13 947 läst ·
46 svar
14k läst
46 svar
10 lysrörsarmaturer på en brytare?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Intressant, Elko säger emot sig själv där. Undrar om dom är villiga att lägga in ett undantag i den texten "... förutom Elko's brytare som tål 57 stycken 36W lysrör" 
Vilken årgång är det på boken? Om det är en gammal så kanske dom har ändrat sig.Josth skrev:ELKO Elboken kapitlet Elsäk, sidan 360: "En enpolig strömställare för till- och frånslagning av faskompenserade lysrör skall normalt inte manövrera fler än tolv 40 W lysrör. Blir belastningen större måste särskilda åtgärder vidtas"
Jag skulle använt kronbrytare och kopplat motsvarande rad till resp hö/vä brytare.
Fast, ska man hårddra det så är det ju skillnad på sak och sak. Dom rekomenderar i boken men svaret jag fick är att brytaren i verkligheten pallar lysrörslast på antal watt som 10A säkring håller för. Sen som teknikern sa, dom har just för lysrörslast gått ner till 10A från vanliga 16A för annan last. men det är väl som med allt annat kanske, finns lika många svar som det finns personer som kan svara.Bo.Siltberg skrev:
ELKO Elboken utgåva 16, 2008-2009. Visst är det något otydligt med "10A lysrörslast" i ena specen och "normalt max tolv 40W på enpolig brytare". Det senare måste ju vara en rekommenderad praxis, men inte krav, för att med god marginal garantera säkerhet och funktion vid daglig användning under många årtionden. "10A lysrörslast" gäller förmodligen enligt en viss fastlagd testprocedur som ska vara uppfylld.
Ja, så är det nog, det är testat och godkänt för 10A på en brytare som i annat fall klarar 16AJosth skrev:ELKO Elboken utgåva 16, 2008-2009. Visst är det något otydligt med "10A lysrörslast" i ena specen och "normalt max tolv 40W på enpolig brytare". Det senare måste ju vara en rekommenderad praxis, men inte krav, för att med god marginal garantera säkerhet och funktion vid daglig användning under många årtionden. "10A lysrörslast" gäller förmodligen enligt en viss fastlagd testprocedur som ska vara uppfylld.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
ELko's elbok är ju plankad ifrån elinstallationsreglerna plus några andra standarder. Tror inte dom själva har skrivit den där rekommendationen om max 12*40W.
Mmmm, då är man inne på alla desa tolkningar igen, ska man följa en rekomendation från elinstallationsreglerna eller ska man följa reglerna som säger att man ska följa fabrikantens anvisningar och därefter följa dom :SBo.Siltberg skrev:
Fast just i det här fallet så har jag i alla fall klart för mig vad man kan göra även om jag säkert inte skulle göra så, oftast när det är många armaturer så vill ju kunden ha dom uppdelade på olika brytare i alla fall alternativt att det är så pass många så man inte kan styra alla bara över en enkle brytare.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Tja, egentligen skulle kan ju sätta deras brytare på prov. Men jag vet inte om det är värt mödan ifall den inte skulle hålla, för det innebär att man måste göra om installationen vilket Elko knappast betalar för.
Rekomendationen om max antal lysrör per brytare kanske bygger på att lekman får byta en sådan brytare och om man överskrider den generella rekomendationen så skulle man i princip behöva sätta upp en (antagligen ful och av slutanvändaren oönskad) märkskylt som talar om att brytaren bara får bytas mot en som tål lasten.
Jag håller för övrigt med tipset att sätta en kronbrytare.
Vad gäller flimmer och många lysrör så är egentligen det bästa att dela upp dem på alla tre faserna, dra femledare hela vägen och "växla fas" vid varje armatur. Om armaturerna sitter direkt emot varandra så att ledningen inte blir synlig så kan man nog spara en del jobb på att dra FK istället för t.ex. EKK. Budgetvarianten som ändå hjälper en del är att låta de två raderna matas från varsin fas, då kan man ha (befintlig) treledare inom varje rad.
(femledarare har då undantag: mellan sista och näst sista räcker såklart treledare, och mellan näst och näst-näst sista fyrledare).
Jag gissar att proffsen då rekomenderar kontaktor för att bryta detta. Ett alternativ är kanske att sätta tre separata enpoliga brytare invid varandra.
Det finns också trefasbrytare som antagligen är lämpliga för detta, som nog mest marknadsförs till industribruk. Jag har sett sådana flerpoliga brytare för belysning i en butik där installationen gjorts av en elektriker som egentligen arbetar inom industri. Där satt t.ex. en trefasbrytare där varje fas matade 8st 2*40W-dubbelarmaturer, alltså 16st 40W-rör per pol på brytaren.
