jag ska koppla in en lampa och har en dubbel strömbrytare som jag tänkte använda till att tända. Förstår inte riktigt hur jag ska koppla och skulle vara jätte tacksam om någon kunde förklara för mig hur jag ska göra, bifogar en bild på hur kopplings schemat ser ut. Jätte tacksam om någon bara kunde fylla i min bild hur jag ska koppla vidare.
Redigerat:
Jag ser inte vad som står men fas in på L och tändtråd till lampan på pil ut. Om färgerna stämmer med vad du ritat så är fas brun, den som kommer med strömmen i ena kabeln (blå i samma kabel är nolla och gul/grön jord). Om inte lampan får nolla från annat ställe så ska dom två blå kopplas ihop och lika så jorden. Har du någon skruv som heter B så kan du göra kopplingen där annars så med något annat.
Sen kan man fundera över "dubbel strömbrytare" och jag antar att du menar en med två knappar, ska du tända något mera?
Sen kan man fundera över "dubbel strömbrytare" och jag antar att du menar en med två knappar, ska du tända något mera?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Jag antar att det är anslutningsklämmorna på strömbrytaren du har problem med? Det finns lite färska tips här
Kortfattat, fasen kopplas till L eller P beroende på hur din strömbrytare är märkt.
Tändtråd till lampan kopplas till ▲ (pil ut). Vilken av pilarna Ω-mäter du fram med ett mätinstrument.
Det kan också finnas blindplintar i strömbrytaren märkt X eller B. Dessa har ingen funktion i strömbrytaren utan används för att skarva.
Kortfattat, fasen kopplas till L eller P beroende på hur din strömbrytare är märkt.
Tändtråd till lampan kopplas till ▲ (pil ut). Vilken av pilarna Ω-mäter du fram med ett mätinstrument.
Det kan också finnas blindplintar i strömbrytaren märkt X eller B. Dessa har ingen funktion i strömbrytaren utan används för att skarva.
jag ska tända en till lampa, det är 2 gårds armaturer som ska sättas upp. Det finns inga pilar symbolerna är L, L1/N , 1,2,3,4 det är vad som står vid plintarna. Bifogar en bättre bild här så att ni ser bättre.
Fasen in på L och L1 och ut till armaturerna på 3 och 1..
Klicka här för att svara