snaggletooth skrev:
Tror gör man i kyrkan.

Hoppas, det gör vi här.. :D

snaggletooth skrev:

Jag citerar mig själv (kopierade text från en PDF men orden "ANM - undantag kan göras för" föll bort såg jag nu)

En byggfläkt är väl en typisk "specifik apparat" och dessutom är väl garaget annat än bostadsutrymme?

Är uttaget är avsett för allmänt bruk i garaget så gäller inte undantaget.
Men om värmaren sitter fast monterad och uttaget t.ex. sitter bakom eller på en högre höjd så att man inte kan missta sig, borde man väl kunna säga att det undantaget gäller.

S supermao skrev:
Tack för svar. Då blir det att starta en jakt på 3 fas uttag utan jfb för en ordentlig varmkörning. Tack för era svar!
Gammal tråd, men för den som enkelt vill torka ur sina fläktelement utan att fippla med JFB eller skruva isär allt och baka dem i ugn. Var dock FÖRSIKTIG och håll ungarna borta:

Öppna fläktkåpan överst - på första kopplingsplinten inuti lossar du jordkablarna på ”fläktsidan” (en går till fläktmotorn, en till chassit). Håll INTE i chassit, ha fläkten stående på isolerande, torrt material. Kör nu igång fläkten (utan att nudda chassit som sagt).

Låt den blåsa på full effekt en timma eller så, och koppla sedan tillbaka och testa.

Genom att köra utan skyddsjord är JFB satt ur bruk för enheten (lika mycket ström går genom faserna som genom nollan) men det är EN FARLIG ANNLÄGGNING.

Glöm inte koppla tillbaka allt som det var innan!!!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.