För övrigt verkar de här reglerna och rekomendationerna vara rätt mossiga när de pratar om 40W-rör. Det är väl över 20 år sen man började använda 36W-rör? Risken är nog nära försumbar att nån lyckats hitta ett restlager med 40W-rör och dessutom använder dem i en anläggning där brytaren är precis på gränsen att klara 36W-rör...
Jag håller för övrigt med tipset att sätta en kronbrytare.
Vad gäller flimmer och många lysrör så är egentligen det bästa att dela upp dem på alla tre faserna, dra femledare hela vägen och "växla fas" vid varje armatur. Om armaturerna sitter direkt emot varandra så att ledningen inte blir synlig så kan man nog spara en del jobb på att dra FK istället för t.ex. EKK. Budgetvarianten som ändå hjälper en del är att låta de två raderna matas från varsin fas, då kan man ha (befintlig) treledare inom varje rad.
(femledarare har då undantag: mellan sista och näst sista räcker såklart treledare, och mellan näst och näst-näst sista fyrledare).
Jag gissar att proffsen då rekomenderar kontaktor för att bryta detta. Ett alternativ är kanske att sätta tre separata enpoliga brytare invid varandra.
Det finns också trefasbrytare som antagligen är lämpliga för detta, som nog mest marknadsförs till industribruk. Jag har sett sådana flerpoliga brytare för belysning i en butik där installationen gjorts av en elektriker som egentligen arbetar inom industri. Där satt t.ex. en trefasbrytare där varje fas matade 8st 2*40W-dubbelarmaturer, alltså 16st 40W-rör per pol på brytaren.
För övrigt verkar de här reglerna och rekomendationerna vara rätt mossiga när de pratar om 40W-rör. Det är väl över 20 år sen man började använda 36W-rör? Risken är nog nära försumbar att nån lyckats hitta ett restlager med 40W-rör och dessutom använder dem i en anläggning där brytaren är precis på gränsen att klara 36W-rör...
Nja, man kan ju dra ut kabel för fler ledare/tändningar och sen gåihop i en dosa för att mata den dosan med en ledare från brytaren. Då är det ju sen bara mellan brytare och dosa men behöver ändra. Om man nu känner att man har tid och lust att prova vill säga.Bo.Siltberg skrev:
Då skulle jag nog kostat på mig fler ledare mellan dosa och brytare också, om det är utanpåliggande. (Om brytaren inte tillåter mer än en ledare per klämma - ovanligt? - så skulle jag lämnat extraledare "fria" i båda ändar (på lämpligt sätt, tejp över änden eller ensam toppskruv är väl bra metoder)...Glufsglufs skrev:
Ja, vilket som, nu snackar vi ju bara hypoteser om att testa.yxis skrev:Då skulle jag nog kostat på mig fler ledare mellan dosa och brytare också, om det är utanpåliggande. (Om brytaren inte tillåter mer än en ledare per klämma - ovanligt? - så skulle jag lämnat extraledare "fria" i båda ändar (på lämpligt sätt, tejp över änden eller ensam toppskruv är väl bra metoder)...
I vilket fall som helst skulle jag aldrig ens tänka tanken på att sätta 63 st lysrörsarmaturer på en enda strömbrytare. Det känns ju rätt huvudlöst även förutom att den troligen snart har bränt ihop.
Men jag skulle å andra sidan kunna tänka mig att fuska dit någon enstaka fler än de där 10 eller 12 som brukar rekommenderas.
Men detta är förutsatt att det används en förmodat bra strömbrytare och hyggligt bra lysrörsarmaturer.
Men jag skulle å andra sidan kunna tänka mig att fuska dit någon enstaka fler än de där 10 eller 12 som brukar rekommenderas.
Men detta är förutsatt att det används en förmodat bra strömbrytare och hyggligt bra lysrörsarmaturer.
Just ja, ett lite halvtramsigt inlägg här i tråden:
Om man kör så hög belastning på en brytare att det blir minsta synliga gnistbildning så får man se upp för att vara med i Arga Snickaren, annars kommer de att lägga på ett fejkat bzzz-ljud och hävda att det är livsfarligt
(För några veckor sen så visade de ett hus där det mycket riktigt var livsfarligt att det kom ut strömförande trådar ur en dosa, men att det gnistrade en smula när man slog om strömbrytaren invid behöver ju inte nödvändigtvis varken vara farligt eller regelvidrigt).
Om man kör så hög belastning på en brytare att det blir minsta synliga gnistbildning så får man se upp för att vara med i Arga Snickaren, annars kommer de att lägga på ett fejkat bzzz-ljud och hävda att det är livsfarligt
(För några veckor sen så visade de ett hus där det mycket riktigt var livsfarligt att det kom ut strömförande trådar ur en dosa, men att det gnistrade en smula när man slog om strömbrytaren invid behöver ju inte nödvändigtvis varken vara farligt eller regelvidrigt).