Sitter här mitt i natten och kan inte sova. Proppskåpet i tvättstugan har börjat stinka olja. Ja, jag vet att det låter mysko men jag är livrädd att det ska börja brinna inatt. Har provat testa jordfelsbrytaren och den slår ut helt normalt. Men stanken av olja/bensin, hur fasiken kan det lukta så?

Någon elkunnig som kan hjälpa en nollställd tvåbarnsmamma mitt i natten? Behöver jag vara orolig?

/Nina

Hah, löste det själv till slut efter 4 timmars funderande. Karl-jäkeln hade ställt bensindunken och motorsågen inne i garaget precis bredvid en väggkontakt. Garaget ligger vägg i vägg med tvättstugan och via väggkontakten drogs bensinångorna in i proppskåpet. Fasiken vilken vilken stank det var i garaget, han måste ha spillt ut bensin. Inga nåder när han kliver upp om 4 timmar och ska till jobbet!!!

Här sitter man mitt i natten och tror att huset ska brinna ner. Mycket ska man då vara med om. Hahaaa!!! =)

En riktigt rolig historia. Bensin i proppskåpet är annars inte att leka med. :)

tanken på en gnista i skåpet tillsammans med ångorna kan ju få en att hålla sig för skratt.....

å fy fan, det var egentligen ren tur att det inte flög i luften, när du testade jordfelsbrytaren så blir det lite små gnistor inuti den när strömmen bryts, dessa är tillräckliga för att antända en rätt blandning av bensin/luft, men troligtvis var blandningen inte rätt eller så var JFB'n så tät så inget kom in i den. (det är extremt svårt att få till exakt rätt blandning bara sådär, allt som oftast blir den för fet)
Offtopic:
jag och en kompis har faktiskt sprängt en dammsugare på ungefär det här sättet, när vi var i moppeåldern så lurade vi på hur man får saker att flyga i luften, det är sånt som 15åringar har i skallen, jag kom då på iden att en dammsugarmotor gnistrar från kolen, och om vi dränkte dammsugarpåsen i bensin och sen startade dammsugaren så borde bensinångorna antändas, sagt och gjort, vi tog alla förlängningssladdar vi kunde hitta och ställde dammsugaren (en sprucken och halvkass elektrolux) bakom en rotvälta i skogen bak huset och ställde oss i farstun och satte i kontakten, men inget hände, bara dammsugarljudet hördes:S
då funderade vi lite till och kom på att en moppeförgasare blandar ju bensin/luft till en riktigt explosiv blandning:wow: så 17mm's bing-förgasaren med ställbart munstycke skruvades av från min kreidler, en flaska bensin fylldes och en slang kopplades till flottörhuset med självfall, förgasaren tejpades fast med en massa silvertejp mot dammsugarslangen och då var det dags för test nr 2:D
JÄÄÄÄKLAR att jag inte filmade, en sån sjuhelsikes smäll så tryckvågen studsade i skogen och tillbaka mot oss, allt vatten som fanns nere i rotvält-gropen sprutade all världens väg, och dammsugaren spreds runt inom en 50meters radied^_^b
som dynamitharry skulle sagt, vilken jääädra smäll!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.