Flyttar till ett hus byggt 1969 om några veckor och undrar lite generellt vad jag kan ha att vänta mig när det gäller elen.

Gammal central utan JFB och mest ojordade uttag förstås, men eftersom jag efterhand kommer att revidera elsystemet skulle det vara intressant att veta/misstänka vad som döljer sig bakom doslock och i väggar.

Rör? Kabeltyper/-färger/-material? Ja, allt sånt som jag kan nu när jag precis har renoverat ett sekelskifteshus och bytt ut hela elsystemet...

Största faran är ev hempul under årens lopp.
Annars var elmatriel av god kvalite 1969, kabelisolering av evighetstyp, rejäla och gedigna plintar, centraler som överlever världskrig osv. Uttag och brytare kan naturligtvis vara slitna.
Är huvudbrytaren av fabrikat Eldon och grå med brun botten kan den ge upp om man slår av den, så undvik det...
Gå igenom inst, byt det som är slitet, kontrolldra skruvar osv, komplettera ev med jordfelsbrytare så ska det nog klara sig.

Du kan vänta dig att färgerna på fk:n inte följer standard. Blymantlad EKRK med strömförande hölje kan ha använts till utanpåliggande installationer, blymantlad EKLK, uttag saknar petsskydd och djupa brunnar.
Ledningsfärger från förr som inte längre används är gul, grön, turkos och röd.

Jag tycker du ska byta alla gamla uttag mot nya säkra av typ Eljo, Merten, Busch-Jaeger eller Elko. Ta hjälp av en elektriker att byta all eventuell utanpåliggande kabel och installera en jordfelsbrytare. Överväg om du vill ha med jordtråd innan du köper på dig uttag.

Jag kom på en sak till, kabelisoleringen till fasta armaturer kan vara sönderbränd och plast i lysrörsarmaturer spröd och sprucken.

Redigerat:
Troligen är det kopplat med toppklämmor typ torix fast av porslin. Sen brukar väl den skalade biten av FKn i brytare och uttag vara lödda och sen skruvade.

Röd skyddsjord förbjöds vid den tiden, så det kan kanske förekomma både och.

Tackar!

Förra ägarna har bott där sedan huset byggdes och de har inte gjort något själv, utan anlitat hantverkare till allt. Bortsett från belysningen över diskbänken så verkar det mesta original - inklusive fint gulnade och ojordade uttag och brytare i de flesta rum...

I takt med att jag spacklar, målar och tapetserar mig igenom huset tänkte jag byta uttag och brytare (antagligen till Eljo Trend eller kanske Biltemas budgetvariant) och i samma veva dra fram jord överallt där det inte finns. Vad använde man för rör 1969? Alltså, kan det gå att köra i en fjäder och dra jord - eller är det bara att dra i nytt m h a av de gamla?

Det blir spännande 1 november när jag får nycklarna!

Sannolikt 15mm plaströr, men även plåtrör med tjärpapp förekom.

Mattias Jönsson skrev:
Tackar!

Förra ägarna har bott där sedan huset byggdes och de har inte gjort något själv, utan anlitat hantverkare till allt. Bortsett från belysningen över diskbänken så verkar det mesta original - inklusive fint gulnade och ojordade uttag och brytare i de flesta rum...

I takt med att jag spacklar, målar och tapetserar mig igenom huset tänkte jag byta uttag och brytare (antagligen till Eljo Trend eller kanske Biltemas budgetvariant) och i samma veva dra fram jord överallt där det inte finns. Vad använde man för rör 1969? Alltså, kan det gå att köra i en fjäder och dra jord - eller är det bara att dra i nytt m h a av de gamla?

Det blir spännande 1 november när jag får nycklarna!
Om du ändå ska dra in jord så passa på att byta alla trådar i rören och få allt till rätt färg istället. Det kostar inte så mycket mer och allt blir i kanontrim. Enklast då är att skala upp en sådär 5-10 cm på en tråd i en dosa, göra lika på alla nya trådar som ska i, gör en ögla på den gamla och tvinna runt sig själv så det låser och lika på dom nya trådarna, sen drar du ur dom som inte sitter fast i dom nya och slutligen drar du i den sista och dom nya följer med. Det kan hända att rör blivit knäckta eller att det är trånga böjar så när det går trögt så är det bra om en skjuter på när den andra drar.

Om man vill vara lite sparsam så byter man först de längsta dragningarna mot nya med rätt färg och sen kan man återanvända några av de gamla ledarna (svart finns säkert överallt, bra tändfärg om man installerar ny brun som fas) och har man tur så hittar man vit och/eller blå.

De röda, gula, ljusgröna o.s.v. passar däremot mest bara för lågspänning-lek-hobby eller om du behöver koppartråd. Nån tipsade om att skala en sån gammal FK och hänga upp ovanför taknocken, det ska tydligen motverka något på taket, vad det mossa?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.