2 791 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
frågor om julprojekt
Sida 1 av 2
Jag hade tänkt mig att bygga en julgran av armeringsjärn med led slingor som blinkar i olika ordning.
jag hade tänkt använda reläer och min microprocessor. men problemet är att jag inte har full pejling på dessa saker(säg inte att jag inte ska göra det, jag vet att det kan gå snett).
Slingorna är på 24v var hade tänkt ha 4 st dom är på max 10 w var.
för att sumera då. vad ska jag använda för reläer och hur ska dom kopplas?
jag hade tänkt använda reläer och min microprocessor. men problemet är att jag inte har full pejling på dessa saker(säg inte att jag inte ska göra det, jag vet att det kan gå snett).
Slingorna är på 24v var hade tänkt ha 4 st dom är på max 10 w var.
för att sumera då. vad ska jag använda för reläer och hur ska dom kopplas?
Vad ger ditt styrsystem för spänning & max ström på utgångarna?
Medlem
· Västra Götaland
· 118 inlägg
Klick-klick-klick. Eller med andra ord, använd inte relä. Du kan koppla transistorer så att mikroprocessorns 5 volt kan styra 24 volt. Typ att du sätter slingan där fläkten sitter i denna koppling och byter 12V mot 24V.

Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
ajdå det där var väldigt mycket mer komplicerat en vad jag hade tänkt mig. det finns altså inget enklare sätt?
men tack för ett snabbt svar. dock kanske det inte är så svårt som det ser ut. så du kanske kan förklara vad som är vad?
vissa delar ser jag vad det är men utöver det är jag helt lost.
Det är ett färdigt kort. processorn heter p16f690 och jag köpte den på http://www.kjell.com/ och om du söker på "87814" så kommer mitt kort upp. och vad jag kan förstå från min transformator till slingorna så är det ac.
Här har dom nog lite mer koll på dina elektronik-funderingar:
http://elektronikforumet.com/forum/index.php
http://elektronikforumet.com/forum/index.php
Medlem
· Västra Götaland
· 118 inlägg
Ja det är ju en del extra funktioner i det schemat. Det viktiga är MCU:n 12F675, en släkting till din 16F690. C2 används för att minska risken för störningar. R1, R2, R3, R5 kan du skippa. R4 är fläkten (ingen korrekt symbol), alltså lasten. Denna kan bytas ut på ledslingan (förutsatt att det är DC som nämns ovan). D1 skyddar mot backspänningar, behövs inte för slingan. C3 och C4 jämnar ut spänningen. R6 håller reset på MCU:n mot plus (kopplas den till jord startar processorn om). Q1 är en Mosfet-transistor som styr strömmen. Genom att lasten kopplas mot plus kan plusspänningen vara högre än de 5 volt processorn vill ha, dessa 5 volt ordnas mha voltregulatorn IC2, 7805.
vart skulle man kunna hitta info om fördelare. jag har letat en massa på google men det enda som kommer upp är bil fördelare(vad det nu är). och sen om man åker till skroten hur troligt är det att dom har en sådan liggandess?
Det är bil fördelare jag menar, den är till för att skicka ut ström till tändstiften i sekvens (en i taget) så den har en ingång och 4 utgångar alt. 6 eller 8 st
Dock behöver du en motor (liten hobby elmotor) el. liknande för att få snurr på fördelaren som normalt drivs av bensinmotorn.
Dock behöver du en motor (liten hobby elmotor) el. liknande för att få snurr på fördelaren som normalt drivs av bensinmotorn.
okej okej. men det skulle helt enkelt funka med reläer men det enda som skulle vara dåligt är att det skulle klicka?