9 815 läst ·
10 svar
10k läst
10 svar
Räcker 28 mm glespanel för eldragning
Jag håller på att gör klart det sista inför elektrikern kommer. Vi har plastat taket, och ska sätta upp glespanel. Räcker det med 28 mm för rör, dosor osv för elektrikern? Eller måste man ha 45 mm som på väggarna?
Nej inte kortlat. Takstolarna sitter c/c 60 kortlingar, och vi har satt plast på det. Mer än så är inte gjort. Dosorna kan förståss tryckas upp lite mot plasten. Menar du att jag ska kortla med glespanelen?
En helt annan sak när jag har er på tråden. Vi ska byta elcentral, den nya kommer sitta på andra sidan väggen mot nu. Väggen är nu helt öppen på sidan där den ska sitta, så rör osv är tillgängliga.
Vet du hur man lägger upp ett sånt jobb? Vi kan ju inte vara utan centralen så länge, så jag kanske bör ha spån och gipsskiva redo att montera?
En helt annan sak när jag har er på tråden. Vi ska byta elcentral, den nya kommer sitta på andra sidan väggen mot nu. Väggen är nu helt öppen på sidan där den ska sitta, så rör osv är tillgängliga.
Vet du hur man lägger upp ett sånt jobb? Vi kan ju inte vara utan centralen så länge, så jag kanske bör ha spån och gipsskiva redo att montera?
Ok, då gör jag bara glespanelen 28 mm i taket så får elektrikern fixa resten 
Det beror på vilket tak det ska bli samt vilken takdosa man använder. Oftast använder man nått "skräpvirke" som når mellan glesen och man fäster dosan i, samt bygger med gips eller OSB eller virke eller masonit eller vad som passar för att få rätt höjd på dosan. Nån enda gång används färdiga dosfästen av plåt, men det blir dyrare.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
skräp-plåtregelbitar används även ibland.
//Patrik
//Patrik
Klicka här för att svara