Hej,
Skall köpa lite kabel och har fått ett prisförslag. Vill bara kontollera så jag inte blir lurad. Vad får en elentreprenör ge per meter för N1XE 5G10 ungefär? Någon som har koll?

Tacksam för snabbt svar
- Styrman Jansson

PEX 5G10 c:a 50..60:- + moms beroende lite på variant

Kapar tråden lite :)

När huset byggdes för ett par år sedan glömde någon av entreprenörerna 17 m grov gummikabel (H07RN-F 5G16). Jag har ju ingen direkt nytta av den dimensionen, hehe. Kan man sälja den och vad är den då värd? Eller ska jag släpa den till återvinningscentralen?

Tänk på att N1XE kan du bara ha i mark, får ej klamras på vägg eller förläggas inne.
Satsa på N1XV istället.

FSS sätt ut en annons, det är bra kabel..

Redigerat:
Slugge skrev:
Tänk på att N1XE kan du bara ha i mark, får ej klamras på vägg eller förläggas inne.
Satsa på N1XV istället.

FSS sätt ut en annons, det är bra kabel..
Hej,
Tanken är att den skall ligga i rör i mark.
Har dessutom för mig att det är ok att klamra den korta
Längder...

N1XE får inte förläggas inne p.g.a. den inte är flamskyddad

Enl. draka så gäller:
Draka skrev:
PVC-fri ej brandklassad kabel. Öppen fast förläggning, utomhus, i rör samt mark/vatten, dock ej i explosionsfarliga rum. Mycket lämplig för nedplöjning.
Varför anger man att den inte får vara ex-klassade rum om den inte får vara inomhus överhuvudettaget?

Var framgår det att den t.ex. inte får klamras på en utvändig vägg en kort bit upp till ett skåp?
Om man istället drar upp röret på väggen 1 meter och klamrar det?

Jag har kollat drakas info på:
http://www.draka.se/Startsida/Produkter/Kraftkablar1kV.aspx?productid=74197

FSS skrev:

När huset byggdes för ett par år sedan glömde någon av entreprenörerna 17 m grov gummikabel (H07RN-F 5G16). Jag har ju ingen direkt nytta av den dimensionen, hehe. Kan man sälja den och vad är den då värd? Eller ska jag släpa den till återvinningscentralen?
Om du inte lyckas sälja den så skänk den till nån välgörenhetsloppis snarare än att slänga den...

(Okej, jag är kanske ensam om att ibland fynda elinstallationsmaterial på loppis...) :)

FSS skrev:

c:a 140:-/m + moms, synd att den är så kort annars hade jag kanske lagt ett bud...

Ja nedgrävd, mellan skåp t.ex., får du ju ha den. Alltså utomhus. Jämför med N1XV:
Öppen fast förläggning, inom- och utomhus, i rör samt mark/vatten, dock ej i explosionsfarliga rum. Lämplig för nedplöjning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.