mitten och ett eller flera uttag i den nya väggen utan få det utanpåliggande.
//Patrik