glufs: ja säkringen håller nog, det vill jag inte argumentera mot men en 10A strömbrytare trivs nog inte att bryta drygt 2kw lysrör

edit: hehe du hann före nu men samma här, ber om ursäkt om jag missuppfattade dig tidigare :)

Mikael_L
Glufsglufs har rätt, en 10A säkring klara sig.

Var det någon som såg att jag skrev 10A säkring och 16A strömställare ... ;)

edit:
Och Glufsglufs har inte skrivit om något annat än säkringen, vad jag sett och förstått ... ;)

Glufsglufs skrev:
En 10A klarar ju typ 2300W så det är lungt.
det var detta jag tydligen misstog mig på då ja trodde han syftade på brytaren.
och sen blev jag nog lite ordblind i diskussionen. sorry

men nu är det uppklarat iaf och min teori om 10A säkring och 16A brytare stämde rätt bra då mao :P

tack för svaren alla

Ja, säkringen är nog inte den begränsande faktorn här, även om det finns en liten fasvridning i lysrör, cos φ = 0.9 kanske, om den är faskompenserad. Så ska man beräkna den ström som säkringen ser får man räkna så här: I = P / (U * 0.9)

Det är väldigt underligt det här. Jag har ju regel inte belastat en brytare med fler än typ 10 armaturer per brytare, något man har i ryggmärgen sen liten spoling. Har tittat runt för att få fram lite fakta på de vanligaste fabrikaten av brytare och att få fram vad fabrikanten rekomenderar som max i watt och/eller lysrörslast i det avseendet verkar ju omöjligt. Allt jag hittat är att man får ha 16A säkring, att dom ska klara 10A lysrörslast och fixar 250V.....men lite luddigt egentligen. Säkerligen går det att ett tag belasta tex en ELKO RS med typ 2300W lysrör men hur många på och avslag metallin i brytaren orkar är nog väldigt relativ.

Nu blev jag så nyfiken på det här så jag måste ta och snacka med någon säljare på ELKO eller ELJO på måndag.

Jag har också noterat att t.ex Elko anger "10A lysrörslast" för sina brytare. Frågan är om dom verkligen lever upp till det.

Bo.Siltberg skrev:
Jag har också noterat att t.ex Elko anger "10A lysrörslast" för sina brytare. Frågan är om dom verkligen lever upp till det.
Ja, det står ju inte hur länge brytaren pallar så tiden är väl relativ....;)

Precis, reklamen har oftast ett par outsagda förutsättningar knutna till sig.
Samtidigt borde det finnas en standard för strömbrytare, min antal växlingar etc för en viss typ av last (som säkert är resistiv).

Glufsglufs skrev:
Nu blev jag så nyfiken på det här så jag måste ta och snacka med någon säljare på ELKO eller ELJO på måndag.
Lova att uppdatera oss här om du får något svar! :cool:

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Lova att uppdatera oss här om du får något svar! :cool:

//Patrik
Jäpp, ska ske! d^_^b

Glufsglufs skrev:
Intressant! Hör med båda så ser vi om de är överrens :)

Tumregeln vid nyprojektering är 1000W belysning för en 10A-grupp. Låt strömbrytaren dra en 230V kontaktor säger jag, fem ledare till kopplingsdosan.

nu har ja iaf monterat o kopplat in alla 10 armaturerna över en 16A brytare och på 10A säkring.
funkar prima.

dock ser man ett svagt flimmer från allihop om man kollar in i garaget från lite avstånd, är detta normalt eller beror det pga alla går på samma fas? inget man märker när man står inne i garaget.

men ljust och fint blev det i mitt 50kvm garage iaf =)

Pratade med tekniker på ELKO (har inte fått tag på någon på ELJO) men han sa som så att brytarna som kan säkras upp till 16A i normalfall är sänkta till 10A lysrörslast just för att då man krämar på över 2000W lysrörslast så är det ju skapliga startströmar men brytaren ska alltså klara lysrörslast på 2300W helt enkelt och annan typ av last 16A. Livslängden på brytaren ska heller inte vara mindre än i andra fall med andra laster.

ELKO Elboken kapitlet Elsäk, sidan 360: "En enpolig strömställare för till- och frånslagning av faskompenserade lysrör skall normalt inte manövrera fler än tolv 40 W lysrör. Blir belastningen större måste särskilda åtgärder vidtas"

Jag skulle använt kronbrytare och kopplat motsvarande rad till resp hö/vä brytare.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.