7 566 läst ·
9 svar
8k läst
9 svar
Hur koppla uttag i säkringsskåp
Medlem
· Västra götaland
· 108 inlägg
Hej.
Kan någon förklara hur jag kopplar in ett anpassat uttag för din skena i säkringsskåpet
Kan någon förklara hur jag kopplar in ett anpassat uttag för din skena i säkringsskåpet
På uttaget som ska sitta på DIN-skenan (vilket jag antar att du menar) så finns tre skruvar) Där det står "N" så petar du i en blå tråd som kommer från nollskenan, där du har jordtecknet så petar du i en gul/grön tråd som komer från jordskenan och där det står L petar du i en brun tråd som kommer från från en säkring. Tänk på att den ska komma från den sidan av säkringen som bryts när man slår ner vippan och att man inte får göra detta själv utan behörighet.studio1004 skrev:
Medlem
· Västra götaland
· 108 inlägg
Så uttaget skall ha en egen säkring?
Du kan tänka dig industriella apparater, där det sitter en normcentral som fördelar elen till lite olika delar i en maskin. Då är det mycket praktiskt med ett eluttag att ansluta serviceutrustning till.
Apparaten kan stå någonstans där det är flera km till närmaste vanliga eluttag, däremot så går apparaten på el.
Med lite plats över i normcentralen är det kostnadseffektivt att sätta in ett uttag just där.
Apparaten kan stå någonstans där det är flera km till närmaste vanliga eluttag, däremot så går apparaten på el.
Med lite plats över i normcentralen är det kostnadseffektivt att sätta in ett uttag just där.
Jovisst, typ basstationer/elektronikskåp.... men är det verkligen TS's installation?magnu skrev:Du kan tänka dig industriella apparater, där det sitter en normcentral som fördelar elen till lite olika delar i en maskin. Då är det mycket praktiskt med ett eluttag att ansluta serviceutrustning till.
I ett hem så är det väl kanske en poäng att uttaget kan gömmas undan av centralens lucka, men när ska man egentligen använda det uttaget då?
Den dagen det behövs till nåt mer permanent så kommer luckan aldrig mer bli stängd...
Den dagen det behövs till nåt mer permanent så kommer luckan aldrig mer bli stängd...
Beroende på var centralen sitter men jag har installerat där centralen är i hallen och inte i närheten av befintligt uttag och det var elrenovering i föreningen då den aktuelle boenden valde ett tillägg med uttag i centralen för skovärmare för det var ändå billigare än att köpa extra uttag på på kabel.yxis skrev:
Klicka här för att svara