Har ett hus som jag ska ta över från -75. Det sitter två diazed skåp bedvid varandra, det ena är till elementen i huset.

Är det mycket meck att installera JFB i båda skåpen eller ska man satsa på att byta till modernare skåp när man ändå är igång?

en annan fråga är att det finns inte jord i uttagen i huset (undantag kök,tvättstuga) därimot ligger det jord i de dosor jag kikat i. Är det godkännt att dra nya kablar från dosorna ner till uttagen eller måste man byta helavägen från centralen?

bör man byta ledningar helt och hållet om de är från -75?

Jag har jobbat på elfirma i nästan två år, så kabeldragning kommer jag göra själv. sen får en behörig elektriker besikta innan jag stänger dosor och sätter i uttagen. Skåpet får han dock fixa helt och hållet.

Sätt en normkapsling med åtminstone 2 st jfb bredvid de befintliga centralerna, ingen mening att byta dessa om de ser fräscha ut. Brukar inte vara något större problem att fixa.

Ja, naturligtvis får man får utöka med en gulgrön tråd eller byta kabel om det är utanpål.

Ledningar från -75 behöver man inte fundera på att byta, de är i hållbar plast och håller i många år till.

Kolla bara att skyddsledaren är inkopplad i dosor och central. Så var det inte i min förra stuga byggd runt -75, den var bara löst idragen i några rör.

Jag tycker att det finns lite hysteri i att byta till normcentraler, trots att man kanske redan har fräscha centraler med porsinssäkringar. Dock är jag själv en kålsupare eftersom jag bytte innan jag sålde förra lägenheten. Det logiska är ofta att behålla bra centraler men ekonomiskt byter man gärna eftersom det ser bra ut när grannarna eller spekulanterna tittar...

Samt att man inte behöver tänka på att ha reservsäkringar hemma plus att man väldigt lätt kan bygga ut för flera grupper eller annat i en normcentral......om man nu känner att man har behovet men som Anders Johansson säger, är den bra och man inte har problem med att komma ihåg att ha säkringar hemma och inte känner behov för utbyggnad så kan man lika gärna ha den kvar.

Å andra sidan ökar risken för varmgång i tätt bestyckade normcentraler.

Välj en normkapsling som rymmer tre jordfelsbrytare (eller t.ex. två jordfelsbrytare och två personskyddsautomater), så har du lite utrymme att ändra dig om du t.ex. råkar ut för att fukt i bilens motorvärmare släcker hela huset då och då, eller vad som nu kan tänkas ställa till med problem...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.