1 103 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
eluttag
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det beror ju på vad det är för maskiner du ska in med. Diskmaskinen klarar sig säkert på en egen 10A. Häll och ugn får du kolla upp i bruksanvisning
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
Jag skulle lägga diskmaskinen på en egen 10A eftersom de normalt drar dryg 2000W. Spishällen behöver en egen 3-fasgrupp och ugnen normalt en 16A (enfas).
Nja, beror väl lite på hur häll och ugn placeras. Om dom hamnar på samma ställe som en vanlig spis så räcker det med en trefasgrupp 16A. Är dom separerade till olika ställen så räcker det med tvåfas till hällen och enfas till ugnen 16A högst (kan ju klara sig utmärkt på 10 eller 13 A också.)Anders Johansson skrev:
Om häll och ugn är på samma sida i köket men separerade så hade jag dragit en trefas till spisdosan, 2 fas + nolla och jord till hällen och från dosan en kabel med 1 fas + nolla jord till ugnen. De flesta ugnar har stickpropp men hällarna får man koppla ihop anslutningskabeln på egen hand.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Vad finns det för varianter på hällar? Är alla gjorda för 2-fas 230V?
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
Jag har installerat ett par hällar som vill ha 3-fas, ser ingen anledning att dra fram något annat (dvs 20 mm rör för 2,5 mm2). Ugnar brukar vara ganska effektkrävande numera och det rekommenderas 16A. Jag skulle inte dela den med hällen utan dra fram en egen (16 mm rör med 3 x 2,5 mm2). Eftersom du ändå har byxorna nera och fräser i väggarna känns det dumt att snåla och dela - merjobbet och kostnaden är litet!
Klicka här för att svara