Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2008
    Län: Västra Götaland

Väldigt högljutt pump-relä (egen brunn)

Vi har egen brunn och reläet som styr pumpen låter MYCKET högt när det slår till eller ifrån. VVS-installatören menade sig ha pratat med leverantören utan att någon designändring gjorts.

Nu står frugan inte ut med oljudet längre och jag skall tjafsa med VVS-firman. Inför det vore det bra att veta hur andra med egen brunn har det. Låter era relä mycket? Vad har ni för tillverkare? (Vårt relä är tillverkat av Allen-Bradley)

2.    länk #2
    Gudfader Medlem: Jun 2006

Man får oftast kontaktorer som låter rätt högt, det är i första hand en kostnadsfråga. Det finns varianter som är ljudlösa eller näst intill, men då får man betala lite mer. Hur mycket dom låter har även att göra med vad dom sitter monterade på, en "tung" väggkonstruktion av betong är betydligt "bättre" än en ihålig spånskivevägg.

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2008
    Län: Västra Götaland

Tack för svar. Hur dyra är de tysta...? (Har ingen uppfattning alls vad vi kan tänkas prata om för priser)

Vi har försökt bygga ljuddämpningslåda och sätta cellplast mellan (isolerad mellan)vägg och "chassi", vilket gjorde skillnad men det låter fortfarande väldigt mycket.

4.    länk #4
    ClasseClass avatar
    Forumgud Medlem: Nov 2004
    Län: Stockholm
    Inloggad
    På landet har jag ett vanligt relä som hörs men man störs inte av den. Jag vet tyvärr inte märket.

Det finns mjukstartare som är i princip ljudlösa, kolla tex Telemecanique Altistart,
    http://download.schneider-electric.n...le=SNBDB_31044

Jag var hos en kompis som har just en sån mjukstartare och jag blev imponerad över hur tyst den var. Om mitt relä går sönder kommer jag att byta till en sån mjukstartare istället.

5.    länk #5
    Gudfader Medlem: Jun 2006

Det finns elektroniska "relän" som är helt ljudlösa. Tror dom kostar ca 3000:-

6.    länk #6
    Senior medlem Medlem: Feb 2008
    Län: Jönköping
    Inloggad
    Du kan säkert skaffa ett statiskt 3-fasigt relä för under 1000:-, 3000:- så kan du få en fin mjukstart eller enklare frekvensomformare om så önskas.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen