Jag håller på att gör klart det sista inför elektrikern kommer. Vi har plastat taket, och ska sätta upp glespanel. Räcker det med 28 mm för rör, dosor osv för elektrikern? Eller måste man ha 45 mm som på väggarna?

Det räcker gott och väl med 28mm.

Vid 28mm får inte dosorna plats. Men kanske går att trycka uppåt!?

Har ni kortlat för takdosor?

Red: Men man brukar glesa med 28mm, men dosorna får ej plats.

Redigerat:
Nej inte kortlat. Takstolarna sitter c/c 60 kortlingar, och vi har satt plast på det. Mer än så är inte gjort. Dosorna kan förståss tryckas upp lite mot plasten. Menar du att jag ska kortla med glespanelen?

En helt annan sak när jag har er på tråden. Vi ska byta elcentral, den nya kommer sitta på andra sidan väggen mot nu. Väggen är nu helt öppen på sidan där den ska sitta, så rör osv är tillgängliga.

Vet du hur man lägger upp ett sånt jobb? Vi kan ju inte vara utan centralen så länge, så jag kanske bör ha spån och gipsskiva redo att montera?

Takdosor skruvas med två skruvar underifrån.

Jag har kortlat med 45*45 på rätt höjd för att få dosorna att sticka ner tillräckligt.

Låt elektrikern sätta kottlingarna för dosorna själv så slipper han göra om. Det går fortare om allt blir rätt på en gång och så blir man på bättre humör om man slipper göra om ;)

elmont skrev:
Låt elektrikern sätta kottlingarna för dosorna själv så slipper han göra om. Det går fortare om allt blir rätt på en gång och så blir man på bättre humör om man slipper göra om ;)
vad kortlar ni med för en takdosa?

MVH

Ok, då gör jag bara glespanelen 28 mm i taket så får elektrikern fixa resten :)

Det beror på vilket tak det ska bli samt vilken takdosa man använder. Oftast använder man nått "skräpvirke" som når mellan glesen och man fäster dosan i, samt bygger med gips eller OSB eller virke eller masonit eller vad som passar för att få rätt höjd på dosan. Nån enda gång används färdiga dosfästen av plåt, men det blir dyrare.

skräp-plåtregelbitar används även ibland.

//Patrik

Ok.

Tackar för svar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.