är det ok att köra 10st 2x36w armaturer på en 16A brytare (Elko)?

samt räcker det med 3G1.5 från elcentral (säkrat med 10A snabbsäkring) till brytare (2m) och ifrån den till armaturerna som delas upp i två rader med fem i varje (ca 12m /rad) ?

Jepp, funkar fin fint.
Fast du sätter väl en kopplingsdosa vid taket ovanför strömställaren där du går in med matning, ner till strömställare och iväg till armaturerna ifrån?

//Patrik

Är inte elektriker, men 10x2x36W = 720 W, torde väl inte vara något belastningsproblem varken för brytaren eller din 10A säkring. Du kan väl tom använda 6A säkring.

Om du inte har väldigt långt till en transformatorstation (bor ute på landet?) så lär kablaget vara helt ok också. Ska man vara helt hundra ska det beräknas.

Edit: varken elektriker, eller snabbast på att svara ;)

rätta mig om jag har fel men det är inte så enkelt som du skrev ovan att räkna på lysrörslasten.

Patrik, hade först tänkt sätta en kopplingsdos där som du säger men sen börja ja fundera på varför man har den just i detta fall? förenklad utbyggnad? upplys mig :)

kickassford skrev:
rätta mig om jag har fel men det är inte så enkelt som du skrev ovan att räkna på lysrörslasten.
Rätt, enkelt eller, det får en av de behöriga svara på.

Men vad syftar du på, fasvridningen?

kickassford skrev:

Patrik, hade först tänkt sätta en kopplingsdos där som du säger men sen börja ja fundera på varför man har den just i detta fall? förenklad utbyggnad? upplys mig :)
Det blir snyggare, lättare att koppla, roligare (för att det blir snyggt) och det är så man brukar göra.
Om du ska dra direkt till och från strömställaren så blir det en matning in och sedan två ut. GANSKA mycke kabel i strömställaren. Dessutom kommer det se hempulat ut med tre kablar in.

Dra till lampan direkt från strömställaren gör man vanligtvis inte. Möjligtvis om det är infällt och det bara handlar om en lampa i en städskrubb eller dyl.

//Patrik

jag tänkte på att det är väl bara rören som är 36w. sen tillkommer en del till drosseln/reaktorn och glimmern vid startögonblicket.

okej tack för svaret.
detta är enbart tillfällig belysning i garaget över vintern och det viktiga för mig är att det är dimensionerat rätt och korrekt kopplat.

om det sen ser amatörmässigt ut för en fackman bryr mig inte ett smack i detta fall så länge det är rakt, snyggt o säkert klamrat.

Redigerat:
  • Gilla
Fredrik-85
  • Laddar…
Ja, men om du inte får igen strömställaren, hur gör du då? Nej, sätt en dosa. Finns ingen anledning att inte göra det. Den kostar typ 40 kr.

//Patrik

kickassford skrev:
jag tänkte på att det är väl bara rören som är 36w. sen tillkommer en del till drosseln/reaktorn och glimmern vid startögonblicket.
En 10A klarar ju typ 2300W så det är lungt.

Mikael_L
norrbottenstorpet har lite fel.

Startströmmen samt ev fasvridning från lysrörslaster gör att det krävs mer "kräm" än en rent resistiv last (norrbottenstorpet har räknat på rent resistivt beteende).
Men detta är inte helt enkelt att ge några snabba generella svar på, det beror nämligen rätt mycket på hur bra kvalitet det är på lysrörsarmaturerna. En del är fullt eller delvis faskompenserade, en del har elektronisk reaktor osv.

Men 10 st 2x36W bör inte vara några problem med 10 A säkring och helst en strömbrytare som är specad 16A.
Men när man passerar dessa 10x2x36W i lysrör tycker jag att man bör börja fundera på att sektionera upp i flera kretsar eller använda kontaktorstyrning eller åtminstone kolla upp hur bra armaturer man installerar.

Ja jag är inte behörig elektriker, ja inte elektriker alls, har dock det utbildningsmässiga klart, vilket dock är stoor skillnad mot flerårig erfarenhet. ;)

edit:
ps. dra inte in mer än en tråd i strömbrytaren, antingen drar du från armatur till armatur, eller så använder du helt enkelt en kopplingsdosa.
punkt ... :)

Redigerat:
Glufsglufs: så du påstår altså att jag skulle kunna belasta en 10A brytare med 2300w lysrör?
inte för att jag är en elektriker men tillåt mig tvivla.

Patrik: jo det får nog bli en dosa, tänkte gå den lata vägen då ja inte har någon fräsh dosa hemma.

Edit: oj Mikael_L hann visst göra ett inlägg medan ja skrev mitt, men jag håller min ståndpunkt ang lysrörslasten.

armaturerna sitter på varsin sida om garaget o brytaren mitt mellan så därför tänkte ja de skulle va smidigt o koppla allt i enbart brytaren..
men nu blir det då en kopplingsdosa.

mina armaturer är billiga från jula o saknar således både faskompensering och hf-don

edit2: kommer ja få ett irriterande flimmer om ja kör alla på samma fas? det verkar råda lite delade meningar där..

Redigerat:
kickassford skrev:
Glufsglufs: så du påstår altså att jag skulle kunna belasta en 10A brytare med 2300w lysrör?
inte för att jag är en elektriker men tillåt mig tvivla.

Patrik: jo det får nog bli en dosa, tänkte gå den lata vägen då ja inte har någon fräsh dosa hemma.
Du kan belasta en 10A säkring i runda slängar med 2300W. 230V X 10A = 2300W

Bo.Siltberg skrev:
[länk]
Jo, så klart att brytaren inte fixar 2300W men en 10A säkring gör det. men jag kanske missförstog resonemanget här.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.