2 297 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Separat huvudbrytare innan central/er?
Som rubriken lyder: Är det godkänt att ha en (1st) huvudbrytare för hela anläggningen kopplad före centralerna?
Det gör att brytaren i centralen/erna bara frånkopplar respektive våning (i det här fallet).
Alltså: matning- Huvudbryt.- Central Källare
Central Vån 1
Central Vån 2+vind.
Låt höra vad proffsen tycker och tänker
/Fredrik
Det gör att brytaren i centralen/erna bara frånkopplar respektive våning (i det här fallet).
Alltså: matning- Huvudbryt.- Central Källare
Central Vån 1
Central Vån 2+vind.
Låt höra vad proffsen tycker och tänker
/Fredrik
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Ser inga problem med det. Antar att varje enskild central utrustas med egen HB också?
Om jag fattar TS rätt så är väl det han kanske tänker undvika.Rikard Ågren skrev:
En brytning för hela anläggningen finns ju redan genom mätaren, sen sätter man brytare på respektive central för att slippa bryta allt om ett litet arbete ska ske tex i källaren, onödigt att ha hela huset svart om det inte behövs.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Nu står det lite otydligt, men om den enda brytaren sitter före även mätaren så är det inte godkänt. Du får inte bryta strömmen till mätaren, det stör elbolagets fjärravläsning.
Brytare på varje central: Japp!
om du då har brytare på varje central så behöver du ju ingen separat före allt annat då du kan bryta hela anläggningen vid/på mätaren.
Förvisso, men då måste man ju gå ut
.
Ville bara ha lite kött på benen, så att man inte planerar och sen (elektriker) inte får göra som man tänkt.
Tack alla!
Fredrik
Ville bara ha lite kött på benen, så att man inte planerar och sen (elektriker) inte får göra som man tänkt.
Tack alla!
Fredrik
Visst får du sätta en fet brytare inne så att du bryter allt, ska ju inte vara några problem.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Jag tror du måste sätta denna huvudbrytare i en egen kapsling då?
Va? Finns det nån sån regel?hempularen skrev:
Vid stugan sitter det huvudbrytare och säkringar före mätaren, och efter mätaren går det via olika säkringar dels matning till själva huset och dels till ett par uttag på mätarskåpet vid stolpen. Nätägaren bytte mätaren för några år sen och klagade inte nåt på installationens utförande.
(Fast jag vet ju inte om de svor över 'stenålder' utan att säga nåt högt. Jag själv svor pyttelite över att de snålade på PEN-ledarens längd och skarvade på en befintlig röd ledare så att jag vid eventuell modernisering måste göra en motsvarande skarv med ledare med rätt färg, eller flytta jordplinten)...
Tack för alla svar!
Nu vet jag hur jag får, hur jag ska och hur jag kommer att göra när det väl blir aktuellt!
/Fredrik
Nu vet jag hur jag får, hur jag ska och hur jag kommer att göra när det väl blir aktuellt!
/Fredrik
Klicka här för att svara