Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #31
    Glufsglufss avatar
    Gudfader Medlem: Mar 2010
    Län: Uppsala

Att inte glömma är att man nu ofta också bygger med OSB+Gips vilket ger ett extra djup i dosan med 10mm.
    Eh nä? Bara stussen som är flyttad. En dosa för 13 mm är lika djup som en för 26 mm, iaf de jag köper.

2.    länk #32
    Forumgud Medlem: Dec 2004
    Inloggad
    Eh nä? Bara stussen som är flyttad. En dosa för 13 mm är lika djup som en för 26 mm, iaf de jag köper.
    Inte om du använder ELKO-dosor, det är bl.a därför de är så bra att man kan justera djupet beroende av tjocklek på skivmaterial.

3.    länk #33
    Glufsglufss avatar

Nä, använder inte dom när det är väggskivor med bestämda storlekar så som 13 och 26 mm, känns onödigt. Däremot i putsväggar och annat där ytskiktet blir en "överraskning" så är det bra grejer.

4.    länk #34
    Patrik_Heds avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2008
    Ålder: 21
    Län: Gävleborg

VP-2 blir ju djupare beroende på hur mycket man skruvat ringen.

//Patrik

5.    länk #35
    Glufsglufss avatar

VP-2 blir ju djupare beroende på hur mycket man skruvat ringen.

//Patrik
    Jo det fattar jag men jag tycker det är onödigt att använda dem när man har givna mått på väggskivorna, då föredrar jag Thorsmans gröna och röda dosor och spik (när det är träreglar), billigt och bra.

6.    länk #36
    Patrik_Heds avatar

Jo det fattar jag men jag tycker det är onödigt att använda dem när man har givna mått på väggskivorna, då föredrar jag Thorsmans gröna och röda dosor och spik (när det är träreglar), billigt och bra.
    Det är inte bara ringen som är anledningen till att använda VP-2...

Glufsglufs, det är egenföretagaren i dig som talar när du pratar om billiga dosor.

//Patrik

7.    länk #37
    Glufsglufss avatar

Det är inte bara ringen som är anledningen till att använda VP-2...

Glufsglufs, det är egenföretagaren i dig som talar när du pratar om billiga dosor.

//Patrik
    Mjo, jag tänker på kostnaderna till kunderna...nä men allvarligt talat, jag ser ingen som helst anledning att hålla på med VP-2 i en ny villa med träreglar. Jag arbetar snabbast med Thorsmans och spik men det är ju vanan förstås.

8.    länk #38
    Patrik_Heds avatar

Mjo, jag tänker på kostnaderna till kunderna...nä men allvarligt talat, jag ser ingen som helst anledning att hålla på med VP-2 i en ny villa med träreglar. Jag arbetar snabbast med Thorsmans och spik men det är ju vanan förstås.
    Och jag arbetar snabbast med dosor med färdiga regelfästen på. Bara att skruva upp dosorna med dragaren. Plus att nu för tiden är det väl mer regel än undantag att man sätter minst två dosor ihop vid strömställare. D.v.s. enklare/fortare att bygga ihop.

Jag som bara spikat några enstaka dosor skulle ditt sätt ta mig mycket längre tid för. Man skulle väl få in vanan med tiden, men varför egentligen när det finns snabbare sätt och som alltid kommer rätt.

Men vi är väl alla olika och alla sätt är bra, förutom de dåliga (och de dåliga är givetvis alla sätt förutom det jag gör det på)

//Patrik

9.    länk #39
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Om vi hade kört erat synsätt med Praxis till fullo så hade vi haft kvar pansarrör o tyg fk
    "ler" jag ser faktiskt ingen direkt skillnad att koppla bakom brytare eller bakom lamputtag i tak
    Mvh Tille
    Jag tycker tille 1 har väldigt rätt.

Om vi först koncentrerar oss på själva frågan som beerfueled ställde så gäller det alltså att gå vidare med gruppmatningen från ett VU, dvs en vidarekoppling av fas, nolla och PE, som är brukligt i vart och vartannat vägguttag här i Sverige, fast det då ofta går vidare till endast ett eller flera VU till.
    Men skillnaden i det här fallet är rätt minimal, ingen lekman får svårare att byta ut VU än det brukar vara.
    Visst skulle man vid ren nyinstallation föredra det mer normala, att gå ner från takdosa eller kopplingsdosa, men ibland är ju situationen lite annan.

Sen skulle väl de flesta tycka det var mindre lämpligt med en hel massa kopplingar bakom apparaten, att det finns lite tändtrådar och mellantrådar där. Men i princip spelar ju detta inte heller någon roll. Byter lekmannen VU så är dessa trådar fortfarande tryggt ihopkopplade som dom ska vara.

Drar vi det vidare till det lite mer teoretiska och regelmässiga planet så kan vi snabbt se att det står inget emot det i ellagen, föreskrifterna eller elinstallationsreglerna.
    Så då är det väl tillåtet?
    Det man möjligen kan anföra är den trevliga universalparagrafen "god elsäkerhetsteknisk praxis".

Men när man börjar tolka den regeln som att inga förändringar får ske ... någonsin ... så tror jag man är rätt fel ute.
    Den som vet mest, gissar minst.

10.    länk #40
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2007
    Län: örebro

Tack mikael l

Det värmer med sådana ord Tack
    mvh Tille

11.    länk #41
    Rrrrrs avatar
    Gudfader Medlem: May 2008
    Län: Västerbotten
    Inloggad
    Räknade nyss på en villa/fritidshus. Där valde jag Elkos enkel/dubbelgips dosa med spikbläck förmonterat. Detta blir ca 500-1000kr dyrare för kund. Hur mycket är detta att bråka om i ett helt hus? Och då har jag inte räknat med tiden man sparar för att man har spikbleck samt bättre dosor
    EL-intresserad datanörd

12.    länk #42
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Räknade nyss på en villa/fritidshus. Där valde jag Elkos enkel/dubbelgips dosa med spikbläck förmonterat. Detta blir ca 500-1000kr dyrare för kund. Hur mycket är detta att bråka om i ett helt hus? Och då har jag inte räknat med tiden man sparar för att man har spikbleck samt bättre dosor
    Tar det 1-2 timmar mindre tid för dig så går det jämt ut då. Sparar du den tiden?
    Den som vet mest, gissar minst.

13.    länk #43
    Rrrrrs avatar
    Gudfader Medlem: May 2008
    Län: Västerbotten
    Inloggad
    Ursäkta men blev lite offtopic...

Jag hittar inte i ATL någon skillnad på vanlig dosa och med spikbleck.

http://www.sef.se/Portals/0/avtal/AT...%20oktober.pdf Sidan 25. Enligt denna tar det 0,06tim att montera en dosa i regelverk. Men endast 0,05tim för "Med Thorsmans hålfäste" och detta hålfäste tar garanterat längre tid än att montera en dosa med förmonterat spikbleck.

Kanske inte fanns sån dosa då denna skrevs?
    EL-intresserad datanörd

14.    länk #44
    Junior medlem Medlem: Aug 2009
    Län: Norrbotten

Den här tråden blev ju riktigt skön. Vi snackar om allt möjligt.

Jag kan berätta att jag fortfarande inte tagit hit någon för att dra den där kabeln. Det var liksom roligare att tänka på hur man gör det än att verkligen få det gjort.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01