Jag har använt såna här rörelsevakter:

http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=36-1084

Dessa funkar bra men nästan alla har lagt av efter ett tag, ett halvår till tre år. De har då börjat lysa mest hela tiden.

Har ni tips på någon modell som håller bättre? Gärna till bra pris. En behöver tåla utomhusmiljö, resten har jag inomhus.

Jag gillar steinel

jag jillar easylux rörelsevakter

snygg stavning ögonen börjar gå i kors

Jag monterade en rörelsevakt i garaget.Den har funkat kanon men på senare tid så har den börjat tänds utan anledning och lyser till man sätter den på off. innan så har den tänds och släcks efter inställd tid.
Är den trasig eller vad är felet?

Håller med spinout. Steinel fungerar bra och känns enkel/rejäl att montera.

Fast det är väl just Steinel som Classe säljer? Tror många har sina vakter felinställda och därför tror de är felaktiga med.

mtboy:

Prylar med triac'ar kan bli slitna så att när de lastas hårt fortsätter att lysa till man bryter strömmen, och också så att de tänds vid spikar på nätet eller liknande.

Plocka isär den, löd loss den gamla triac'en och löd dit en ny, och byt också till snäppet klenare lampa om det går...

(Det kan förvisso vara nåt annat fel också, jag tar inte gift på att det här hjälper).

Det är ju ett gäng lysrör så kanske är för hög last? Vakten är dessutom rätt ny

yxis skrev:
mtboy:

Prylar med triac'ar kan bli slitna så att när de lastas hårt fortsätter att lysa till man bryter strömmen, och också så att de tänds vid spikar på nätet eller liknande.

Plocka isär den, löd loss den gamla triac'en och löd dit en ny, och byt också till snäppet klenare lampa om det går...

(Det kan förvisso vara nåt annat fel också, jag tar inte gift på att det här hjälper).
Har aldrig sett en rörelsevakt med elektronisk utgång, finns det? Lågenergilampor och lysrör gillar oftast inte att bli switchade av sådana.

Satte just upp en Steinel inkl lampa för 349kr från Classe. Billigaste som fanns iofs men den verkar faktiskt leva sitt eget liv. Har ställt in den på att tända vid skymning (typ nästa på måne) men nu när jag gick ut i strålande sol så stod den och lös den rackaren. Frågan är om det är vad man får för de pengarna eller om man ska reklamera. Den ska ju omöjligt reagera på rörelse kl 12 ett molnfri dag liksom..

Någon annan med liknande problem?

Redigerat:
Bricco skrev:
Satte just upp en Steinel inkl lampa för 349kr från Classe. Billigaste som fanns iofs men den verkar faktiskt leva sitt eget liv. Har ställt in den på att tända vid skymning (typ nästa på måne) men nu när jag gick ut i strålande sol så stod den och lös den rackaren. Frågan är om det är vad man får för de pengarna eller om man ska reklamera. Den ska ju omöjligt reagera på rörelse kl 12 ett molnfri dag liksom..

Någon annan med liknande problem?
Min steinel behöver ett par dygn på sig att hitta rytmen i dygnet under den tiden kan den tändas och släckas lite hur som helst men efter det har den aldrig strulat...

lillePer skrev:
Min steinel behöver ett par dygn på sig att hitta rytmen i dygnet under den tiden kan den tändas och släckas lite hur som helst men efter det har den aldrig strulat...
Fast har alla Steinel denna intelligens? Min verkar lite fredagsfull men den kanske kommer igen efter helgen ;)

Största skillnaden mellan billiga och dyra rörelsevakter brukar vara (förutom hur stor effekt de klarar att bryta) hur bra de är på att detektera rörelse! Jag satte först en billig rörelsevakt i mitt garage (enklaste på elektroskandia.. typ 200-300kr + moms) men jag höll på bli tokig då den hela tiden släckte om jag stod ganska stilla och målade. Bytte nu till en E: 1904732 de är som natt och dag! Denna tänder så fort man sticker in näsan i garaget och släcker aldrig medans man är där!

• Gilla
tophee
  • Laddar…
Rrrrr skrev:
Största skillnaden mellan billiga och dyra rörelsevakter brukar vara (förutom hur stor effekt de klarar att bryta) hur bra de är på att detektera rörelse! Jag satte först en billig rörelsevakt i mitt garage (enklaste på elektroskandia.. typ 200-300kr + moms) men jag höll på bli tokig då den hela tiden släckte om jag stod ganska stilla och målade. Bytte nu till en E: 1904732 de är som natt och dag! Denna tänder så fort man sticker in näsan i garaget och släcker aldrig medans man är där!
Den billiga detekterar om man sölar med måleriet...:D

Man kan ju ställa upp tillslagstiden rejält också...(Det sliter hårt på lysrör/lågenergilampor om man återtänder dem innan de svalnat)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.