Hejsan, har ett vanligt 3fas uttag med 3 faser + N + Jord. (2.5mm)

Spishällen går på 2 faser, sen var de tänkt att ugnen skulle gå på den 3dje.

Men nu när jag kika på inbyggnadsugnen (några år på nacken) så är den märkt med 400V. Alltså, 2 faser krävs.

Läste på nätet att denna ugn kommer både i 230V utförande eller 400V utförande.

Min fråga är då.. Går de att trolla till ugnen, genom att ändra nått? Eller måste jag dra fram en ny matning alternativt skaffa en annan ugn då min var den som är gjord för 400V.

MVH //

Sannolikt måste du byta elementen i ugnen för att trolla om den till 230V. Prylar som är anslutna till tre faser går ibland att koppla om mellan 400 och 230V, men det blir svårare om den bara skall ha två faser. Jag tycker att det låter onödigt att skaffa en ny ugn bara för det.

Erik

vad rekommenderar du då? byte av element eller? Ingen rolig väg att dra ny matning :/

Jag skulle nog prova att koppla häll och ugn i befintligt uttag. Det är sällan man kokar spagetti på alla 4 plattor samtidigt som man kör grillelementet och har ugnsluckan öppen. Skulle det mot förmodan bli problem med att säkringar går så kan du då ta ställning till om du vill byta ugn eller dra fram ny matning.

Erik

Vad är märkeffekten på häll och ugn? Om man gissar på 3kW för ugn och ena "halvan" av hällen så är det bara att räkna. Strömmen i den fas som matar både häll och ugn blir då närmare 20A. Men om man antar att en zon på hällen drar 1.5kW så blir strömmen runt 14A. Nu drar ju oftast inte häll och ugn all denna effekt samtidigt, dvs man ska undvika att värma upp all dessa samtidigt.

Vad är det för typ av säkringar? Diazed (gamla proppar) eller nya dvärgar (automatsäkring)? Dvärgar kan fallera om dom ständigt överbelastas, och det kostar pengar att få sådana utbytta. Kablar och övrigt kan också ta skada i längden. Så blir det problem med lösta säkringar, åtgärda i tid.

Sen kanske du har 16 A huvudsäkring? I så fall blir det inte bättre av att dra fram en grupp till...

Matss skrev:
Sen kanske du har 16 A huvudsäkring? I så fall blir det inte bättre av att dra fram en grupp till...
Man kan väl inte minska belastningen på huvudsäkringarna genom att dra fram en till grupp? Spisar brukar väl ha 3x16A eller möjligen enfas 20A. Somliga kör på 3x10A. Jag har svårt att tro att det skulle bli otillräckligt med 3x16A om du inte ofta kokar 10L vatten per platta på spisen samtidigt som du bakar. Ta inte ut problemet i förskott, för det kommer troligen inte att bli något problem.

Erik

okey, ska testa dela upp faserna, men då blir det iallfall en "seperat" fas till häll och en "separat" fas till ugn. Sen delar dom på den sista. Ska kolla i broshyren då om man ser vilka 2 plattor som drar minst. Tack för råden ialf.

Avemo skrev:
Man kan väl inte minska belastningen på huvudsäkringarna genom att dra fram en till grupp?
Va det inte precis vad jag skrev???

Matss skrev:
Va det inte precis vad jag skrev???
Jag läste fel och missförstod vad du skrev.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.